AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Hei! Jeg har noen spørsmål, håper noen kan svare på det. Jeg har et barn på to år, som har hatt besøk av ppt i barnehagen. Hen er eventyrlysten, alltid blid og veldig aktiv. Hen er kontaktsøkende, kommer til oss for veiledning og håndleder oss til ting hen trenger hjelp til eller vil. Hen prater ikke, har noe dårlig språkforståelse. Babler mye, men prøver ikke å herme. Forstår de basice tingene vi gjør i hverdagen, som ut, bade, spise osv. Men forstå ikke når vi foreks sier: kan du hente ballen, kan du finne bilen osv. hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, peker ikke, vinker ikke. Har så som så øyekontakt. Hørsel er testet, den er ok Som den nyskjerrige/bekymrede moren jeg er, har jeg googla. Da ikke ppt eller barnehagen sier noe om det. Da kommer autisme og impressiv språkforstyrrelse opp. Dere som har erfaringer med disse diagnosene, kan det høres ut om noen av dem? Eller bekymrer jeg meg for mye? Anonymkode: 5606a...cc5
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Det er utrolig vanskelig å svare på. Det kan være overnevnte. Det kan være bare litt sen utvikling. Det er iallefall superbra at ppt allerde er inni bildet så barnet får oppfølging tidlig.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Ikke google, da finner du mye forskjellig. PPT vil nok ikke si noe før barnet er ferdig utredet. Anonymkode: 4f2f2...96d 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg har noen spørsmål, håper noen kan svare på det. Jeg har et barn på to år, som har hatt besøk av ppt i barnehagen. Hen er eventyrlysten, alltid blid og veldig aktiv. Hen er kontaktsøkende, kommer til oss for veiledning og håndleder oss til ting hen trenger hjelp til eller vil. Hen prater ikke, har noe dårlig språkforståelse. Babler mye, men prøver ikke å herme. Forstår de basice tingene vi gjør i hverdagen, som ut, bade, spise osv. Men forstå ikke når vi foreks sier: kan du hente ballen, kan du finne bilen osv. hen reagerer ikke alltid på navnet sitt, peker ikke, vinker ikke. Har så som så øyekontakt. Hørsel er testet, den er ok Som den nyskjerrige/bekymrede moren jeg er, har jeg googla. Da ikke ppt eller barnehagen sier noe om det. Da kommer autisme og impressiv språkforstyrrelse opp. Dere som har erfaringer med disse diagnosene, kan det høres ut om noen av dem? Eller bekymrer jeg meg for mye? Anonymkode: 5606a...cc5 Hvis barnet skulle være autistisk så vet verden mye om autisme i dag. Så ikke bekymre deg, mitt barn har mistenkt autisme. Alt det du skrev der har min utfordinger med. Pluss mer. Anonymkode: 2b3e8...436 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Det kan være så mangt. Autisme kan det høres ut som da dette er typiske autismetrekk. Men igjen så er spekteret veldig stort. Hva sier ppt? Anonymkode: 06ca9...ae4 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Vært gjennom akkurat det samme som deg. Ta imot all hjelpen du får av ppt. Vi hadde utrolig god hjelp med assistent og spesial pedagog i barnehagen. Min gutt var sen i språket, bablet mest i 2 års alderen. Snakker som en foss nå som han er 4 år. Har fortsatt ikke fått fastsatt en diagnose, men de vipper mellom adhd og autisme. Mulig begge deler. Uansett hva barnet ditt sliter med så får du god hjelp av ppt 😊 Anonymkode: 0dd01...518 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Når du ikke en gang vet om du har gutt eller jente så er det ikke rart barnet er forvirret. Anonymkode: 9810d...643 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Er gutten din henvist til PPT? Eller er det lavterkel som har vært inne for å vurdere henvisning? «Vanskene» du beskriver kan ha flere årsaker. Det du kan gjøre nå, om det ikke er gjort, er å gå til lege/helsestasjon med gutten din for bl.a å sjekke hørsel, og andre somatiske ting som kan medvirke til vansker. Om gutten din er henvist, be gjerne om ekstra møte med ppt underveis, for å høre hva de tenker. PPT utreder mtp behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, og stiller ikke diagnoser. Men de kan anbefale videre henvisning dersom de mistenker utviklingsforstyrrelser. Da er det greit for dere å være en del av prosessen hele veien. Anonymkode: f602b...79a 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er gutten din henvist til PPT? Eller er det lavterkel som har vært inne for å vurdere henvisning? «Vanskene» du beskriver kan ha flere årsaker. Det du kan gjøre nå, om det ikke er gjort, er å gå til lege/helsestasjon med gutten din for bl.a å sjekke hørsel, og andre somatiske ting som kan medvirke til vansker. Om gutten din er henvist, be gjerne om ekstra møte med ppt underveis, for å høre hva de tenker. PPT utreder mtp behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, og stiller ikke diagnoser. Men de kan anbefale videre henvisning dersom de mistenker utviklingsforstyrrelser. Da er det greit for dere å være en del av prosessen hele veien. Anonymkode: f602b...79a *lavterSkel Anonymkode: f602b...79a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Et barn som ikke peker eller responderer på navnet sitt i en alder av to år har nesten alltid autisme. Har han aldri pekt? Hvordan var navnrespons ved 12 mnd? Anonymkode: 92cb3...cc7 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Når barnehagen henviser allerede ved 2-årsalder, er det som regel veldig god grunn til det. Min erfaring er dessverre at en del småbarnsavdelinger lar være å gjøre så mye, og heller "lemper det over" på storbarnsavdelingen når barnet skal begynne der. Da har barnet gått glipp av mye verdifull tid som kunne gagnet utviklingen deres. Jeg råder alltid foreldre til å ta i mot all veiledning og råd de kan få i sånne situasjoner, og at barnets beste skal stå i fokus. Hvis barnet får en diagnose, er sjansen for å få adekvat hjelp mye større enn om man bare skal se an videre. Anonymkode: c4367...05f 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 I samme alder var også vi på PPT, de setter ikke diagnoser. Hadde vært på barnehabiliterimg før det. Ved 3-4 års alder fikk vi henvisning til BUP. Hans utfordringer var nok endel mildere - han fikk ved skolestart diagnosen svært høytfungerende barneautisme. Foreløpig går det veldig bra faglig og sosialt Vi hadde egen ressurs i barnehagen hele veien, det var veldig nyttig Anonymkode: ed2b9...bee 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I samme alder var også vi på PPT, de setter ikke diagnoser. Hadde vært på barnehabiliterimg før det. Ved 3-4 års alder fikk vi henvisning til BUP. Hans utfordringer var nok endel mildere - han fikk ved skolestart diagnosen svært høytfungerende barneautisme. Foreløpig går det veldig bra faglig og sosialt Vi hadde egen ressurs i barnehagen hele veien, det var veldig nyttig Anonymkode: ed2b9...bee Når lærte han å prate? ☺️ Anonymkode: 06ca9...ae4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 Tidlig innsats i barnehagen er så viktig for å hjelpe barn👏 så flott at barnehagen har henvist til ppt. De ansatte og dere foreldrevil få tips og råd og veiledning om hva som er best måte å møte ditt barn. En evnt diagnose er det BUP eller barnehabilitering som hae ansvar for utrede. Trenger ikke være en diagnose på hen heller, kanskje kan det hjelpes med rett tilnærming. Etter over 20 år i barnehage som pedagog, vet jeg hvor viktig tidlig innsats er for veien videre i livet. Møt utfordringene til barnet ditt med er åpent sinn. Slutt å sammenligne hen med andre på samme alder -og fokuser mest på det barnet mestrer. Snakk positivt om barnet til andre, og ta i mot råd og evnt veiledning fra ppt. Barnet ditt er heldig som hae blitt fanget opp tidlig ❤ Anonymkode: 2c0bc...510 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 Kjempeflott at barnet får hjelp så tidlig! Jeg har en gutt som ble fanget opp i 2-års alder. Han har adhd og Asperger. Mange ender opp med ung ufør, men han tar nå høyere utdanning og har klart seg veldig godt på skolen og har ikke hatt noe adferdsproblemer. Han slet mye med språk, og fikk god hjelp av logoped. Tenk om vi hadde vært foreldre som hadde nektet å ta i mot hjelp... Anonymkode: 21ed3...0de 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjempeflott at barnet får hjelp så tidlig! Jeg har en gutt som ble fanget opp i 2-års alder. Han har adhd og Asperger. Mange ender opp med ung ufør, men han tar nå høyere utdanning og har klart seg veldig godt på skolen og har ikke hatt noe adferdsproblemer. Han slet mye med språk, og fikk god hjelp av logoped. Tenk om vi hadde vært foreldre som hadde nektet å ta i mot hjelp... Anonymkode: 21ed3...0de Fikk han Asperger-diagnosen allerede som 2 år? Anonymkode: 06ca9...ae4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Fikk han Asperger-diagnosen allerede som 2 år? Anonymkode: 06ca9...ae4 Nei, han fikk adhd som 8-åring, Asperger litt senere. Men fikk hjelp i barnehagen til bl.a språk, sosialt samspill, motorikk og mye mer. Utredning ble ikke vurdert så tidlig. Bare hjelpebehov. Anonymkode: 21ed3...0de 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #18 Skrevet 25. februar 2022 Hei TS! Sitter med mange av de samme utfordringene som deg. Er du her fortsatt så hadde det vært interessant å høre hvordan det går hos dere og om dere har fått god hjelp av spesialpedagog? Vårt barn har mange av de samme utfordringene du nevner. Har fått satt inn dren for 2 mnd siden, og det kommer mer babling nå, men det går veeeldig sakte. Hadde ppt inne denne uken og det skal søkes om spesialpedagog. Dog har jeg skjønt at det tar veldig lang tid å få i gang.. Kort fortalt altså manglende språk, babler litt, men mest hjemme og ikke i barnehagen. Forstår basic ting som nå skal vi bade, spise, skifte bleie osv, men det stopper egentlig der. Snur seg når vi sier der er det buss, tog, gravemaskin osv som er spennende. Sliter sosialt i bhg og vil helst være med de voksne. Blikkontakt blir bedre og bedre. Peker ikke, men håndleder oss f eks til kjøleskapet for mat, hente støvsuger som er morsomt etc. Følger blikket dit vi peker og kan strekke seg etter ting. Men det avhenger av oppmerksomheten. Liker best å leke fysisk, løpe rundt, leke borte-tittei, og veldig glad i sang og musikk. Følger med på lesing ved legging, men ikke så interessert ellers. Reagerer mer på navnet nå. 2 år og 1 mnd gammel. Anonymkode: 3a8f7...eff
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #19 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei TS! Sitter med mange av de samme utfordringene som deg. Er du her fortsatt så hadde det vært interessant å høre hvordan det går hos dere og om dere har fått god hjelp av spesialpedagog? Vårt barn har mange av de samme utfordringene du nevner. Har fått satt inn dren for 2 mnd siden, og det kommer mer babling nå, men det går veeeldig sakte. Hadde ppt inne denne uken og det skal søkes om spesialpedagog. Dog har jeg skjønt at det tar veldig lang tid å få i gang.. Kort fortalt altså manglende språk, babler litt, men mest hjemme og ikke i barnehagen. Forstår basic ting som nå skal vi bade, spise, skifte bleie osv, men det stopper egentlig der. Snur seg når vi sier der er det buss, tog, gravemaskin osv som er spennende. Sliter sosialt i bhg og vil helst være med de voksne. Blikkontakt blir bedre og bedre. Peker ikke, men håndleder oss f eks til kjøleskapet for mat, hente støvsuger som er morsomt etc. Følger blikket dit vi peker og kan strekke seg etter ting. Men det avhenger av oppmerksomheten. Liker best å leke fysisk, løpe rundt, leke borte-tittei, og veldig glad i sang og musikk. Følger med på lesing ved legging, men ikke så interessert ellers. Reagerer mer på navnet nå. 2 år og 1 mnd gammel. Anonymkode: 3a8f7...eff Du burde få utredet barnet, jo tidligere jo bedre. Alt du nevner her tyder på at det kan være autisme. Anonymkode: 06ca9...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #20 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du burde få utredet barnet, jo tidligere jo bedre. Alt du nevner her tyder på at det kan være autisme. Anonymkode: 06ca9...ae4 Ja det ligger i planene. Ppt mente vi først skulle nå se effekt av tiltak da mye av hans utfordringer også kan være pga øreproblematikken hans. Men vi tenker å diskutere utredningsprosess i samarbeid med helsestasjon og lege siden det da er gjennom de det må gå. Men skal ikke legge skjul på at det er utrolig vanskelig og sårt å gå den veien da vi såklart i det lengste håper at dette er forsinket utvikling og at spesialpedagog kan hjelpe han på riktig vei. Derfor skulle jeg gjerne også hørt andres erfaring for det gir såklart håp i en ekstremt tøff situasjon. Han er en så god gutt og vi ønsker han alt det beste❤️😔 Anonymkode: 3a8f7...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå