Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det er så koselig å bli likt godt og at noen er redd for å miste meg, men det er slitsomt med denne sjalusien..

Han ville omtrent ikke la meg være alene inne med naprapaten i tilfellet naprapaten skulle forsøke på noe. Han ringer flere ganger om dagen for å sjekke hvordan det går. Han vil ikke la meg dra ut alene, for han vil passe på meg.

Han stoler ikke på vennene mine, men han får streng beskjed om å godta de og stole på meg. Jeg har ingen venner som jeg noen gang har hatt en romantisk relasjon til. Han ønsker at jeg skal ha mammastil, fremfor noe sexy. Han vil at jeg skal jobbe med kvinner, men da legger jeg jo vekk min drømmejobb, så det gidder jeg ikke. 

For ikke så lenge siden ønsket jeg å være alene, rett og slett bare være helt alene hjemme. Da tok jeg en tur på butikken på dagtid, glemte en sak og kjørte igjen rundt middagstider. Han sendte snap, jeg sendte tilbake at jeg hadde vært på butikken. Han sjekket da om jeg ikke var på vift, som han skrev. Snappet at jeg var hjemme igjen og med hva jeg handlet. Han ba meg om å ringe før jeg la meg. Da klokken var 21 ringte han etter at jeg ikke hadde åpnet en snap. Dette fordi jeg var i en samtale med ei venninne på tlf. Han følte da på at han overvåket meg og lot meg være i fred til neste kveld. 

Jeg er en veldig sterk person, jeg er trygg på meg selv og jeg sier ifra når det blir for mye. Jeg sier at jeg bryr meg fint lite om han ikke stoler så på venner av meg, for jeg stoler på de. Dette er venner jeg har hatt i alt fra 2 til 12 år. Jeg har vanskelig for å slippe folk innpå meg, så at de er venner gjennom så lang tid betyr at de er til å stole på. Jeg gir han beskjed om dette og om noen andre skulle prøve seg på meg så er det meg han skal stole på, ikke andre. Jeg klarer fint å si neitakk til ting jeg selv ikke ønsker. Så lenge jeg er i et forhold så har jeg omtrent skylapper på. Om jeg hadde ønsket å ligge med andre, så hadde jeg ikke vært i noe forhold. Og at jeg ikke er den typen menneske som faller for fristelser slik eller søker den type spenning. 

Jeg og kjæresten har nå holdt sammen i nesten 6 mnd, alle vet om oss. Han har vært med å møte alle mine venner. Han har blitt kamerat med venninners samboere og de finner på ting alene. Får jeg snap, melding på insta eller andre ting så får han vite om det. Jeg er veldig åpen om alle jeg omgås og hvor ofte vi har kontakt. 

Hva mer kan jeg gjøre for å roe sjalusien hans?

Anonymkode: 69fb9...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ansvarlig for å roe sin sjalusi, det du kan gjøre er å sette krav til oppførsel og grenser for hva du gidder. 
Sjalusien vil ikke roe seg av at du tilpasser deg, den vil bare bli værre for du gir han kontroll over ditt liv. 

Anonymkode: 6ae52...190

• Liker 16
Skrevet (endret)

Det er ikke ditt ansvar - han må selv ta ansvar da det er hans problem. Du har ikke gitt han noen grunn til å ikke stole på deg. Slik sjalusi er ikke sunt, spesielt siden han virker å føle veldig kontrollbehov ovenfor deg på grunn av det. Får han noen profesjonell hjelp med dette?

Endret av Blod
  • Liker 8
Skrevet

Jeg har vært der du er TS og kastet bort to år på en sånn idiot. Mitt råd: løp! 

• Liker 13
Skrevet

Dette blir bare verre, tro meg… 

Anonymkode: 108f8...49d

• Liker 9
Skrevet

Sykelig sjalusi og kontrollbehov er ikke liv laga for forhold. Dette blir bare verre. Han kommer bare til å kontrollere deg mer og mer, og tilslutt blir du en skygge av deg selv. Kom deg vekk før du blir fullstendig fanget..

• Liker 9
Skrevet

Dette er ikke friskt ts. Har han lyst å slutte å være så sjalu eller vil han holde på sånn?

Kjenner til en psykolog som måtte til psykolog for å få hjelp med å komme seg videre etter en sjalu kjæreste, så han slet masse. Når han sier at du er ute på vift så er jo det en måte å si at han ikke stoler på deg.

Anonymkode: 9ba18...6b0

• Liker 7
Skrevet

Dette er sykt. Rett og slett sykt. Og det blir bare verre…

Anonymkode: 8ec6f...a1a

• Liker 5
Skrevet

Min kjæreste var godt sjalu etter 6 mnd. Det gikk så langt at jeg nesten slo opp. Akkurat  behandlere var han heldigvis ikke sjalu på, men venner, bekjente, kolleger og bare det at jeg var aleine når han jobba overtid.

Jeg gjorde en avtale med meg selv om at jeg skulle gi forholdet vårt en real sjanse og prøve å trygge ham, hvis han ikke responderte på det måtte jeg gå fra ham. Jeg drakk ikke alkohol på 6 mnd og jeg snakka ordentlig med ham om ting. Han var også åpen med meg om at han var usikker og hvorfor. Iblant måtte jeg bli sint på ham, for han fant på så mange scenarier. Jeg skjønte etterhvert at han var usikker men håpte å kunne stole på meg. Jeg sa, vi skal fikse dette som et team men du kan ikke bli sint når jeg ikke gjør noe galt. Jeg vil det skal være tillit mellom oss. 

Jeg er glad både at jeg satte grenser og ga ham en sjanse. Begge deler var viktige. Det er mange damer han ikke ville passa med. Heldigvis responderte han bra på at jeg satte ned foten på en kjærlig men bestemt måte. Ikke bare er han ikke sjalu nå men han er blitt veldig kjærlig og tillitsfull. 

Anonymkode: 61c13...779

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min kjæreste var godt sjalu etter 6 mnd. Det gikk så langt at jeg nesten slo opp. Akkurat  behandlere var han heldigvis ikke sjalu på, men venner, bekjente, kolleger og bare det at jeg var aleine når han jobba overtid.

Jeg gjorde en avtale med meg selv om at jeg skulle gi forholdet vårt en real sjanse og prøve å trygge ham, hvis han ikke responderte på det måtte jeg gå fra ham. Jeg drakk ikke alkohol på 6 mnd og jeg snakka ordentlig med ham om ting. Han var også åpen med meg om at han var usikker og hvorfor. Iblant måtte jeg bli sint på ham, for han fant på så mange scenarier. Jeg skjønte etterhvert at han var usikker men håpte å kunne stole på meg. Jeg sa, vi skal fikse dette som et team men du kan ikke bli sint når jeg ikke gjør noe galt. Jeg vil det skal være tillit mellom oss. 

Jeg er glad både at jeg satte grenser og ga ham en sjanse. Begge deler var viktige. Det er mange damer han ikke ville passa med. Heldigvis responderte han bra på at jeg satte ned foten på en kjærlig men bestemt måte. Ikke bare er han ikke sjalu nå men han er blitt veldig kjærlig og tillitsfull. 

Så fint dere fant en løsning og at det ordnet seg for dere.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, det er så koselig å bli likt godt og at noen er redd for å miste meg, men det er slitsomt med denne sjalusien..

Han ville omtrent ikke la meg være alene inne med naprapaten i tilfellet naprapaten skulle forsøke på noe. Han ringer flere ganger om dagen for å sjekke hvordan det går. Han vil ikke la meg dra ut alene, for han vil passe på meg.

Han stoler ikke på vennene mine, men han får streng beskjed om å godta de og stole på meg. Jeg har ingen venner som jeg noen gang har hatt en romantisk relasjon til. Han ønsker at jeg skal ha mammastil, fremfor noe sexy. Han vil at jeg skal jobbe med kvinner, men da legger jeg jo vekk min drømmejobb, så det gidder jeg ikke. 

For ikke så lenge siden ønsket jeg å være alene, rett og slett bare være helt alene hjemme. Da tok jeg en tur på butikken på dagtid, glemte en sak og kjørte igjen rundt middagstider. Han sendte snap, jeg sendte tilbake at jeg hadde vært på butikken. Han sjekket da om jeg ikke var på vift, som han skrev. Snappet at jeg var hjemme igjen og med hva jeg handlet. Han ba meg om å ringe før jeg la meg. Da klokken var 21 ringte han etter at jeg ikke hadde åpnet en snap. Dette fordi jeg var i en samtale med ei venninne på tlf. Han følte da på at han overvåket meg og lot meg være i fred til neste kveld. 

Jeg er en veldig sterk person, jeg er trygg på meg selv og jeg sier ifra når det blir for mye. Jeg sier at jeg bryr meg fint lite om han ikke stoler så på venner av meg, for jeg stoler på de. Dette er venner jeg har hatt i alt fra 2 til 12 år. Jeg har vanskelig for å slippe folk innpå meg, så at de er venner gjennom så lang tid betyr at de er til å stole på. Jeg gir han beskjed om dette og om noen andre skulle prøve seg på meg så er det meg han skal stole på, ikke andre. Jeg klarer fint å si neitakk til ting jeg selv ikke ønsker. Så lenge jeg er i et forhold så har jeg omtrent skylapper på. Om jeg hadde ønsket å ligge med andre, så hadde jeg ikke vært i noe forhold. Og at jeg ikke er den typen menneske som faller for fristelser slik eller søker den type spenning. 

Jeg og kjæresten har nå holdt sammen i nesten 6 mnd, alle vet om oss. Han har vært med å møte alle mine venner. Han har blitt kamerat med venninners samboere og de finner på ting alene. Får jeg snap, melding på insta eller andre ting så får han vite om det. Jeg er veldig åpen om alle jeg omgås og hvor ofte vi har kontakt. 

LØP! 

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke sjalusi - dette er forsøk på kontroll. Han vil overta livet ditt og bestemme alt, fra hva du skal kle deg i, til hvilken jobb og hvilke venner du skal ha. Dvs du skal ikke ha venner, for han skal være den eneste. Du skal helst ikke ha noen skikkelig jobb heller, for at han skal være den eneste. 

Så TS - her er det ikke DU som skal gjøre verken det ene eller det andre for å berolige han, men det er han som må endre adferd. Ta deg en skikkelig alvorsprat med han, og krev at HAN oppsøker hjelp. Ellers sitter du snart i «fengsel» og det er mye vanskeligere å komme seg ut av enn det forholdet du er i nå. Som altså er fullstendig galematias hvis han ikke slutter med sin destruktive og kontrollerende adferd. 

• Liker 6
Skrevet

Flott at du setter ord på det allerede nå.

Nå har du to valg:

Enten innfinne deg med å ha en sjalu og kontrollerende kjæreste, noe som sannsynligvis vil forverre seg etterhvert som dere blir nærmere, og du betyr mer og mer for ham.

Eller rett og slett gjøre det slutt, først som sist. Gi han en god begrunnelse, si at det er sårt for deg å ikke oppleve tillit av partneren sin, at du er mye trist og lei deg pga det, og at du derfor ønsker leve livet uten ham (eller sammen med en annen).

Lykke til! 😄 

• Liker 1
Skrevet

Du setter en grense på 6 måneder. Først gir du tydelig beskjed til han om dette, og at oppførselen ikke er akseptabel. Deretter legger du fra deg alle vaner du allerede har gitt deg selv. Du skal ikke holde han oppdatert, du skal ikke føle at du må svare med en gang, du skal aldri sende snap fordi han ber om det. Og du skal i alle fall ikke informere han om alle snap og insta. (mannen min får aldri se slikt - det er jo personlig kommunikasjon mellom meg og mine venner, og et tillitsbrudd mot dem om han får innsikt) 

Problemet med slike er ikke hva som skjer tidlig i forholdet, mens han fortsatt er litt forsiktig, og du fortsatt er sterk. Problemet skjer når relasjonen blir langvarig, han sakte vil komme inn under huden din, at du oftere og oftere, uten å merke det selv, tilpasser deg. At du sakte vil begynne å takke nei til spennende muligheter på jobb (kurs i annen by? oppdrag med en av det andre kjønn? glem det.) At du sjeldnere treffer venner. At du gjør tilpasninger i klesveien fordi du vet om reaksjonen som kommer, og ikke orker å stå opp for deg selv enda en gang. 

Og, når du nå setter ned foten skikkelig og ikke gir han informasjonen ham ber om: Blir han en eneste gang truende, hissig eller fysisk, da løper du. 

Anonymkode: 4cbab...b12

• Liker 4
Skrevet

Hadde fått klaus for lenge siden, dette hadde jeg rett og slett ikke giddet å være en del av. Tviler på at han kommer til å forandre seg reelt sett. Han kan sikkert «jobbe med seg selv» og si de rette ordene. Utad.

Anonymkode: f07b1...b99

Skrevet

Kjære TS. Dette kommer til å bli verre. Jeg er selv sterk, som du. Du må ikke bruke mer tid på en sjalu person. Du kan ikke gjøre mere. Dere passer ikke ilag. Han er svak, du er sterk, det fungerer ikke! En person som er sjalu passer ikke sammen med en sterk ikkesjalu person. Dette forholdet må du revurdere!

Anonymkode: fed29...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke noe som helst! Han er ikke sjalu, han er kontrollerende! 

Dette kommer kun til å gå en vei, og det er mot deg! Du gjør best i å avslutte forholdet. Om du virkelig tror at han gjør dette ‘fordi han liker deg så godt’, så er du temmelig uerfaren og naiv. 

Anonymkode: b9d8d...0e6

Skrevet

Folk kan forandre seg, men skal man date en usikker, litt kontrollerende mann må man selv ta styringa i forholdet. 

Jeg sa, du får overhodet ikke vite hva jeg skriver om med mine venner. Det er privat informasjon. Jeg fikk kodelås på mobilen, bare for å ikke friste ham (og det er generelt lurt). Han vet selvsagt ikke koden. Han får ikke vite i detalj hva jeg prater med familie og venner om. Han bestemmer IKKE at jeg ikke får delta på ting med overnattinger, får møte menn aleine, være sosial med kolleger, bekjente etc. Mitt premiss for å være i forholdet, er å få leve mitt liv som en sosial og omgjengelig person, og å kunne uttrykke mine følelser og behov. 

Jeg på min side er forsiktig med alkohol, for han assosierer det med utroskap. Jeg gjør små justeringer som betyr noe for ham, feks i utseendet. På fest med forrige jobb var jeg edru da en kjekk kollega la an på meg, og jeg gikk ikke over noen strek, hadde full kontroll. Jeg er gjennomsiktig med livet mitt så han føler seg oppdatert. Jeg viser ham tillit. Jeg tåler hans sjalu "anfall" uten å bli sint eller føle avstand til ham, for jeg er den som styrer ham, ikke omvendt. Han har ikke kontroll på følelsene, så jeg må ha kontroll på mine. Jeg trygger ham ved å forklare hva som skjer, at han er redd men at dette fikser vi sammen. 

Jeg ga min kjæreste ett år. Nå har vi vært sammen i to, og ting er harmoniske.  Vi har våre problemer, men ikke med hans sjalusi. 

Har du det ikke i din personlighet å lede andre, bør du forlate forholdet, da ting kan eskalere. Fort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...