Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fødeplass på Siv, men det er så mye jeg lurer på uten at jeg finner noen fornuftige svar på Google. 

Har de fødestuer med tilgang til badekar? Har de lystgass? Har de noen familierom man kan ligge på hvis ledig? Har de barselhotell, eller blir man bare flyttet til barselavdeling? Har de jordmødre som kan akupunktur? 

Del gjerne andre erfaringer med å føde der også, jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det er å føde der! 😊

Endret av Fhuzzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være heldig å få familierom, men ikke alltid det er ledig. Badekar vet jeg ikke. Jeg var veldig fornøyd med begge mine fødsler på SIV. Følte meg trygg og ivaretatt.

Anonymkode: ec009...6da

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte der i sommer, og hadde dessverre ikke en god opplevelse. Var nok ganske uheldig med tanke på at det var midt i fellesferien for mine venninner har bare bra ting å si 🙂  Jeg opplevde blant annet å ikke få noe ammehjelp, selv om jeg bad om det. Føltes veldig ut som om vi var til bry. Jeg valgte å dra hjem tidligere da jeg var utslitt etter lite hjelp, og null søvn. 

De har badekar (funket veldig bra for meg under rier) og lystgass (funket ikke for meg) i fødestuen. Kan være greit å nevne at du ønsker å bruke badekaret tidlig, for det tar litt tid å fylle opp.

Er du heldig så kan man få familierom, hvor partner må betale, men hørt at de har veldig få. Det er ikke noe barselhotell, så etter man har født så blir man overført til barselavdelingen. Venninnen min fikk akupunktur under fødselen der og syntes det hjalp.

Lykke til med graviditeten og fødsel når den tid kommer!

• Liker 1
Skrevet

Ja de har badekar. 

Ja de har lystgass. 

Ja de har familierom hvis ledig. De har også enerom, to mannsrom og tremannsrom. 

De har et pasienthotell rett over veien. De fleste ligger vel på barselavd. 

Ja de har jordmødre som kan akupunktur. 

Jordmødrene der er helt fantastiske ☺️hadde en god opplevelse av helsepersonellet der. Hadde komplikasjoner under fødsel som endte i KS. Fikk da velge mellom enerom eller familierom. Jeg fikk så mye lystgass jeg ville, men kunne ikke bruke badekar pga ctg overvåkning. Fikk også akupunktur for riene. Spinalbedøvelse og epidural, samt anestesilege som blandet ekstra smertestillende i epiduralen flere ganger. God oppfølgning med amming, sårstell hos meg, mine komplikasjoner samt hjelp til stell, ekstra melk til baby og de passet på baby når jeg trengte en rusletur pga barseltårer ☺️

Anonymkode: 48872...53a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fantastiske jordmødre! Har født der 3 ganger. Fødsel nr 2 var litt traumatisk,  med stort blodtap, utrolig rask og baby som måtte ha pustehjelp. Likevel var de veldig rolige og kontrollerte . Fikk familierom,  fordi jeg var avhengig av mye hjelp etter fødselen. De var utrolig støttende og hjelpsomme på barsel. 

Grua meg veldig til Fødsel nr 3, men den endte opp med å bli den beste. Mye pga en jordmor som forberedte alt godt, tok høyde for at det samme som sist kunne skje , forklarte og var tydelig. Fødselen var veldig rask, men følte likevel at det var en god Fødsel. 

Endret av Prelunia
  • Liker 1
Skrevet
Nyterlivet skrev (20 timer siden):

Jeg fødte der i sommer, og hadde dessverre ikke en god opplevelse. Var nok ganske uheldig med tanke på at det var midt i fellesferien for mine venninner har bare bra ting å si 🙂  Jeg opplevde blant annet å ikke få noe ammehjelp, selv om jeg bad om det. Føltes veldig ut som om vi var til bry. Jeg valgte å dra hjem tidligere da jeg var utslitt etter lite hjelp, og null søvn. 

De har badekar (funket veldig bra for meg under rier) og lystgass (funket ikke for meg) i fødestuen. Kan være greit å nevne at du ønsker å bruke badekaret tidlig, for det tar litt tid å fylle opp.

Er du heldig så kan man få familierom, hvor partner må betale, men hørt at de har veldig få. Det er ikke noe barselhotell, så etter man har født så blir man overført til barselavdelingen. Venninnen min fikk akupunktur under fødselen der og syntes det hjalp.

Lykke til med graviditeten og fødsel når den tid kommer!

Så leit å høre at du følte deg til bry og ikke fikk god nok hjelp med ammingen! Håper du fikk veiledning og støtte da du kom hjem 💖 Og tusen takk for lykkeønskning og for at du delte din erfaring.

Tusen takk dere andre også, jeg vet jo ikke hva jeg går til, så det viktigste er nok gode jordmødre så man føler seg ivaretatt 😊😊

• Liker 1
Skrevet

Fødte der høsten 2018. De hadde lystgass, badekar og epidural. Jordmora kunne også akupunktur.

Selve fødselen var en god opplevelse, nedturen ble barsel. Tomannsrom der jeg følte meg helt inneklemt og ikke hadde noe sted å gjøre av meg. I etterkant ser jeg at jeg burde ha flyttet meg på den beste plassen da hun som hadde den dro. Ellers opplevde jeg god hjelp med amming og omsorgsfulle ansatte.

Anonymkode: d1606...0e9

• Liker 1
Skrevet

Fantastiske jordmødre! Fødte der i sommer, i fellesferien, og de var helt supre! Overlegen på gynekologisk er også helt topp, hun hjalp babyen min ut med vakuum. Det som er kjipt med SiV er at de har svært få familierom. Jeg har spurt om enerom/familierom begge gagene, men har ikke fått :( 

Anonymkode: d873b...0b6

• Liker 1
Skrevet

Kan de finskegrepet? Jeg fødte første gang på Ullevål helt uten smertelindring og de var helt rå, babyen kom i en rakettfart og jeg merket INGENTING i underlivet etter fødsel. Neste fødsel blir ved sykehuset i Vestfold og jeg er usikker på hvordan det vil bli, med tanke på metode for å hindre at mor revner og hvordan få hodet smidig ut... Kan ikke føde på Ullevål igjen, da jeg har en rask fødsel bak meg og kan risikere å føde på veien til sykehuset... 

Anonymkode: c31fb...d50

• 3 år senere...
Skrevet

Alle tiders folk er innlagt der nå (Høyt Blodtrykk)

AnonymBruker
Skrevet

Fødselen var helt super og har ingenting å si på det. 

Oppholdet på barsel var noe av det verste jeg har opplevd. Etter tre døgn så og si uten søvn hadde jeg hallusinasjoner og problemer med det meste. Ble tilbudt å bli der et fjerde døgn pga. gulsott og slapt barn, men da på dobbeltrom. Følte jeg var på randen av psykose, så reiste derfor hjem. Ingen hadde oversikt eller ansvaret for oss og alt var kaos, så ingen skjønte at det var uforsvarlig at vi reiste hjem. Og dette var i desember. Lang historie kort, så klarte vi ikke å vekke han to dager senere og vi måtte ringe ambulanse. Jeg skal aldri føde der igjen. 

Anonymkode: 55474...25f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Oppholdet på barsel var noe av det verste jeg har opplevd. Etter tre døgn så og si uten søvn hadde jeg hallusinasjoner og problemer med det meste. Ble tilbudt å bli der et fjerde døgn pga. gulsott og slapt barn, men da på dobbeltrom. Følte jeg var på randen av psykose, så reiste derfor hjem. Ingen hadde oversikt eller ansvaret for oss og alt var kaos, så ingen skjønte at det var uforsvarlig at vi reiste hjem. Og dette var i desember. Lang historie kort, så klarte vi ikke å vekke han to dager senere og vi måtte ringe ambulanse. Jeg skal aldri føde der igjen. 

Skjønner at det er kjipt når ting ble sånn på barsel, men dere fikk jo tilbud om å være der videre pga gulsott og slapt barn. Dere burde da blitt der for oppfølging, det er ikke sykehuset sin skyld at dere måtte ringe ambulanse to dager senere. 

Ellers enig i at barsel på Tønsberg ikke er så greit. Har født tre barn der selv. Men har også møtt noen flott ansatte der som veier litt opp for de dårlige opplevelsene. 

Anonymkode: 226cf...df1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født der to ganger. Første gangen greit fornøyd og også misfornøyd med noe. Andre gangen superfornøyd. Mye er nok avhengig av hvem man møter, komplikasjoner, type rom, hvor hektisk

Anonymkode: 49e98...464

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 0.52):

syns det er veldig rart sykehuset sendte dere hjem med slapt barn og gulsott. Det skal jo følges opp nøye og under lysbehandling.. Og er ganske  enig i at barsel på tønsberg sykehuset er dårlig..  har født der selv. Flyttet og har født på annet sykehus i ettertid. Og merkbart forskjell på behandling på siv og der jeg bor nå..  syns også føden på siv er rimelig dårlig.. det skal jeg innrømme.. det ser jeg nå noen år etterpå, etter å født på sykehuset det jeg bor nå. Får god tid etter fødsel til å kose og slappe av, og får mat inn før man skal dusje og videre til barsel/barselhotell.. og jordmødrene her er super flinke til å passe på, veilede og overvåker både før og etter fødsel nøye.. jeg har en mistanke tbg sykehus er årsak til et av mine barns diagnoser pga traume fødsel og null overvåkning.. det var en fødsel som kunne gått rimelig galt faktisk.. men de ufarliggjøre hele situasjonen i jorunal og papirer i ettertid.. så barnet har alvorlig diagnose og sliter voldsomt idag. Men samtidig selvgående og flott og smart og skoleflink... Siden det er fritt sykehusvalg i Norge ville jeg bedt ts født et annet sted... 

Anonymkode: eeb47...083

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 11.07):

Skjønner at det er kjipt når ting ble sånn på barsel, men dere fikk jo tilbud om å være der videre pga gulsott og slapt barn. Dere burde da blitt der for oppfølging, det er ikke sykehuset sin skyld at dere måtte ringe ambulanse to dager senere. 

Ellers enig i at barsel på Tønsberg ikke er så greit. Har født tre barn der selv. Men har også møtt noen flott ansatte der som veier litt opp for de dårlige opplevelsene. 

Anonymkode: 226cf...df1

Det er ei på siv på føde/barsel som er rimelig bra. Hun er finsk. Veldig dyktig og veldig passende i jobben. Ellers syns jeg faktisk tbg er ræv. Flyttet vekk pgs dårlige opplevelser derifra med både fødsel og operasjoner på andre ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil alltid være noen som er misfornøyd uansett hvor det er snakk om. Det handler om tilfeldigheter, hvor travelt det er, kjemi osv. 

Anonymkode: d639e...cab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2025 den 13.05):

syns det er veldig rart sykehuset sendte dere hjem med slapt barn og gulsott. Det skal jo følges opp nøye og under lysbehandling.. Og er ganske  enig i at barsel på tønsberg sykehuset er dårlig..  har født der selv. Flyttet og har født på annet sykehus i ettertid. Og merkbart forskjell på behandling på siv og der jeg bor nå..  syns også føden på siv er rimelig dårlig.. det skal jeg innrømme.. det ser jeg nå noen år etterpå, etter å født på sykehuset det jeg bor nå. Får god tid etter fødsel til å kose og slappe av, og får mat inn før man skal dusje og videre til barsel/barselhotell.. og jordmødrene her er super flinke til å passe på, veilede og overvåker både før og etter fødsel nøye.. jeg har en mistanke tbg sykehus er årsak til et av mine barns diagnoser pga traume fødsel og null overvåkning.. det var en fødsel som kunne gått rimelig galt faktisk.. men de ufarliggjøre hele situasjonen i jorunal og papirer i ettertid.. så barnet har alvorlig diagnose og sliter voldsomt idag. Men samtidig selvgående og flott og smart og skoleflink... Siden det er fritt sykehusvalg i Norge ville jeg bedt ts født et annet sted... 

TS skrev innlegget i 2021, så hun har forhåpentligvis født for lenge siden 

Anonymkode: 49e98...464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...