Gå til innhold

Hvorfor blir ikke dømte is-terrorister identifisert i mediene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir ikke hjemvendte og dømte IS-terrorister identifisert i mediene?

Alle andre terrorister blir jo identifisert. Til og med før de er dømt. Så hva er den prinsippielle forskjellen? At de har stor offentlig interesse må være utvilsomt. Den ene saken førte til og med til regjeringskiftet. Mer offentlig interesse er neppe mulig å få det.

Og det kan ikke være fordi de har barn. Bastian Vasquez hadde barn. Det hindret ikke mediene fra å identifisere han.

Så hva er grunnen? At de er kvinner?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pinnelinn skrev (1 time siden):

Hvorfor blir ikke hjemvendte og dømte IS-terrorister identifisert i mediene?

Alle andre terrorister blir jo identifisert. Til og med før de er dømt. Så hva er den prinsippielle forskjellen? At de har stor offentlig interesse må være utvilsomt. Den ene saken førte til og med til regjeringskiftet. Mer offentlig interesse er neppe mulig å få det.

Og det kan ikke være fordi de har barn. Bastian Vasquez hadde barn. Det hindret ikke mediene fra å identifisere han.

Så hva er grunnen? At de er kvinner?

Tror det handler om alvorlighets graden, den kvinne som ble dømt fikk vel bare 3 år i fengsel om jeg husker riktig. Tror ikke det er vanlig og identifisere personer med så milde dommer. Bastian Vasquez "jobbet" vel med og lage propaganda filmer, så han identifiserte seg egentlig selv. 

Gjest Alterego666
Skrevet

Det er et hovedprinsipp at man ikke skal identifoseres ved navn før man er dømt.

Når det gjelder IS-kvinner som returmerer med barn, vil jeg kanskje tro at man ikke identifoserer moren for å unngå å identifisere de uskyldige barna.

Dette er min gjerning. Det er i og for seg et godt spørsmål. 

Jeg vet ikke hvorfor ABB ble identifisert før han var dømt, ei heller hvorfor hans nye navn er blitt offentliggjort. Igjen: Godt spørsmål.

Skrevet
2 hours ago, Alterego666 said:

Det er et hovedprinsipp at man ikke skal identifoseres ved navn før man er dømt.

Når det gjelder IS-kvinner som returmerer med barn, vil jeg kanskje tro at man ikke identifoserer moren for å unngå å identifisere de uskyldige barna.

Dette er min gjerning. Det er i og for seg et godt spørsmål. 

Jeg vet ikke hvorfor ABB ble identifisert før han var dømt, ei heller hvorfor hans nye navn er blitt offentliggjort. Igjen: Godt spørsmål.

Sente ikke ABB ut manifest og bilder av seg selv? 

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
Tanuki skrev (5 timer siden):

Sente ikke ABB ut manifest og bilder av seg selv? 

Det har du rett i. Det kan være derfor mediene identifiserte ham. Han identifiserte seg selv, dessuten innrømte hat ugjerningen allerede ved pågripelsen.

Skrevet
43 minutter siden, Alterego666 said:

Det har du rett i. Det kan være derfor mediene identifiserte ham. Han identifiserte seg selv, dessuten innrømte hat ugjerningen allerede ved pågripelsen.

Jeg tror det var noe sånt han gjorde ja, husker ikke helt. 

Skrevet

Leste denne i går;

Aftenposten - Etikkvurderinger i retten

Svenske IS-kvinner har blitt utvist av Kurdiske Selstyremyndigheter i Syria.

IS-kvinnan Lisa Andersson på väg till Sverige

Tror vi kan forvente "våre" tilbake om ikke så lenge, ved regjeringsskifte kanskje. Synes som en dans for galleriet og vrangskap ovenfor Kurderne fra nåværende myndigheter. 

Ifølge Aftenposten planlegger kurdiske myndigheter nord i Syria å utvise norske IS-kvinner. Dette avvises både av norsk UD og selvstyremyndighetene i Nord-øst Syria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...