Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 6mnd. Jeg blir så utrolig frustrert av leggestyret og det tar så himla lang tid, så må finne på et eller annet.

Rutinen er sånn her:

Et måltid grønnsaksmos, grøt, etc. Kveldsstell (noen ganger bading), så pupp og så legges i senga. Så ligger hun der og tuller i evigheter mens jeg sitter og holder henne i hånda, stapper inn smokken som hun river ut, osv.

Lurer på om dette er helt feil/skadelig å gjøre i stedet:

Da sitter jeg litt der, kanskje synger en sang, holder litt i hånda og sånn, så sier jeg natta! Og går opp i stua. Hun fortsetter å fjase, spytter ut smokken, ruller over på magen og begynner å klage. Jeg går ikke ned før hun blir ordentlig insisterende. Da snur jeg henne på ryggen igjen, finner smokken og koser litt på hånda, sier natta og går opp igjen. Så må sikkert den runden gjentas noen ganger før hun til slutt enten roer seg på ryggen/siden eller snur seg på magen og finner roen der.

Er det ok å gjøre det slik? Håper at hun etter hvert lærer å finne roen selv... Kan jo sitte der med henne, men det tar likevel kjempelang tid og føler at jeg kanskje forstyrrer like mye som jeg hjelper egentlig. Blir jo litt gåing frem og tilbake, men det er mindre frustrerende for meg enn å sitte der mens hun fjaser.

Hva har dere andre gjort som har babyer som sovner raskt, evt. av seg selv?

Anonymkode: 4327b...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke gjort det selv, men jeg synes det høres bra ut for din egen del. 

Anonymkode: 31ef7...3d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde ikke gjort det selv, men jeg synes det høres bra ut for din egen del. 

Hvorfor ikke? Tenker du at babyen tar skade av det? Hvordan hadde du gjort det istedet? :) 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke babyen tar noen skade av det.😊 jeg går ikke ut av rommet før babyen sover (10 mnd), men det er fordi han ammes i søvn og legges ned etter en stund... skal prøve å endre dette snart🙊

Anonymkode: 660b7...a09

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror ikke babyen tar noen skade av det.😊 jeg går ikke ut av rommet før babyen sover (10 mnd), men det er fordi han ammes i søvn og legges ned etter en stund... skal prøve å endre dette snart🙊

Anonymkode: 660b7...a09

Skjønner. Amming i søvn funker sjeldent her lenger, så vi strever litt 😬

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Babyen er 6mnd. Jeg blir så utrolig frustrert av leggestyret og det tar så himla lang tid, så må finne på et eller annet.

Rutinen er sånn her:

Et måltid grønnsaksmos, grøt, etc. Kveldsstell (noen ganger bading), så pupp og så legges i senga. Så ligger hun der og tuller i evigheter mens jeg sitter og holder henne i hånda, stapper inn smokken som hun river ut, osv.

Da sitter jeg litt der, kanskje synger en sang, holder litt i hånda og sånn, så sier jeg natta! Og går opp i stua. Hun fortsetter å fjase, spytter ut smokken, ruller over på magen og begynner å klage. Jeg går ikke ned før hun blir ordentlig insisterende. Da snur jeg henne på ryggen igjen, finner smokken og koser litt på hånda, sier natta og går opp igjen. Så må sikkert den runden gjentas noen ganger før hun til slutt enten roer seg på ryggen/siden eller snur seg på magen og finner roen der.

Er det ok å gjøre det slik? Håper at hun etter hvert lærer å finne roen selv... Kan jo sitte der med henne, men det tar likevel kjempelang tid og føler at jeg kanskje forstyrrer like mye som jeg hjelper egentlig. Blir jo litt gåing frem og tilbake, men det er mindre frustrerende for meg enn å sitte der mens hun fjaser.

Jeg ga riktignok flaske, men vi gjorde det sånn som du beskriver fra ungen var 7 mnd. Frem til det satt vi på rommet, hold i hånda, prøvde å roe og blæ.

Det var så mye sinne, frustrasjon, irritasjon og dårlig stemning ved legging, og jeg tror absolutt at rutinen med at vi gikk ut etter nattasang ga roligere og bedre kvelder for alle. Vi som foreldre hadde mer tålmodighet, og da ble leggingen hyggeligere, som igjen gjorde det lettere for barnet å sovne. Vi hadde en som gulpet hvis han snudde seg på magen, så hadde pose med seler så han ikke fikk snudd seg, og det var også magisk. 

Vi spurte både helsestasjonen og sykehuset som fulgte opp refluks om leggerutinen var on, og de syns det var helt greit, så lenge han ikke lå å gråt lenge alene i senga, så kjør på! 

Nå er han 2 år, han bruker fortsatt lang tid på å sovne, men koser seg i senga si og vi trenger sjeldent å gå ned for å roe ned, eller hente smokk 😊 

Anonymkode: a58cd...a3b

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å utsette leggingen litt? Det du beskriver høres nøyaktig ut som vår situasjon. Men så ved et "uhell" ble leggingen utsatt en time en kveld, og da sovnet babyen omtrent i sekundet han ble lagt i senga. Så har vi holdt oss til det nye klokkeslettet og legging har siden vært en lek. Tror han rett og slett ikke var trøtt nok når han fjaset og tullet sånn. 

Det kan kanskje være verdt et forsøk? :) 

Anonymkode: bc276...d12

• Liker 7
Skrevet

Hvis hun ikke gråter når du går ut så trenger du jo ikke å være der. Hun må lære seg å finne roen selv uten deg tilstede. 

Anonymkode: 367be...b50

• Liker 2
Skrevet

Synes det høres ut som en bra løsning, som jeg håper vil fungere for deg. 

Du skriver "ordentlig instisterende", så jeg regner med du ikke faktisk lar henne gråte. At hun sutrer og klager er helt greit. 

Anonymkode: 5ea2e...2db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rutinen er sånn her:

Det med at man skulle la babyer gråte og sånt det er utdatert fordi de har funnet ut at det skader den psykiske helsen til barnet. Istedenfor å mase sånn så burde hun få sitte sammen med deg heller til hun er skikkelig trøtt og så kan du ligge sammen med henne til hun sover. Det der med å ha egentid på kvelden det gjelder ikke lenger.

Dessuten er det babyen i fokus og hva som er frustrerende og slitsomt for deg betyr ingenting så lenge det du gjør er det beste for barnet ditt og det beste for barnet ditt er ikke å bli forlatt på rommet før det er klar for å sove.

Anonymkode: f690d...1ae

• Liker 5
Skrevet

Om ungen ikke sovner på lang tid, så må du legge senere. Vi har alltid praktisert med «legge og gå ut», og så lenge hun ikke gråter så har vi ikke gjort noe- og hun sovner av seg selv etter en stund. Skal sies at vi strevde en halv evighet før vi fikk en god rutine (det er ikke et sovebarn på verken dag eller natt...), og hun var nærmere året da vi hadde en solid rutine. Nå er hun straks 2 år, og enkel å legge- men er fremdeles oppe 1-3 ganger ila natten...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du prøvd å utsette leggingen litt? Det du beskriver høres nøyaktig ut som vår situasjon. Men så ved et "uhell" ble leggingen utsatt en time en kveld, og da sovnet babyen omtrent i sekundet han ble lagt i senga. Så har vi holdt oss til det nye klokkeslettet og legging har siden vært en lek. Tror han rett og slett ikke var trøtt nok når han fjaset og tullet sånn. 

Det kan kanskje være verdt et forsøk? :) 

Anonymkode: bc276...d12

Synes det er vanskelig det der, for hun virker jo trøtt. Hun har gjerne vært lenge våken siden sist dupp og iblant nesten sovnet på puppen, likevel er det en god periode med fjas før hun sovner. Kan prøve å drøye det🤔

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Synes det høres ut som en bra løsning, som jeg håper vil fungere for deg. 

Du skriver "ordentlig instisterende", så jeg regner med du ikke faktisk lar henne gråte. At hun sutrer og klager er helt greit. 

Anonymkode: 5ea2e...2db

Ja, går inn til henne hvis hun sutring går over i gråt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det med at man skulle la babyer gråte og sånt det er utdatert fordi de har funnet ut at det skader den psykiske helsen til barnet. Istedenfor å mase sånn så burde hun få sitte sammen med deg heller til hun er skikkelig trøtt og så kan du ligge sammen med henne til hun sover. Det der med å ha egentid på kvelden det gjelder ikke lenger.

Dessuten er det babyen i fokus og hva som er frustrerende og slitsomt for deg betyr ingenting så lenge det du gjør er det beste for barnet ditt og det beste for barnet ditt er ikke å bli forlatt på rommet før det er klar for å sove.

Anonymkode: f690d...1ae

Hun blir ikke liggende og skrike i evigheter. Skal ikke legge skjul på at litt av grunnen til at jeg ønsker å forlate rommet er at jeg blir frustrert og tenker at hun kanskje merker det. Lurer jo også på om mitt nærvær er forstyrrende for henne.

KristinF skrev (10 minutter siden):

Om ungen ikke sovner på lang tid, så må du legge senere. Vi har alltid praktisert med «legge og gå ut», og så lenge hun ikke gråter så har vi ikke gjort noe- og hun sovner av seg selv etter en stund. Skal sies at vi strevde en halv evighet før vi fikk en god rutine (det er ikke et sovebarn på verken dag eller natt...), og hun var nærmere året da vi hadde en solid rutine. Nå er hun straks 2 år, og enkel å legge- men er fremdeles oppe 1-3 ganger ila natten...

Må kanskje prøve det. Er bare redd for at hun skal få for lite søvn. Hun virker trøtt, men kanskje ikke trøtt nok🤔

Skrevet

Min baby er foreløpig bare 4 mnd, men han tar jeg kveldsstell på rundt halv 6-6, også får han enten flaske eller pupp I stua også legger jeg han I senga med sutten, sier natta og går ut. Ofte så sovner han før jeg har gått ut, andre ganger må jeg inn og putte sutten i munn igjen før han sovner. Men jeg har en baby som sovner best alene. Forrige var en helt annen og jeg måtte ha andre rutiner, han ammet jeg ofte I søvn og når han ble større måtte jeg sitte inne hos han til han sovna. 

Unger er forskjellige og trenger forskjellige ting. Høres ut som denne rutinen funker for dere. 

Anonymkode: 5b553...a9a

• Liker 1
Skrevet

Vår baby er over året. Vi har gjort det på den måten dere gjør det hele tiden, men kveldene forsvinner når en av oss er med henne mye på soverommet på kvelden, dette skjer uansett om vi legger henne 19, 2030 eller senere… 🙃 Bare tull og fjas, reiser seg opp i sengen, kaster smokken ut i rommet osv. Har for noen dager siden begynt å praktisere den andre måten du beskriver, og det fungerer ganske greit ☺️ Hun er kjapp med å protest-gråte, så vi går ned til henne når hun gråter, legger henne på plass og gir henne smokken og ser at hun roer seg ned igjen, så går vi ut igjen osv. 

Tenker at det er helt innafor 👍🏼☺️

• Liker 1
Skrevet

Hei, anbefaler å høre på foreldrerådets siste podcast om søvn. 

Det du beskriver høres ikke ut som en nevneverdig trøtt baby, så jeg ville kanskje utsatt leggingen litt for en periode. 

Nå er alle babyer også forskjellige, min første brukte evigheter til tross for at hun var trøtt. 

Hvis hun har alle behovene dekket, og du ikke lar henne gråte, er det bare klaging og det går fint. 

Jeg ville kanskje vært i rommet, siden så små babyer ikke har kapasiteten til å tenke at du kommer tilbake. 

Anonymkode: 4c4b7...67b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor ikke? Tenker du at babyen tar skade av det? Hvordan hadde du gjort det istedet? :) 

Fordi folk er ulike, rett og slett. Jeg har ikke hatt hjerte til å gå fra babyen min, mens andre som har gjort det har fått til effektive rutiner. Jeg er mer prinsippfast på andre områder, mens andre er prinsippfast på søvn feks :) Jeg hadde ikke gått, men det er bare sånn jeg velger å gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns og det virker som om baby ikke er trøtt etter hva du beskriver. 

Hos oss hadde vi en slik periode hvor vi fløy ut og inn. Fant ut at det er en gylden middelvei mellom det å legge for tidlig/sent. 

Ville prøvd å drøye en halvtime. Det er ikke noe allright hvis det blir for sent heller, men da har vi merket det veldig fort for da humøret er helt annerledes. 

Anonymkode: ad4be...7c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hun blir ikke liggende og skrike i evigheter. Skal ikke legge skjul på at litt av grunnen til at jeg ønsker å forlate rommet er at jeg blir frustrert og tenker at hun kanskje merker det. Lurer jo også på om mitt nærvær er forstyrrende for henne.

Må kanskje prøve det. Er bare redd for at hun skal få for lite søvn. Hun virker trøtt, men kanskje ikke trøtt nok🤔

Noen babyer bruker lenger tid enn andre. Noen bikker over til overtrøtt og da tar det 1 time og ikke 1 sekund. 

Skrevet

Hadde lett gjort det samme, om ikke min datter hadde fått panisk gråt i det sekundet jeg gikk ut døren. Er fortsatt sånn, og over 2 år nå 🙈 nå funker det tidvis å si at vi skal henge opp tøy, må på do eller hente noe oppe, for så å gå ut, men hun legger seg ikke ned for å slappe av før vi er tilbake igjen 😝

Anonymkode: d1f48...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...