Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kan man ta en NIPT test når man er 35 år ved termin? Er det vanskelig å få? Koster det mye eller er det en normal egenandel på dette?

Anonymkode: f69fc...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare noen helt få private klinikker som er godkjente foreløpig. Du har vel ikke rett på å få det dekket når du er så ung, så det koster en del å få det gjort privat. Mener å ha lest at det kosta sånn 6-7 tusen? 

Anonymkode: 16106...3a0

Skrevet

Koster 10900,- å få gjort det privat i Norge. Noen få klinikker på Østlandet gjør det. De tester ikke for kjønn (forståelig nok) og i tillegg kun for 3 kromosomavvik. I Danmark koster det ca 7000,-, du kan få vite kjønn dersom du ønsker og de tester for opptil 20 (!) kromosomavvik. 

Anonymkode: 6445e...2c7

Skrevet

Takk for svar! Jøss hvorfor tester de for så lite avvik i Norge..😳 da må man nesten vurdere Danmark fortsatt

Anonymkode: f69fc...e06

• Liker 1
Skrevet

SUS

Anonymkode: b6e57...904

Skrevet

Jeg ville bestilt testkit fra Ultralydkliniken i København og fått noen til å ta blodprøven for deg her i Norge. Kostet rundt 9000kr.

Anonymkode: 2934b...dd2

Skrevet

Drøyt at det skal være så dyrt. 

Anonymkode: bfe01...b00

Skrevet
22 hours ago, Kvinne87Rogaland said:

https://www.oslocitylegesenter.no/nipt-test/

Undersøkelsen er gratis hvis du er over 35 år ved termin

Den er ikke gratis privat. Den skal tilbys ved norske sykehus men såvidt jeg vet er ikke det på plass ennå, kun om man er 38 eller eldre ved termin. Men du kan jo spørre fastlegen TS, kanskje har de kommet igang nå (siste jeg hørte var "iløpet av 2021" men jeg fikk ikke i juli/august i år feks)

22 hours ago, AnonymBruker said:

Koster 10900,- å få gjort det privat i Norge. Noen få klinikker på Østlandet gjør det. De tester ikke for kjønn (forståelig nok) og i tillegg kun for 3 kromosomavvik. I Danmark koster det ca 7000,-, du kan få vite kjønn dersom du ønsker og de tester for opptil 20 (!) kromosomavvik. 

Anonymkode: 6445e...2c7

Det er billigere feks i Asker som en annen linket over.

Fordelen med utlandet er at det er litt billigere og at de kan teste for mer enn bare de 3 kromosonfeilene, og du får vite kjønn. Fordelen med Norge er at ultralydundersøkelse er inkludert i prisen (koster vanligvis 1200-1600kr) + at du slipper å styre med å få tatt blodprøven, sende i posten osv. Min NIPT-test ble også forsinket i posten så det tok litt tid å få svar. Og er det noe galt med blodprøven må man gjennom prosessen på nytt som tar mer tid enn jeg vil tro det gjør om det skjer i Norge. 

Anonymkode: 4126d...3bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den er ikke gratis privat. Den skal tilbys ved norske sykehus men såvidt jeg vet er ikke det på plass ennå, kun om man er 38 eller eldre ved termin. Men du kan jo spørre fastlegen TS, kanskje har de kommet igang nå (siste jeg hørte var "iløpet av 2021" men jeg fikk ikke i juli/august i år feks)

Det er billigere feks i Asker som en annen linket over.

Fordelen med utlandet er at det er litt billigere og at de kan teste for mer enn bare de 3 kromosonfeilene, og du får vite kjønn. Fordelen med Norge er at ultralydundersøkelse er inkludert i prisen (koster vanligvis 1200-1600kr) + at du slipper å styre med å få tatt blodprøven, sende i posten osv. Min NIPT-test ble også forsinket i posten så det tok litt tid å få svar. Og er det noe galt med blodprøven må man gjennom prosessen på nytt som tar mer tid enn jeg vil tro det gjør om det skjer i Norge. 

https://www.nrk.no/osloogviken/na-har-den-forste-kvinnen-fatt-nipt-test-hos-private-i-norge-1.15591659

Det er på plass nå. Nettopp skjedd 🥳

Skrevet
32 minutter siden, Kvinne87Rogaland said:

Ja men det er ikke gratis... det er privat og du må betale.

Det SKAL bli gratis på offentlige sykehus (altså ikke hos private aktører men vil tro sykehusene blir nødt til å kjøpe tjenester på samme måte som de gjør med røngten, MR osv i dag) loven sier at det skal være det, men offentlige norske sykehus gjorde det iallfall ikke i juli i år da jeg spurte om å få ta. Per nå er det bare gratis om du er 38 og over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...