Gå til innhold

Syklusen/mensen plutselig endret?

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeinnlogget:)
Skrevet

Hei jeg er en jente på 23, og har altid hatt en lengde på 27 dager,og aldri store blødninger, ingen klumper - alt har vert ganske forsiktig.

Denne gangen kom den 3 dager før tiden, og det bare fosset ut og hadde ekstremt mye klumper (litt ekkelt, sorry)

Så nå er jeg litt forvirret, hvordan skal jeg regne ut EL nå? Skal jeg regne ut fra 24 dager eller 27?

Uff, er bare litt forvirret og skuffet, hadde helst sett at mensen holdt seg borte i 9 måneder jeg :roll:

(kan det kansje være at jeg var "litt" gravid, men at det gikk galt litt vel tidlig?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
(kan det kansje være at jeg var "litt" gravid, men at det gikk galt litt vel tidlig?)

Det kan jo hende, men jeg kan ikke skjønne at det i så fall skulle gi så mye klumper.

Jeg hadde regnet som om første blødningsdag som dag én i syklusen, når du nå skal prøve å regne ut el neste gang.

Lykke til!

Skrevet

Om du mistet sååå tidelig (før ventet mens) er det rart om det skulle være så mye klumper ja, det er jo ikke akkurat stort... Men jeg kan ikke si at jeg har noen som helst form for erfaring med dette, så kanskje andre vet bedre.

Problemet ditt med å forvente neste EL, ja det skjønner jeg, for det hjelpre ikke å regne første blødningsdag som dag 1 (selvsagt gjør du det, men det hjelper ikke ditt problem,) som du selv sier, du vet ikke om neste syklus vil bli 24 eller 29 dager og siden EL finner sted et bestemt antall dager FØR neste mens, så er det ikke så lett.

Årsaken til at du fikk en tidligere mens denne gangen kan ha vært at du hadde en tidelig EL, men det er ikke sikkert den vil bli tidelig neste gang også (dette orklarer hvorfor "sikre perioder" ikke er en helt god prevensjonsmetode) Det kan også være at du rett og slett hadde en syklus uten eggløsning. Det skjer av og til for alle det, uten at det betyr noe som helst, så lenge det bare er en. I et slik tilfelle kan jo mensen komme "for tidelig" eller "for sent" rett og slett fordi den ikke har noen eggløsning å forholde seg til. Da er det ikke en ekte mens heller, men en "anovularisk blødning" og denne kan av og til oppføre seg litt annerledes enn en vanlig mens.

Siden du ønsker å bli gravid ville jeg rett og slett satsa på å sette inn "innsatsen" tidelig nok til å rekke EL dersom du får en 24 dagers syklus, men holde på så lenge at du får med deg EL dersom du får en 29 dagers syklus også.

Dersom du ikke er helt sikker på når du har EL kan du jo vurdere temping og/eller el-tester (et termometer er vel på lang sikt billigere enn tester, selv om du bør ha et basaltermometer, ikke et vanlig febertemometer) Eller du kan jo forsøke å følge med på sekret (utfloden) kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...