Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal både helle i varmt og kaldt kokt vann for å raskt nedkjøle.. 

Jeg skal ha en flaske med 210ml vann. Kan jeg da fylle flasken med 180ml vann, blande i pulveret også fylle de siste 30ml med kaldt kokt vann foreks? Eller MÅ alt pulveret blandet i 210ml kokt vann OGSÅ fylle oppi kaldt? Da blir vell melken tynnet ut??

Anonymkode: 80d17...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

210 ml melk selvsagt.. ikke vann🤷🏻‍♀️

Skrevet

?😶

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Når man skal både helle i varmt og kaldt kokt vann for å raskt nedkjøle.. 

Jeg skal ha en flaske med 210ml vann. Kan jeg da fylle flasken med 180ml vann, blande i pulveret også fylle de siste 30ml med kaldt kokt vann foreks? Eller MÅ alt pulveret blandet i 210ml kokt vann OGSÅ fylle oppi kaldt? Da blir vell melken tynnet ut??

Gjør som du tenkte først, så lenge det kalde vannet er kokt. 

Skrevet

Det er blandingsforholdet til slutt som et viktig, så du kan fint bruke 180 grader varmt vann (70 grader for å ikke ødelegge næringsstoffene) og så supplere med kokt avkjølt vann.

Anonymkode: 5eb4a...c3d

Skrevet

Du kan fint gjøre det slik du beskriver, men melka blir ikke drikkeklar da. Den blir nok for varm. Jeg pleier å blande ut pulveret i 50ml kokt varmt vann, og fyller så på med 160ml kaldt kokt vann. Da får jeg drikkeklar melk :) 

Anonymkode: b76fd...dfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan fint gjøre det slik du beskriver, men melka blir ikke drikkeklar da. Den blir nok for varm. Jeg pleier å blande ut pulveret i 50ml kokt varmt vann, og fyller så på med 160ml kaldt kokt vann. Da får jeg drikkeklar melk :) 

Nei det erfarte jeg i dag tidlig😅 Takk for tips, da prøver jeg heller det 🙈

Skrevet

Må pulveret ristes inn i flasken, før man fyller på kaldt vann myp bakteriene? Eller er det nok å ta varmt vann, ha i pulver, etterfylle med kaldt, og så riste til slutt? 

Anonymkode: 3577f...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må pulveret ristes inn i flasken, før man fyller på kaldt vann myp bakteriene? Eller er det nok å ta varmt vann, ha i pulver, etterfylle med kaldt, og så riste til slutt? 

Anonymkode: 3577f...189

Du ødelegger melka hvis du tilsetter pulveret i vann som er så varmt at det er kokende. Så du må isåfall vente til det er avkjølt før du tilsetter pulveret; eller enda bedre; etterfylle med kaldt kokt vann til det blir ca 70 grader før du putter i pulveret, og så etterfylle med mer kaldt vann. 

Anonymkode: f9318...062

Skrevet

Koker dere vannet? 😯

Jeg har bare tatt lunk fra springen jeg, på begge unga 😬

Farlig?

Anonymkode: c4dfd...283

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Koker dere vannet? 😯

Jeg har bare tatt lunk fra springen jeg, på begge unga 😬

Farlig?

Anonymkode: c4dfd...283

Potensielt, ja.

Så lenge barnet får mme, skal vannet brukt til mme kokes og flaskene steriliseres. 

Blir litt som å sikre barnet ditt i bilen; mest sannsynlig så går det fint å la en 2-åring sitte forovervendt fordi du med stor sannsynlighet ikke krasjer bilen - men krasjer du, er sannsynligheten stor for at 2-åringen din blir alvorlig skadd eller den dør. 

En baby vil nok mest sannsynlig ikke dø av å få mme blandet med lunka vann rett fra springen, men det kan bli alvorlig sykt. Er baby syk fra før av, har nedsatt immunforsvar eller er f.eks prematur, så kan baby dø av å få mme blandet slik du beskriver. 

Går egentlig ut i fra at du tuller, men tenkte å gi det et seriøst svar allikevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...