Emma_junge Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Hei, Opplever at barnet vårt er uønsket i sosiale krets mest pga man er ikke like ressurs sterk. Det er 9 åring og vet ikke hva jeg må gjøre for å løse dette. når man prøver å invitere venner så får man ulike type unnskyldninger. Barnet selv blir aldri invitert bortsett fra felles fester hvor man må ! 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Hva med å prøve å introdusere barnet til nye venner? Ikke vits å prøve hvis de uansett ikke er intressert. Blir bare nederlag på nederlag for barnet. Anonymkode: 058bb...530 2
GammelKaktus Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Jeg tenker og det blir meningsløst å prøve å presse barnet inn et sted der de åpenbart har bestemt seg for at det ikke er bra nok. Ville heller prøvd å finne venner på andre arenaer enn skolen. Hva sier de på skolen da om situasjonen? Hva gjør skolen for å lage et bedre samhold der iallfall? 1
Emma_junge Skrevet 5. september 2021 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2021 Det er jo det vi gjør at å finne nye venner. Men det blir jo uansett veldig vanskelig for barn å holde seg til skole og klasse når det blir sånn. Jeg vet ikke om hvordan jeg vil ta det opp på skole. Blir man hørt eller blir man sett ned på ? Skole har generelt tatt dette opp i siste foreldremøte at foreldre må ikke snakke ned om hverandre etc .
GammelKaktus Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Emma_junge skrev (1 minutt siden): Det er jo det vi gjør at å finne nye venner. Men det blir jo uansett veldig vanskelig for barn å holde seg til skole og klasse når det blir sånn. Jeg vet ikke om hvordan jeg vil ta det opp på skole. Blir man hørt eller blir man sett ned på ? Skole har generelt tatt dette opp i siste foreldremøte at foreldre må ikke snakke ned om hverandre etc . Det er altså et problem på skolen at foreldrene snakker ned andre foreldre, åpenlyst foran barna? Tror nesten jeg hadde byttet skole hvis det var normen. Når det gjelder skolen og det den gjør så må du nesten mase for at de skal gjøre noe, men når det er de voksne som er problemet så der jo vanskelig å endre ting. Høres jo helt merkverdig ut. Hvor i all verden bor du, Oslos beste vestkant med pompøse pappagutter i blekrosa skjorter? 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Da hadde jeg byttet skole på barnet. Og jeg hadde latt barnet begynt på to fritidsaktiviteter. Anonymkode: e0e98...95b 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 Hva mener du med at han/dere ikke er like ressurssterk? Har barnet ditt noen venner på skolen i det hele tatt? Anonymkode: 205c5...6fc
Gjest ABM Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 Emma_junge skrev (11 timer siden): Det er jo det vi gjør at å finne nye venner. Men det blir jo uansett veldig vanskelig for barn å holde seg til skole og klasse når det blir sånn. Jeg vet ikke om hvordan jeg vil ta det opp på skole. Blir man hørt eller blir man sett ned på ? Skole har generelt tatt dette opp i siste foreldremøte at foreldre må ikke snakke ned om hverandre etc . Skolen har ingen mulighet til å hjelpe dere..bytt skole eller start med nye fritidsaktiviteter..eller helst begge deler..
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 Er det noen mulighet for at barnet kan bytte klasse? Anonymkode: 2dbfb...bb3
Perleugla Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Hva mener du med at 9-åringen ikke er ressurssterk? Det er vondt når barnet holdes utenfor. Har dere noen foreldre dere kan alliere dere med?
Emma_junge Skrevet 6. september 2021 Forfatter #11 Skrevet 6. september 2021 (endret) 13 hours ago, FrøkenMånestråle said: Det er altså et problem på skolen at foreldrene snakker ned andre foreldre, åpenlyst foran barna? Tror nesten jeg hadde byttet skole hvis det var normen. Når det gjelder skolen og det den gjør så må du nesten mase for at de skal gjøre noe, men når det er de voksne som er problemet så der jo vanskelig å endre ting. Høres jo helt merkverdig ut. Hvor i all verden bor du, Oslos beste vestkant med pompøse pappagutter i blekrosa skjorter? Vet ikke om det er den rikeste område. Bor i Bærum men ting er veldig dyrt selv om jeg har god jobb og bruker alt penger på familie og ikke noe annet. Jeg har ikke sett det selv at foreldre snakker ned om andre foran barna, men det var et tema i foreldremøte. Endret 6. september 2021 av Emma_junge
Emma_junge Skrevet 6. september 2021 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2021 1 hour ago, Perleugla said: Hva mener du med at 9-åringen ikke er ressurssterk? Det er vondt når barnet holdes utenfor. Har dere noen foreldre dere kan alliere dere med? Det er jo oss foreldre som har lite ressurser. Dyre biler og stort hus og barnebursdager på trampoline parker osv og dyre gaver på bursdager til andre. Jeg vet ikke om hva jeg bør gjøre !
GammelKaktus Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Emma_junge skrev (4 minutter siden): Vet ikke om det er den rikeste område. Bor i Bærum men ting er veldig dyrt selv om jeg har god jobb og bruker alt penger på familie og ikke noe annet. Jeg har ikke sett det selv at foreldre snakker ned om andre foran barna, men det var et tema i foreldremøte. Ok, men hva legger du i at barnet ditt eller dere ikke er ressurssterke da? Hvorfor tror du det er grunnen for at barnet blir utestengt? 2
Emma_junge Skrevet 6. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det noen mulighet for at barnet kan bytte klasse? Anonymkode: 2dbfb...bb3 Det blir jo enda vanskelig for barn. Jeg vet ikke om det blir bedre ?
Emma_junge Skrevet 6. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 6. september 2021 1 minutt siden, FrøkenMånestråle said: Ok, men hva legger du i at barnet ditt eller dere ikke er ressurssterke da? Hvorfor tror du det er grunnen for at barnet blir utestengt? Det er jo tydelig når man inviterer noen hjemme så finner de unnskyldninger. Tar ikke kontakt eller inviterer barnet mitt til dem ? Har slått av kontakt mellom barn på en måte!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva med å prøve å introdusere barnet til nye venner? Ikke vits å prøve hvis de uansett ikke er intressert. Blir bare nederlag på nederlag for barnet. Det kan godt hende du har rett, men man bør også spørre seg hva i helvete er galt med foreldre som holder på med å selektere hvem ungene er sammen med ut fra status? Jeg skjønner at trådstarter/vanlige foreldre ikke kan ta alle kampene, men å utestenge barn er en grusom handling, og det er ikke tilgivelig. Anonymkode: 57e49...aa3
GammelKaktus Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 Emma_junge skrev (19 minutter siden): Det er jo tydelig når man inviterer noen hjemme så finner de unnskyldninger. Tar ikke kontakt eller inviterer barnet mitt til dem ? Har slått av kontakt mellom barn på en måte! Ok, da hadde jeg flyttet da, kan jo ikke ha det slik til han er ferdig på skolen. Ville aldri bodd der med det miljøet rundt, snakk om å ødelegge barna og gjøre de til selvopptatte drittunger.
Perleugla Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 Emma_junge skrev (19 minutter siden): Det er jo oss foreldre som har lite ressurser. Dyre biler og stort hus og barnebursdager på trampoline parker osv og dyre gaver på bursdager til andre. Jeg vet ikke om hva jeg bør gjøre ! Beklager, da misforsto jeg. Hos oss er det satt en øvre grense på hva bursdagsgaver kan koste (på et trinn ble det satt 100,- på et annet 50,-) Mine barn har hatt mulighet til å velge trampolinepark, men ville alltid ha det hjemme (av 14 mulige bursdager har bare 1 ikke vært hjemme). De er like entusiastiske for all type bursdag de inviteres i. Her foretrekker også foreldre hjemmebursdager siden det medfører mindre kjøring. Det du ramser opp sier jo også bare noe om økonomiske ressurser. Det er ikke noe jeg ville lagt vekt på selv. Jeg har hatt et barn som strevet litt sosialt. Da var jeg veldig på tilbudssiden. Barnet fikk ha med venner hjem flere dager i uken. Vi hadde med barn på tur med matlaging på primus (fjellturer, turer i fjæra, tur til andre lekeplasser), overnatting, filmkvelder hjemme, baking, bålpanne i hagen (billig popcorn og saft) osv i helgene. Etter hvert fikk vi en fot innafor og det var lettere å spørre andre foreldre om mitt barn kunne få være med. Barnet var også med på litt andre fritidsaktiviteter enn fotball/håndball og traff andre barn litt utenfor nærområdet. Jeg har også fått henvendelse fra en mor på trinnet til et av mine andre barn. Der hennes barn ikke hadde det bra og der mitt barn og gjengen tok inn dette barnet med mye hjelp og støtte fra alle 5 involverte foreldrepar. Dessverre har jeg også opplevd foreldre som er helt umulige å samarbeide med. Så det er jo litt avhengig av hvilke foreldre du støter på i barnets klasse. Jeg håper det løser seg for dere.
Emma_junge Skrevet 6. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 6. september 2021 1 hour ago, Perleugla said: Beklager, da misforsto jeg. Hos oss er det satt en øvre grense på hva bursdagsgaver kan koste (på et trinn ble det satt 100,- på et annet 50,-) Mine barn har hatt mulighet til å velge trampolinepark, men ville alltid ha det hjemme (av 14 mulige bursdager har bare 1 ikke vært hjemme). De er like entusiastiske for all type bursdag de inviteres i. Her foretrekker også foreldre hjemmebursdager siden det medfører mindre kjøring. Det du ramser opp sier jo også bare noe om økonomiske ressurser. Det er ikke noe jeg ville lagt vekt på selv. Jeg har hatt et barn som strevet litt sosialt. Da var jeg veldig på tilbudssiden. Barnet fikk ha med venner hjem flere dager i uken. Vi hadde med barn på tur med matlaging på primus (fjellturer, turer i fjæra, tur til andre lekeplasser), overnatting, filmkvelder hjemme, baking, bålpanne i hagen (billig popcorn og saft) osv i helgene. Etter hvert fikk vi en fot innafor og det var lettere å spørre andre foreldre om mitt barn kunne få være med. Barnet var også med på litt andre fritidsaktiviteter enn fotball/håndball og traff andre barn litt utenfor nærområdet. Jeg har også fått henvendelse fra en mor på trinnet til et av mine andre barn. Der hennes barn ikke hadde det bra og der mitt barn og gjengen tok inn dette barnet med mye hjelp og støtte fra alle 5 involverte foreldrepar. Dessverre har jeg også opplevd foreldre som er helt umulige å samarbeide med. Så det er jo litt avhengig av hvilke foreldre du støter på i barnets klasse. Jeg håper det løser seg for dere. tusen takk for forståelse og veldig gode tips ! Jeg kommer til å prøve disse !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå