Gå til innhold

Valp og trapper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når kan valper begynne å gå mer i trapper? Vår valp på snart 12 uker går fint i trappen opp og ned trapp ved gatedør. Det er kun 4 trinn. Men vi har trapp ned til kjeller som vi har lagt på trappetrinn teppe på. Vi har på grind foreløpig, men når kan vi evt ta vekk grinden? Litt liten hunderase. 

Anonymkode: eb26e...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lot henne gå i trapper fra 4mnd alder. Stor/middels rase. 

Anonymkode: 3ac35...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å løfte hunden i trappen helt til jeg ikke orket å løfte den mer. 35kg senere og jeg kan fremdeles løfte den.

Men sånn helt seriøst så ville jeg spurt oppdretter om når hen vet når din rase er mer "satt" i muskler, ledd og skjelett. Først da får du en pekepinn på når den kan gå i trapper. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke løper opp og ned trappene hele dagen eller skal gå flere etasjer av gangen så er det ikke noe problem med å gå i trapp en gang imellom for valpen. Er jo også en del av miljøtreningen så hunden ikke blir redd trapper senere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minime94 skrev (1 time siden):

Så lenge de ikke løper opp og ned trappene hele dagen eller skal gå flere etasjer av gangen så er det ikke noe problem med å gå i trapp en gang imellom for valpen. Er jo også en del av miljøtreningen så hunden ikke blir redd trapper senere

Den miljøbiten tar man når kroppen er met "satt'. Har du en stødig hund, går den trapper uansett alder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en vanlig misoppfattelse om at gåing i trapper fører til dårlige hofter og albuer. AD og HD er stort sett basert på genetikk og en tur i trappen en gang i blant vil ikke ha noe å si for resultatet. MEN, bor du i 13 etasje i en blokk og lufter valpen din 8 ganger til dagen og lar den gå i trapp, ja da er det noe annet. Gjentakende bevegelser, gjerne når valpen er sliten, vil gi større sannsynlighet for skader. 

Anonymkode: 3c99d...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutter så snart valpen er fysisk i stand til å komme seg opp og ned selv. Jeg lar dog ikke små valper løpe og leke i trappene inne selv om de klarer - så har sperringer foran trappene inne i huset  - men når vi skal opp eller ned får de gå selv. Nå har jeg da aldri bodd i blokk, så mine trapper er to etasjer inne og rett ut på flatmark. 

Anonymkode: 20869...6c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror det er en vanlig misoppfattelse om at gåing i trapper fører til dårlige hofter og albuer. AD og HD er stort sett basert på genetikk og en tur i trappen en gang i blant vil ikke ha noe å si for resultatet. MEN, bor du i 13 etasje i en blokk og lufter valpen din 8 ganger til dagen og lar den gå i trapp, ja da er det noe annet. Gjentakende bevegelser, gjerne når valpen er sliten, vil gi større sannsynlighet for skader. 

Miljø (trapper, glatte gulv osv) og fôring er dessverre en faktor for å utvikle HD hos hund. 

Ville heller båret valpen opp og ned trapper ett pat måneder ekstra enn å risikere at hunden utvikler HD. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 8.44):

HD er både arv og miljø. Forskning viser at hvordan valpen mosjoneres i starten, eks som trapper og å løpe løs i parken, påvirker HD. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bar hunden til det ble for tungt opp den ene trappen vi har. Da var han ca. 6 mnd, 30 kg, og ganske stor (det er mer størrelsen enn kiloene). Vi bærer fremdeles inn og ut av bilen, da vi tenker det er greit så lenge det går, og skåne hvor vi kan så mye som mulig :) 

Anonymkode: 8dade...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...