Gå til innhold

Fattigdomskalkulator, jeg har levd som fattig hele livet uten å ha vist om det!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig i dette, men det trenger kanskje ikke være 1-2 restaurantbesøk i måneden og 1000kr til alkohol i måneden. 

Kanskje restaurant 1-2 ganger i halvåret. En kartong med vin til 400kr = 3 flasker vin. Er man to personer, så varer denne fint en hel måned, eller mindre enn en måned dersom man vil gå på fylla. 

10 000 på klær i året er mye! Kanskje man må bytte ut joggeskoene en gang per år, og kanskje en jakke i ny og ne. Men man trenger jo ikke ny vintergarderobe hvert år med boblejakke, vintersko, skiklær, ull og tykk ullgenser. 

Anonymkode: d573b...0d5

Budsjettet er nok kraftig forenklet selv om inntektssummen stemmer. 

De fleste må jo ha feks julegaver og litt ekstra mat i julen, dette kan du trekke fra feks alkoholposten. Skal man i, eller enda verre arrangere konfirmasjon eller dåp, eller blir invitert i bryllup må man ha gave, kanskje noen finere sko om man ikke har. Pluss en overnatting på hotell eller lignende. 

Barna skal i bursdag, på fritidsaktivitet ol, dette er ikke med i budsjettet, trekk det fra kleskonto feks. 

Vaskemaskina ryker, barnevogna har et flerret hjul, da må man jo ha ny og dette koster litt, selv på finn. 

Så får man en liten skattesmell. Ungene har vokst ut av vinterdress, må også ha votter og luer nytt, samt vintersko. Ops klesbudsjettet er allerede tomt, så summen må hentes fra annen post. Hvilken skulle det blitt? 

Må ha ved til vinteren og betale litt for måking av innkjørselen fordi man selv har for dårlig helse til å klare det selv. 

Der deisa det ned en regning. Du har betalt for lite strøm i 11 måneder og skylder 11.000. Hvilken post tenker vi å ta dette fra? 

Boutgiftene er dessuten mye høyere enn budsjettet tilsier, så her må vi ta fra en annen post minst 3000 hver måned. 

Anonymkode: 3792d...716

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Småbrukmann skrev (1 time siden):

Spør de som står utenfor fattighuset eller går på sosialen...112000 barn lever i fattigdom i Norge. Spør dem da...

Er vel bare relativ fattigdom i Norge nå?

Anonymkode: 1dcc5...5c2

• Liker 1
Skrevet

Mitt fattigdomsbudsjett totalt endte på 15.000. Det er samme sum som jeg har levd på i årevis. Så selv om jeg nå har en ekstrainntekt, setter jeg det overskytende (7000,-) inn på sparekonto hver måned. 

Budsjettet ellers er utrolig merkelig. I mitt fattigdomsbudsjett skal jeg bruke 800,-/mnd på klær, og 600,- (!!!) på alkohol. Og hva mener de med "kultur og fritid"? Jeg har ikke hatt råd til å ha utgifter til trening, utstillinger, kino eller lignende. Går tur i skog og mark, og deler netflixkonto med min bror. That´s it. 

Snakket de med noen fattige i det hele tatt før de regnet ut hvordan dette fattigdomsbudsjettet skulle se ut? 

Anonymkode: 8dce4...b95

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...