AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #41 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn og skal altså bruke bare 4225 på mat, men 1443 på alkohol og tobakk og 1202 på hotell restaurant??? Ikke rart "fattige" sliter om dette er måten de prioriterer på. Anonymkode: 74e90...ec8 Hvorfor tror alle at SIFOs budsjett er det man "skal" eller er "anbefalt" å bruke?? Det er ikke første gang jeg leser her på KG at noen tror det. SIFOs budsjett er gjennomsnittet av hva folk faktisk bruker. Ikke hva som er anbefalt. Ikke hva de råder folk til og skulle bruke. Men gjennomsnittet av hva befolkningen i Norge faktisk bruker for tiden på de ulike gruppene forbruk. Anonymkode: 7a2db...dd8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #42 Del Skrevet 6. september 2021 Jeg fikk opp et budsjett på rundt 2300 kr på tobakk og alkohol i mnd.. all right. Anonymkode: b2445...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #43 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg fikk opp et budsjett på rundt 2300 kr på tobakk og alkohol i mnd.. all right. Anonymkode: b2445...987 Det er jo godt illustrert. De fattige evner jo ikke å bruke pengene og bruker mye penger på drit som røyk, snus og alkohol, istedenfor for first price mat.. Som faktisk kan sørge for at de kan spare litt i mnd. Anonymkode: 678ef...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #44 Del Skrevet 6. september 2021 Dette budsjettet skal jo gjelde 12 mnd i året, så jeg regner med ferie er med i kultur og fritid samt restaurant og hotell. Da er det jo ikke SÅ voldtsomt mye, ettersom kultur og fritid omfatter mye annet også. Men jeg synes fordelingen er litt merkelig. Vi bruker litt mer på bolig, mye mer på mat, men vesentlig mindre på de fleste andre postene. Har utbetalt 5000 mer enn fattigdomsbudsjettet. Får opp litt over 3000 på mat, det høres veldig stramt ut, mens noen av de andre postene virker som ren sløsing. Anonymkode: 0dfd4...e1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #45 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo godt illustrert. De fattige evner jo ikke å bruke pengene og bruker mye penger på drit som røyk, snus og alkohol, istedenfor for first price mat.. Som faktisk kan sørge for at de kan spare litt i mnd. Anonymkode: 678ef...8e5 🤦♀️ Si det til alenemoren som prøver å spare opp penger til sko til ungen sin og hverken røyker, snuser eller drikker. Anonymkode: 730fa...882 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #46 Del Skrevet 6. september 2021 5410 kr for bolig for en enslig, inkludert strøm. Finnes det noen i dette landet så har så lave bokostnader? jeg kan ikke se for meg studenter i kollektiv, eller at de med nedbetalt bolig kommer ned på så lave boutgifter. Anonymkode: ad46e...a37 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blobette Skrevet 6. september 2021 #47 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) Dette budsjettet kirkebymisjonen kommer med er helt på trynet. Jeg har mer eller mindre alltid hatt et forbruk under fattigdomsgrensa. Det var ikke noe problem (for meg). Men om jeg hadde måtte leve etter dette budsjettet hadde jeg gått fra vettet. Endret 6. september 2021 av Blobette skrivefeil 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #48 Del Skrevet 6. september 2021 Ser den klassiske ikke bruk mer enn det du får inn så går det bra, er ute på vift. Dette må være noe av det mest ignorante jeg leser. Når jeg hører fattig, så tenker jeg på mennesker som ikke får inn nok til til å dekke basale behov som, tja, strøm og oppvarming, slik at strømmen slås av. Så denne kalkulatoren som nevner alkohol, tobakk, restaurantbesøk og telefonregning på 1000kr er helt latterlig! Når man gaffateiper vinterskoene for andre vinter på rad, så går man ikke på restaurant eller kjøper en flaske vin til helga. Å være fattig handler om å ikke kunne dekke, eller ha problemer med å dekke, basale behov. Det er kjipt å ikke kunne dra på kafebesøk med en venninne en gang i blant, kjøpe et klesplagg bare fordi du har lyst, men du er ikke fattig. Dårlig råd? Definitivt! Men jeg synes det er viktig å skille mellom basale behov og det lille ekstra. Om så bare en kaffekopp. Anonymkode: c22e1...e56 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 6. september 2021 #49 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg brukte denne kalkulatoren som skal vise et budsjett for din husstand som fattig i Norge Det koster mye å ha lite. Prøv selv. (kirkensbymisjon.no) Og ganske sjokkert fant jeg ut at jeg har levd som fattig hele livet uten at jeg verken har vist om det eller følt meg fattig. Jeg har aldri brukt så mye som 14.500 pr mnd. Og jeg er ikke sosialt ekskludert pga dette, jeg har vært hos tannlegen og også klart å dra på ferie. Urovekkende at de setter av midler til alkohol og tobakk i et budsjett for fattige, dette dropper man som en selvfølge om man har dårlig råd. De har til og med budsjettert med å spise på restaurant 1-2 ganger i måneden. Klær på nesten 10.000 i året er også ganske sykt spør du meg, voksne folk trenger da ikke bytte ut hele garderoben hvert år. Anonymkode: 79e19...0cc Di skriver "Jeg" har hverken vist eller følt meg fattig. Du er troleg en person som lever nøktern alene, og har ikkje 1 eller flere barn som skal ta del i skuleturer, fritidsakviteter, klær, m.m. Din livsstil er nok ikkje representativ for en stor del av norges befolkning. Stadig flere havner idag på luksusfellen som følge av de "ikkje er fattige" men at de foretar seg noen prioriteringer som er "høl i hue " På 1980 tallet hadde vi 3 mindreårige barn,og som eneforsørger måtte vi leve nøkern. En slektning av oss som var ungkar hevdet at "det var no ikkje så synd i oss" ettersom vi fekk mye i barnetrygd. Denne ungkaren var nokså blåøyd , og viste sjølvsagt ikkje hvor mange liter melk m.m som gjekk med å mette 3 barnemunner. Endret 6. september 2021 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #50 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser den klassiske ikke bruk mer enn det du får inn så går det bra, er ute på vift. Dette må være noe av det mest ignorante jeg leser. Når jeg hører fattig, så tenker jeg på mennesker som ikke får inn nok til til å dekke basale behov som, tja, strøm og oppvarming, slik at strømmen slås av. Så denne kalkulatoren som nevner alkohol, tobakk, restaurantbesøk og telefonregning på 1000kr er helt latterlig! Når man gaffateiper vinterskoene for andre vinter på rad, så går man ikke på restaurant eller kjøper en flaske vin til helga. Å være fattig handler om å ikke kunne dekke, eller ha problemer med å dekke, basale behov. Det er kjipt å ikke kunne dra på kafebesøk med en venninne en gang i blant, kjøpe et klesplagg bare fordi du har lyst, men du er ikke fattig. Dårlig råd? Definitivt! Men jeg synes det er viktig å skille mellom basale behov og det lille ekstra. Om så bare en kaffekopp. Anonymkode: c22e1...e56 Men det er nettopp derfor hele det budsjettet blir så komisk; fordi ALLE i Norge får dekket sine basale behov. Sosialtjenesten dekker strømmen og husleien din dersom du ikke har penger til det selv. De gjør det selvfølgelig ikke dersom du har prioritert feil eller overforbrukt, og det er derfor mange får avslag på sosialhjelp, de har penger, men bruker de ikke på basale behov. Anonymkode: 79e19...0cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #51 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser den klassiske ikke bruk mer enn det du får inn så går det bra, er ute på vift. Dette må være noe av det mest ignorante jeg leser. Når jeg hører fattig, så tenker jeg på mennesker som ikke får inn nok til til å dekke basale behov som, tja, strøm og oppvarming, slik at strømmen slås av. Så denne kalkulatoren som nevner alkohol, tobakk, restaurantbesøk og telefonregning på 1000kr er helt latterlig! Når man gaffateiper vinterskoene for andre vinter på rad, så går man ikke på restaurant eller kjøper en flaske vin til helga. Å være fattig handler om å ikke kunne dekke, eller ha problemer med å dekke, basale behov. Det er kjipt å ikke kunne dra på kafebesøk med en venninne en gang i blant, kjøpe et klesplagg bare fordi du har lyst, men du er ikke fattig. Dårlig råd? Definitivt! Men jeg synes det er viktig å skille mellom basale behov og det lille ekstra. Om så bare en kaffekopp. Anonymkode: c22e1...e56 Jeg la inn meg selv i den kalkulatoren, med lønna jeg har. Jeg har ikke barn. Men å bruke 5000 og noe smått på bolig(leie, strøm, oppvarming osv.) er jo tullete. Du får ikke en hybel for det en gang(og nei, jeg bor ikke i Oslo). Gjennomsnittleiligheten her koster 10 000 å leie(og vi snakker om rundt 40kvm, ikke noe fancy). Så kommer jo evt. strøm og forsikring oppå der. Disse kalkulatorene henger ikke på greip. Anonymkode: c22e1...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #52 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🤦♀️ Si det til alenemoren som prøver å spare opp penger til sko til ungen sin og hverken røyker, snuser eller drikker. Anonymkode: 730fa...882 Jeg tror ikke et fnugg på deg før jeg ser budsjettet, alle vi har et sikkerhetsnett i Norge som kalles sosialtjenesten, der for man dekket sine basale behov dersom man selv ikke har midler til det. Du har kanskje ikke røkt eller drukket, men noe annet har du prioritert midlene på fremfor sko til barna. Anonymkode: 79e19...0cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #53 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg la inn meg selv i den kalkulatoren, med lønna jeg har. Jeg har ikke barn. Men å bruke 5000 og noe smått på bolig(leie, strøm, oppvarming osv.) er jo tullete. Du får ikke en hybel for det en gang(og nei, jeg bor ikke i Oslo). Gjennomsnittleiligheten her koster 10 000 å leie(og vi snakker om rundt 40kvm, ikke noe fancy). Så kommer jo evt. strøm og forsikring oppå der. Disse kalkulatorene henger ikke på greip. Anonymkode: c22e1...e56 Nei, men det spiller liten roll, de som har minst er de på sosialen, og de får dekket husleien og strøm pluss litt andre saker som tannbehandling o.l., også skal de sitte igjen med 8.000-9.000 til fritt bruk for å dekke livsopphold. Og det mener jeg er mer enn nok. Jeg har aldri brukt så mye som 9.000 på meg selv en måned. Anonymkode: 79e19...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #54 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det er nettopp derfor hele det budsjettet blir så komisk; fordi ALLE i Norge får dekket sine basale behov. Sosialtjenesten dekker strømmen og husleien din dersom du ikke har penger til det selv. De gjør det selvfølgelig ikke dersom du har prioritert feil eller overforbrukt, og det er derfor mange får avslag på sosialhjelp, de har penger, men bruker de ikke på basale behov. Anonymkode: 79e19...0cc Jeg forstår at du forsøker å argumentere for sikkerhetsnettet vi har i Norge og for all del, jeg er svært glad for at det finnes. Når det er sagt så er det ikke alltid det fungerer som det bør. Folk faller utenom, uten at det har noe å gjøre med at de ikke prioriterer riktig. Det er det fattigdom handler om; uansett hvor godt du prioriterer, så har du ikke nok. Og noen ganger ryker sikkerhetsnettet i tillegg. Anonymkode: c22e1...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #55 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår at du forsøker å argumentere for sikkerhetsnettet vi har i Norge og for all del, jeg er svært glad for at det finnes. Når det er sagt så er det ikke alltid det fungerer som det bør. Folk faller utenom, uten at det har noe å gjøre med at de ikke prioriterer riktig. Det er det fattigdom handler om; uansett hvor godt du prioriterer, så har du ikke nok. Og noen ganger ryker sikkerhetsnettet i tillegg. Anonymkode: c22e1...e56 Hvordan ryker det å gå gå p sosialkontoret å søke om penger? Da e man jo ressurssvak på andre områder også og man kan stille spørsmål om disse burde ha ansvar for barn. Anonymkode: 79e19...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #56 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår at du forsøker å argumentere for sikkerhetsnettet vi har i Norge og for all del, jeg er svært glad for at det finnes. Når det er sagt så er det ikke alltid det fungerer som det bør. Folk faller utenom, uten at det har noe å gjøre med at de ikke prioriterer riktig. Det er det fattigdom handler om; uansett hvor godt du prioriterer, så har du ikke nok. Og noen ganger ryker sikkerhetsnettet i tillegg. Anonymkode: c22e1...e56 Eksempler på hvordan folk faller utenom? Anonymkode: 862dd...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 6. september 2021 #57 Del Skrevet 6. september 2021 Syns det budsjettet var litt heftig. Nesten 800 kr i måneden for en voksen på alkohol 🤣 Får jo 5-6 flasker vin for det. Herregud, hvor mye tror de folk drikker? 1.500 kr i transport hver måned? 800 kr på mobil? 600 kr på hotell og restaurant? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 6. september 2021 #58 Del Skrevet 6. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg la inn meg selv i den kalkulatoren, med lønna jeg har. Jeg har ikke barn. Men å bruke 5000 og noe smått på bolig(leie, strøm, oppvarming osv.) er jo tullete. Du får ikke en hybel for det en gang(og nei, jeg bor ikke i Oslo). Gjennomsnittleiligheten her koster 10 000 å leie(og vi snakker om rundt 40kvm, ikke noe fancy). Så kommer jo evt. strøm og forsikring oppå der. Disse kalkulatorene henger ikke på greip. Anonymkode: c22e1...e56 Fikk opp 7.000 på meg. Eneste som ikke stemte. Bruker 10.000-11.000 hver måned på bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #59 Del Skrevet 6. september 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Eksempler på hvordan folk faller utenom? Anonymkode: 862dd...364 Sykdom? Arbeidsledighet? Anonymkode: ad46e...a37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 6. september 2021 #60 Del Skrevet 6. september 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Men hvor mye får dere egentlig utbetalt dere som blir fattige i følge denne kalkulatoren? Både mannen min og jeg har inntekt på 24 000 etter skatt, noe som ikke er en høy inntekt og vi måttet ha 18 000 mindre i måneden for å bli klassifisert som fattig. Anonymkode: 60675...6ff Jeg måtte ha hatt 1.000 kr mindre i måneden for at den kalkulatoren kvalifiserer meg som fattig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå