Gå til innhold

Fattigdomskalkulator, jeg har levd som fattig hele livet uten å ha vist om det!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle ønske husleien var 6000 og ikke 9000 NOK

Anonymkode: fffbb...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvor mye får dere egentlig utbetalt dere som blir fattige i følge denne kalkulatoren? Både mannen min og jeg har inntekt på 24 000 etter skatt, noe som ikke er en høy inntekt og vi måttet ha 18 000 mindre i måneden for å bli klassifisert som fattig. 

Anonymkode: 60675...6ff

Skrevet

Det er også forskjell på å leve som fattig og å være fattig. 

Dersom du lever som fattig fordi du bor billig, ikke bruker penger på det du selv mener er unødvendig og har stålkontroll på økonomien din, men likevel har penger å spare, sette i fond, kjøpe bolig for osv. Da er du ikke fattig...

Budsjettet er også satt opp utifra det som regnes som normale forbruksvarer. Det er ikke satt opp at dette bruker fattige penger på, men at dette er det vanlig å bruke penger på, og dersom du hadde levd under fattigdomsgrensen så hadde du kunnet bruke disse beløpene på de samme tingene som før. 

Det kan godt hende du ikke pleier å bruke 1000 kr i mnd på klær - men har du faktisk satt deg ned å skrevet opp budsjettet ditt med de samme postene, og gått igjennom ALLE transaksjonene dine. Absolutt alt - kaffen du kjøper på vei til jobb, som du ikke tenker over. Lunsjpengene du betaler for kantinen? Alle kvitteringene fra når du går innom en butikk?

Sett deg ned og se på det... 

Og det at du er fattig betyr da ikke at man aldri skal ha lov til å kose seg, kjøpe en flaske vin eller en ny t-skjorte? Eller fortjener man å bli rakket ned på og sett ned på fordi man har lite penger? Tannlegeregningen er også ofte en uforutsett utgift, som er stor og som fattige ikke nødvendigvis har råd til å spare til... og som alle vet, hvis du ikke har råd til å gå til tannlegen å betale 2000 kr for å sjekke de, så venter du, og jo lenger du venter, desto dyrere blir det - som igjen gjør at du aldri drar dit fordi du ikke har råd! 

Å sammenligne budsjettet med "jeg lever jo som om jeg er fattig" og å faktisk være det er to veldig forskjellige ting! 

Anonymkode: 167e0...8ed

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvor mye får dere egentlig utbetalt dere som blir fattige i følge denne kalkulatoren? Både mannen min og jeg har inntekt på 24 000 etter skatt, noe som ikke er en høy inntekt og vi måttet ha 18 000 mindre i måneden for å bli klassifisert som fattig. 

Familie på 2 voksne og 3 barn. Vi skulle ha 34 347 i mnd for å være "fattige".

Anonymkode: 74e90...ec8

Skrevet

Det må være en trollekalkulator. Gjør jo narr av fattige. 

4500 kr på kultur, 1400kr tobakk og alkohol, 1200 på restaurant og hotell??? Men bare 4000kr på mat for tre barn og to voksne. 

Ble ikke skremt av summene og måtte gått en del opp i forbruk for å nå summene det er snakk om (bortsett fra mat og bolig) 

Anonymkode: ad656...b14

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er også forskjell på å leve som fattig og å være fattig. 

Dersom du lever som fattig fordi du bor billig, ikke bruker penger på det du selv mener er unødvendig og har stålkontroll på økonomien din, men likevel har penger å spare, sette i fond, kjøpe bolig for osv. Da er du ikke fattig...

Budsjettet er også satt opp utifra det som regnes som normale forbruksvarer. Det er ikke satt opp at dette bruker fattige penger på, men at dette er det vanlig å bruke penger på, og dersom du hadde levd under fattigdomsgrensen så hadde du kunnet bruke disse beløpene på de samme tingene som før. 

Det kan godt hende du ikke pleier å bruke 1000 kr i mnd på klær - men har du faktisk satt deg ned å skrevet opp budsjettet ditt med de samme postene, og gått igjennom ALLE transaksjonene dine. Absolutt alt - kaffen du kjøper på vei til jobb, som du ikke tenker over. Lunsjpengene du betaler for kantinen? Alle kvitteringene fra når du går innom en butikk?

Sett deg ned og se på det... 

Og det at du er fattig betyr da ikke at man aldri skal ha lov til å kose seg, kjøpe en flaske vin eller en ny t-skjorte? Eller fortjener man å bli rakket ned på og sett ned på fordi man har lite penger? Tannlegeregningen er også ofte en uforutsett utgift, som er stor og som fattige ikke nødvendigvis har råd til å spare til... og som alle vet, hvis du ikke har råd til å gå til tannlegen å betale 2000 kr for å sjekke de, så venter du, og jo lenger du venter, desto dyrere blir det - som igjen gjør at du aldri drar dit fordi du ikke har råd! 

Å sammenligne budsjettet med "jeg lever jo som om jeg er fattig" og å faktisk være det er to veldig forskjellige ting! 

Handler verken kaffe eller i kantina, kjøper heller ikke klær for 12.000, en t-shirt har selvfølgelig alle råd til og vel så det. Til og med de på sosialen får dekket full husleie og strøm pluss utbetalt livsopphold på ca 8.000-9000 pr mnd. Man lever fint om man disponerer det bra.

Anonymkode: 79e19...0cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi fikk ca 25 000kr utbetalt på kalkulatoren. To voksne og ett barn. Har ca 52 000kr utbetalt normalt og føler ikke vi har veldig god råd heller, men restaurant og hotell bruker vi ikke penger på🙃

Anonymkode: 9c67c...e8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Handler verken kaffe eller i kantina, kjøper heller ikke klær for 12.000, en t-shirt har selvfølgelig alle råd til og vel så det. Til og med de på sosialen får dekket full husleie og strøm pluss utbetalt livsopphold på ca 8.000-9000 pr mnd. Man lever fint om man disponerer det bra.

Da jeg levde på sosialen fikk jeg utbetalt ca 6000 kr i mnd. Jeg hadde husleie på 6000 kr (og leide billig...), strøm kom i tillegg, mat og husholdning (du vet, sånne teite ting som dopapir, såpe og tamponger), telefon, tv og internett. I tillegg hadde jeg utgifter til opptrening, legetimer, fysioterapi osv. Reiseutgifter - det koster ca 1500 kr for 2 soner her jeg bor. 

Allerede er jeg over dine "8000-9000 kr kan du leve fint på hvis du bare disponerer det riktig"... jeg hadde absolutt ikke råd til å kjøpe meg en t-skjorte, eller gå til tannlegen. Heldigvis så hadde jeg mennesker rundt meg som ga meg støtte og hjelp i en vanskelig situasjon, og jeg har mye bedre inntekt i dag, men jeg har kjent på kroppen hva det vil si å være fattig, ikke bare leve som det og egentlig ha råd til å leve bedre hvis "jeg bare gidder". 

Husk på at det finnes ingen rabatter for å være fattig, de finnes for fattige studenter (studentpris) og for pensjonister (seniorpris). 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg la inn meg og sambo, de budsjetterer med nesten 1000 kr i alkohol og tobakk! Det blir bare for dumt... 

Anonymkode: 2e926...dff

De la inn kr. 600 hos meg. Jeg verken røyker eller snuser. Drikker kanskje 3 halvlitere i løpet av en mnd. Er ingen stordrikker mao.

Anonymkode: 10089...71e

Skrevet

De fleste "fattige" i Noege er ikke fattige, de har bare litt mindre penger enn medianen.

Litt stygt overfor dem som faktisk lever i fattigdom i Norge.

• Liker 3
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

De fleste "fattige" i Noege er ikke fattige, de har bare litt mindre penger enn medianen.

Litt stygt overfor dem som faktisk lever i fattigdom i Norge.

helt enig 

Anonymkode: fffbb...34d

Skrevet

Haha! For en teit kalkulator. Jeg bruker altså mindre penger enn enn fattig hver måned på både bolig, mat, kultur, klær og telefon, varer og tjenester.

Hadde jeg hatt 14.312 kr utbetalt da jeg var student hadde jeg følt meg som en konge!

Fattigdomsbegrepet har blitt alvorlig utvannet, dessverre...

• Liker 6
Skrevet

Jeg lever også under fattigdomsgrensen, men det er frivillig. Inntekten vår er jo mye høyere enn det vi forbruker i måneden. Og det er vel der det skorter. De som er reelt fattige har kanskje ikke muligheten til å spare som vi gjør. 

Økonomisk trygghet er viktigere enn veldig mye annet. Jeg kjøper på tilbud og jeg kjøper brukt. Jeg kjøper lite unødvendig. 

Jeg har et lån jeg betaler ned på istedenfor husleie og jeg har råd til å gå ned i lønn for å for eksempel ta videreutdanning. 

Jeg har vokst opp i fattigdom og har lært av det. Jeg har klart meg selv både som ungdom og som voksen. Det har skadet meg på noen måter, men gitt meg styrker på andre. Som for eksempel å ikke ha overforbruk, og ha empati for mennesker som ikke er på samme sted som meg i livet. 

Anonymkode: d52b2...251

• Liker 3
Skrevet

Den kalkulatoren er en hån mot de som faktisk er fattige.

Ser den er fra kirkens bymisjon, men skulle tro den var laget av noen som var ute etter å sverte noen andre. F.eks. sverte de faktiske fattige, eller politiske partier som snakker om fattigdomsproblematikk.

Anonymkode: 16340...bb9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den kalkulatoren er en hån mot de som faktisk er fattige.

Ser den er fra kirkens bymisjon, men skulle tro den var laget av noen som var ute etter å sverte noen andre. F.eks. sverte de faktiske fattige, eller politiske partier som snakker om fattigdomsproblematikk.

Anonymkode: 16340...bb9

Tja, alle de som får minst, altså uføre med minste stats osv får fortsatt mer utbetalt enn den kalkulatoren tilsier.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Familie på 2 voksne og 3 barn. Vi skulle ha 34 347 i mnd for å være "fattige".

Anonymkode: 74e90...ec8

Det stemmer, det er fattigdomsgrensa for en familie på 5. har sjekket det før for prøvde å leve på den. Det er ikke raust, men om man er spesielt fattig vet jeg ikke. Hva man bruker kronene på er jo noe annet.

Anonymkode: 970c1...894

Skrevet

Desto flere barn du velger, desto større blir alkoholbudsjettet😂😂 visste ikke at det var sånn det fungerte😂

• Liker 17
Skrevet
Minime94 skrev (33 minutter siden):

Desto flere barn du velger, desto større blir alkoholbudsjettet😂😂 visste ikke at det var sånn det fungerte😂

seriøst 😂

Anonymkode: caba6...e8b

Skrevet

Levde tydelogvis også under da jeg var nyutdannet. Det var stramt, men jeg pleide å gå ut på byen en gang i måneden, samt kjøpe ett klesplagg hver måned. Det er vel ikke akkurat reell fattigdom.

Anonymkode: 5a976...f87

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Levde tydelogvis også under da jeg var nyutdannet. Det var stramt, men jeg pleide å gå ut på byen en gang i måneden, samt kjøpe ett klesplagg hver måned. Det er vel ikke akkurat reell fattigdom.

Anonymkode: 5a976...f87

Joda, hvis du ikke var i syden minst en gang i året er du klassifisert som fattig i Norge. 

Anonymkode: 970c1...894

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...