ops2 Skrevet 6. september 2021 #61 Skrevet 6. september 2021 Det er flere fattige som røyker eller snuser, enn folk med god råd. Å være røyker eller snuser, blir sett ned på. Så å si at fattige gjør det, er ikke urimelig. Teleutgifter, dekker ikke det internett, netflix med mere? Eller er det kultur?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #62 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sykdom? Arbeidsledighet? Anonymkode: ad46e...a37 Ja, og da har man sikkerhetsnettet. Med andre ord NAV. Dagpenger, sykepenger og AAP. Anonymkode: 862dd...364 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #63 Skrevet 6. september 2021 Her er ditt nye fattigdomsbudsjett (mine reelle tall i parentes) Bolig, lys og brensel: 5410.- (4500) Matvarer og alkoholfrie drikkevarer: 1760.- (2500) Kultur og fritid: 1760.- (1500) Transport: 1030.- (0) Klær og skotøy: 801.- (300) Post og teletjenester: 644.- (10) Alkoholdrikker og tobakk: 601.- (0) Andre varer og tjenester: 587.- (?) Møbler og husholdningsartikler: 558.- (100) Helsepleie: 515.- (200) Restaurant- og hotelltjenester: 501.- (2000) Utdanning: 143.- (0) Så går vel greit i overskudd her. Men hvorfor i all verden har de lagt inn alkohol og tobakk i et fattigbudsjett? Og utdanning er jo et mindretall under, og de som er det bruker vel adskillig mer enn 143. Anonymkode: acfd0...c02
mannor Skrevet 6. september 2021 #64 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 18.07): Selvfølgelig finnes det fattigdom i Norge, men det er mye i denne kalkulatoren som jeg reagerer på, som blant annet restaurantbesøk, telefontjenester, selvpleie, klær og alkoholvaner. Jeg og mannen tjener veldig godt og ingen av oss bruker 1000 kroner på telefon i måneden? Da jeg hadde dårlig råd som student så unnet jeg meg aldri besøk på restaurant. Anonymkode: ce488...26d Det er jo det som er poenget. I Norge burde alle kunne ta seg råd til et restaurantbesøk i ny og ne. Lever du under fattigdomsgrensa blir det vanskelig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #65 Skrevet 6. september 2021 Herregud så teit! «Slik kan du prøve å leve på et budsjett lignende det 10 prosent i befolkningen forholder seg til. Hvor lenge klarer du? » Ja, skal jeg selge huset og bo på gata da, med den latterlig lave summen de har satt til «bolig, brensel og lys»? Bo på gata og knapt ha penger til mat, mens jeg bruker 1800 i måneden på transport, over 1000 på alkohol, 1000 på restaurant, ca 1500 på klær og sko, og over 3000 på kultur og fritid? Er dette en slags syk spøk der de prøver å poengtere at fattige bare prioriterer jævlig dårlig? Anonymkode: 87511...0fc 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #66 Skrevet 6. september 2021 Rikdom defineres ikke av penger og det materialistiske, det ligger i hvordan du er og hvilke verdier du har inni deg. Anonymkode: c6120...6b1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #67 Skrevet 6. september 2021 ops2 skrev (6 timer siden): Det er flere fattige som røyker eller snuser, enn folk med god råd. Å være røyker eller snuser, blir sett ned på. Så å si at fattige gjør det, er ikke urimelig. Teleutgifter, dekker ikke det internett, netflix med mere? Eller er det kultur? Alle jeg kjenner som jobber i forsvaret bruker snus. De fleste i politi og ambulanse også… Ingen av dem er fattige. Anonymkode: 87511...0fc 1
Babbla Skrevet 6. september 2021 #68 Skrevet 6. september 2021 Blir jo lett feil på boutgifter da.. noen har nedbetalt bolig og lave bokostnader, har man vært fattig over tid har man ikke dette.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #69 Skrevet 6. september 2021 Satsen for enslige sosialhjelpsmottakere ligger på 6450 kr. Det er ikke nok å leve for i Norge. Så til dere som stadig gjentar at man får sosialhjelp og at det er masse penger kan gå å ta dere en bolle... Det er også sånn, at for å få sosialhjelp, så må du selge alt du eier, og bruke opp pengene før du får noe hjelp. Det inkluderer å bruke opp barnas sparekontoer, barnas konfirmasjonspenger osv. Så hvis du har vært hjemmeværende med barn i 10 år, og mannen din plutselig dør, og du trenger litt hjelp i en periode for å komme deg ovenpå, få søkt jobb og tjene egne penger, så får du det ikke. Du får ikke hjelp til å betale den husleia eller kjøpe mat til ungene før etter at du har solgt huset, bilen, alt annet av verdi som kan selges (tv, pc, mobil osv.). Du får ikke hjelp før du har tømt alle kontoer, inkludert barna sine, og brukt opp pengene. Først da får du hjelp, og da er du stuck i fattigdomshjulet. Anonymkode: 167e0...8ed 2
rips & vaniljesaus Skrevet 6. september 2021 #70 Skrevet 6. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 18.01): Jeg brukte denne kalkulatoren som skal vise et budsjett for din husstand som fattig i Norge Det koster mye å ha lite. Prøv selv. (kirkensbymisjon.no) Og ganske sjokkert fant jeg ut at jeg har levd som fattig hele livet uten at jeg verken har vist om det eller følt meg fattig. Jeg har aldri brukt så mye som 14.500 pr mnd. Og jeg er ikke sosialt ekskludert pga dette, jeg har vært hos tannlegen og også klart å dra på ferie. Urovekkende at de setter av midler til alkohol og tobakk i et budsjett for fattige, dette dropper man som en selvfølge om man har dårlig råd. De har til og med budsjettert med å spise på restaurant 1-2 ganger i måneden. Klær på nesten 10.000 i året er også ganske sykt spør du meg, voksne folk trenger da ikke bytte ut hele garderoben hvert år. Anonymkode: 79e19...0cc Hvor mange enslige betaler så lite som 5410,- for bolig, lys og brensel??? Endret 6. september 2021 av rips & vaniljesaus 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #71 Skrevet 7. september 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Satsen for enslige sosialhjelpsmottakere ligger på 6450 kr. Det er ikke nok å leve for i Norge. Så til dere som stadig gjentar at man får sosialhjelp og at det er masse penger kan gå å ta dere en bolle... Det er også sånn, at for å få sosialhjelp, så må du selge alt du eier, og bruke opp pengene før du får noe hjelp. Det inkluderer å bruke opp barnas sparekontoer, barnas konfirmasjonspenger osv. Så hvis du har vært hjemmeværende med barn i 10 år, og mannen din plutselig dør, og du trenger litt hjelp i en periode for å komme deg ovenpå, få søkt jobb og tjene egne penger, så får du det ikke. Du får ikke hjelp til å betale den husleia eller kjøpe mat til ungene før etter at du har solgt huset, bilen, alt annet av verdi som kan selges (tv, pc, mobil osv.). Du får ikke hjelp før du har tømt alle kontoer, inkludert barna sine, og brukt opp pengene. Først da får du hjelp, og da er du stuck i fattigdomshjulet. Anonymkode: 167e0...8ed Har alltid tenkt på egen jobb som en forsikring. Skulle noe gå galt i forholdet er det ikke lett å komme tilbake til arbeidslivet. Da får det heller være stress noen år med barn. Syns arbeidslivet i Norge er såpass greit og fleksibelt at det fint lar seg kombinere med små barn. Anonymkode: 970c1...894
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #72 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 18.01): Jeg brukte denne kalkulatoren som skal vise et budsjett for din husstand som fattig i Norge Det koster mye å ha lite. Prøv selv. (kirkensbymisjon.no) Og ganske sjokkert fant jeg ut at jeg har levd som fattig hele livet uten at jeg verken har vist om det eller følt meg fattig. Jeg har aldri brukt så mye som 14.500 pr mnd. Og jeg er ikke sosialt ekskludert pga dette, jeg har vært hos tannlegen og også klart å dra på ferie. Urovekkende at de setter av midler til alkohol og tobakk i et budsjett for fattige, dette dropper man som en selvfølge om man har dårlig råd. De har til og med budsjettert med å spise på restaurant 1-2 ganger i måneden. Klær på nesten 10.000 i året er også ganske sykt spør du meg, voksne folk trenger da ikke bytte ut hele garderoben hvert år. Anonymkode: 79e19...0cc Jeg har de siste ti år levd på mellom 8000 - 13 000 kr. En stund fikk jeg en bedre deltidsjobb og tjente 14 000 - 16 000kr, da følte jeg meg rik. Perioden jeg gikk på dagpenger og fikk 8000kr pga feil med nav var helt jævlig. Måtte låne penger fra de jeg kjente. Pga IBS og masse allergier så må jeg gå for økologisk og renere mat. Så det er ofte dyrere. Har også vært mye legebesøk og diverse...sukk. Må bo med kjæresten (foretrekker være særboer) , men det har jeg ikke råd til med mindre jeg skal bo i en stygg kjellerleiilighet. Så lettere være to. Jeg kjenner virkelig at 12 000 i mnd nå er svært lite. Hadde jeg bare hatt 2-3k ekstra Anonymkode: ccb4d...9fd 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #73 Skrevet 7. september 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Nei, men det spiller liten roll, de som har minst er de på sosialen, og de får dekket husleien og strøm pluss litt andre saker som tannbehandling o.l., også skal de sitte igjen med 8.000-9.000 til fritt bruk for å dekke livsopphold. Og det mener jeg er mer enn nok. Jeg har aldri brukt så mye som 9.000 på meg selv en måned. Anonymkode: 79e19...0cc Vel, da jeg hadde null inntekt fikk jeg ingen støtte for samboer jobbet. Så han måtte dekke alt, vi hadde ikke 9000 til fritt bruk da. Anonymkode: ccf79...8d8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #74 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Herregud så teit! «Slik kan du prøve å leve på et budsjett lignende det 10 prosent i befolkningen forholder seg til. Hvor lenge klarer du? » Ja, skal jeg selge huset og bo på gata da, med den latterlig lave summen de har satt til «bolig, brensel og lys»? Bo på gata og knapt ha penger til mat, mens jeg bruker 1800 i måneden på transport, over 1000 på alkohol, 1000 på restaurant, ca 1500 på klær og sko, og over 3000 på kultur og fritid? Er dette en slags syk spøk der de prøver å poengtere at fattige bare prioriterer jævlig dårlig? Anonymkode: 87511...0fc I mnd?? Du er rik, jesus...luksus (ikke ironi) Anonymkode: ccb4d...9fd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #75 Skrevet 7. september 2021 800 kr på klær/sko, 600 kr på alhohol og 500 kr på husholdning, dette er da masse mer enn jeg bruker nå. Hvis du shopper for 800 kr hver måned er du ikke fattig. Anonymkode: 5a976...f87
Hanna! Skrevet 10. september 2021 #76 Skrevet 10. september 2021 Vet noen hvor budsjettet kommer fra? Om det er basert på virkeligheten eller fattiges vaner eller bare delt andres forbruk på 2 eller noe sånt? Eller er det faktisk noen som har satt seg ned og tenkt dette er en fornuftig fordeling?
Gjest Småbrukmann Skrevet 10. september 2021 #77 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 18.01): Nå i disse valgdager blir spørsmålet mitt, er fattige folk i Norge virkelig så fattige? Anonymkode: 79e19...0cc Spør de som står utenfor fattighuset eller går på sosialen...112000 barn lever i fattigdom i Norge. Spør dem da...
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #78 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (På 7.9.2021 den 6.34): Har alltid tenkt på egen jobb som en forsikring. Skulle noe gå galt i forholdet er det ikke lett å komme tilbake til arbeidslivet. Da får det heller være stress noen år med barn. Syns arbeidslivet i Norge er såpass greit og fleksibelt at det fint lar seg kombinere med små barn. Anonymkode: 970c1...894 Akkurat det siste er det mange med små barn som ikke er enige i. Ja jobb er en forsikring, men nå var eksempelet mitt nettopp et eksempel. Det er flere i generasjonen før meg som kanskje har sittet i den spesifikke knipa enn det er nå? Uansett så fungerer systemet sånn, at for å få hjelp skal du ha tømt alle andre muligheter for penger, og da kommer man heller aldri ut av systemet igjen og forblir fattig og må få hjelp og stønader. Jeg mener at hvis man virkelig ønsker å få ned fattigdom og folk på nav, så må man begynne i riktig ende, og det er ikke å sørge for at de fattige får mindre, for da vil de jobbe mer... det funker ikke for rike (som har fått skattelettelser for at de skal øke produksjonen og jobbe mer), så hvorfor skal det funke for de som har minst? Det henger ikke på greip. Og sånn hvis du trenger et eksempel som er mer inn - hva med alle de som går på aap, som etter 3 år plutselig ikke får noe mer fordi de har gått på aap for lenge, men de er ikke ferdig avklart, så de trenger sosialstønad? En del av de må også selge hus, hytte, biler og tømme sparekontoene til barna - hvis de er enslige må vite, er du samboer eller gift er det forventet at dere plutselig skal klare dere på den ene inntekten uten hjelp... Anonymkode: 167e0...8ed
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #79 Skrevet 10. september 2021 AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 18.12): Jeg er selv «fattig», men tenker at vi fattige også må få lov til å kose oss med litt alkohol og god mat innimellom. Vi bor jo trossalt i Norge og ikke Afrika, heldigvis. Anonymkode: cfcb2...b01 Enig i dette, men det trenger kanskje ikke være 1-2 restaurantbesøk i måneden og 1000kr til alkohol i måneden. Kanskje restaurant 1-2 ganger i halvåret. En kartong med vin til 400kr = 3 flasker vin. Er man to personer, så varer denne fint en hel måned, eller mindre enn en måned dersom man vil gå på fylla. 10 000 på klær i året er mye! Kanskje man må bytte ut joggeskoene en gang per år, og kanskje en jakke i ny og ne. Men man trenger jo ikke ny vintergarderobe hvert år med boblejakke, vintersko, skiklær, ull og tykk ullgenser. Anonymkode: d573b...0d5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2021 #80 Skrevet 10. september 2021 Sjekket nå for meg og min samboer. Vi ville fått 21500kr totalt per måned. Nødvendige utgifter hver måned: Lån 15 500kr (bolig, studie og bil) Forsikringer 2400kr (hus, to biler, hund, reise) Mobil 1200kr (nedbetaling og abonnement) Internett/tv 750kr Strøm/nettleie i snitt 2500kr Bompenger 700kr Drivstoff 1500kr Ellers har vi jo utgifter som treningssenter, div abonnement på streaming ol. Men det er jo ikke noe som er nødvendig. Så da har vi 24550kr i kostnader per måned, og dette er utenom mat/husholding, lege/tannlege og evt. alkohol/restaurant/hobby. Men vi har to biler. Vi kunne solgt den ene. Da hadde også forsikringen gått ned. Vi kunne brukt mindre strøm på vinteren, feks ved å kle oss varmere (nå tenker vi ikke over at vi heller kan ta genser i stedet for tskjorte...), vi må ikke gjennom bomringen i det daglige og vi kunne forsøkt å brukt bilen mindre. Hadde vi gjort dette, så ville utgiftene kommet på ca 20200kr. Og da hadde vi ikke akkurat hatt noe særlig til mat. Alternativet for oss måtte vært å solgt boligen og flyttet/leid en mindre leilighet. Eller vi kunne leid ut et rom til f.eks en pendler (mange i området). Jeg jobber 80%, så jeg kunne jobbet mer. Vi hadde nok klart oss greit, men det hadde jo ikke vært drømmetilværelsen å bo et mindre sted. Anonymkode: d573b...0d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå