Gå til innhold

Må til lege for å sykemeldes, men klarer ikke - trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 11 måneder inn i sykemeldingen, og må til legen i morgen for å snakke med lege for å sykemeldes videre, men er i så utrolig dårlig form. Kan man ringe legen og si at man ikke klarer å få seg ut døra og ha timen over telefon? I såfall må jeg ringe kontoret og spørre om telefon til fastlegen? 

Anonymkode: 93c9c...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du venter til du er frisk og drar til legen en annen dag. Sykemeldinger gis ikke over telefon

Skrevet

Nei. Man må møte hos legen for sykemelding. 

Anonymkode: ef58b...720

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er snakk om en forlengelse, kan det gjøres over telefonen. Men det er opp til legen å avgjøre. 

Ring legekontoret så snart de åpner og forklar saken slik at de kan legge en melding til legen. 

Anonymkode: dd7ee...5eb

• Liker 5
Skrevet

Hvis du har vært sykemeldt i 11 mnd, tipper jeg det går helt fint og forlenge over telefon :) Har de evt en e-tjeneste hvor du kan bestille time?

Anonymkode: a6a58...98a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 11 måneder inn i sykemeldingen, og må til legen i morgen for å snakke med lege for å sykemeldes videre, men er i så utrolig dårlig form. Kan man ringe legen og si at man ikke klarer å få seg ut døra og ha timen over telefon? I såfall må jeg ringe kontoret og spørre om telefon til fastlegen? 

Burde kanskje legges inn hvis du er såpass syk?

• Liker 2
Skrevet

Ring og spør du. 

Anonymkode: 32e98...9f6

• Liker 1
Skrevet

Sjekk om legen din har videokonsultasjon. Mange har fått det pga pandemien.  Usikker på om man kan få sykemelding via det, men da kan du i hvert fall  drøfte dette med legen din. 

Anonymkode: 52ef4...f48

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (2 minutter siden):

Burde kanskje legges inn hvis du er såpass syk?

Legges inn? Du vet vel at man kan ha perioder der man er så deprimert og angstfull at man ikke klarer å gjøre en dritt? Betyr ikke at jeg må legges inn. Det går opp og ned.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har vært sykemeldt i 11 mnd, tipper jeg det går helt fint og forlenge over telefon :) Har de evt en e-tjeneste hvor du kan bestille time?

Anonymkode: a6a58...98a

Kan jeg ringe kontoret tidlig på morgenen og forklare?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er snakk om en forlengelse, kan det gjøres over telefonen. Men det er opp til legen å avgjøre. 

Ring legekontoret så snart de åpner og forklar saken slik at de kan legge en melding til legen. 

Anonymkode: dd7ee...5eb

Ja, er forlengelse

Skrevet
Milky skrev (6 minutter siden):

Du venter til du er frisk og drar til legen en annen dag. Sykemeldinger gis ikke over telefon

Jeg ble sykemeldt via tlf for to dager siden...

Anonymkode: 7de72...d3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legges inn? Du vet vel at man kan ha perioder der man er så deprimert og angstfull at man ikke klarer å gjøre en dritt? Betyr ikke at jeg må legges inn. Det går opp og ned.

Nei jeg vet ikke det, men hvis man er så syk at man ikke klarer å ta en tur til legen og er på 11 måned i sykemeldingen så bør man jo absolutt få en annen/bedre behandling

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men blir ikke legen sur for at jeg sier i fra dagen jeg har time? Må man ikke avbestille dagen før? Vanskelig å avbestille nå siden det er søndag og det er mandag i morgen

Skrevet
Loff77 skrev (Akkurat nå):

Nei jeg vet ikke det, men hvis man er så syk at man ikke klarer å ta en tur til legen og er på 11 måned i sykemeldingen så bør man jo absolutt få en annen/bedre behandling

Ok, takk for nyttig råd:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, eller man kan ha en fysisk sykdom som forverrer seg i perioder. Akkurat nå er jeg selv sengeliggende med betente knær og skuldre. Blir ikke innlagt av det, men komme seg noen plass, gjør man heller ikke. 

Anonymkode: 9707b...eb3

• Liker 3
Skrevet

Ring legekontoret i morgen tidlig og be om at timen endres til telefonkonsultasjon. Jeg har flere ganger fått forlenget sykemelding pr telefon - i disse koronatider fordi legen har foretrukket det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Javel men det skal egt ikke leger gjøre. Jeg har flere ganger fått beskjed om at hvis jeg vil ha sykemelding må man fysisk møte opp for sjekk

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei. Man må møte hos legen for sykemelding. 

Anonymkode: ef58b...720

Det er (midlertidig) endret pga. korona, så nå kan fastleger sykemelde over telefon.  

Anonymkode: 3bfd5...822

• Liker 1
Skrevet

Ingen her kan svare på hva din lege vil gjøre TS så tror det beste er å ringe når de åpner og forklare situasjonen, spør hva de synes skal gjøres, om du feks kan ha konsultasjonen over telefon. 

Anonymkode: 4b716...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...