Gå til innhold

Italia vurderer obligatorisk vaksinering for alle voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Italias statsminister Mario Draghi sier nå at han vurderer å gjøre koronavaksinen obligatorisk for alle voksne.

I likhet med naboene i Frankrike må italienerne ut med sitt koronasertifikat for å komme inn på kafeer, restauranter, muséer og en rekke andre offentlige steder.

Foreløpig er det bare tre land som har innført obligatorisk vaksinering: Indonesia, Stillehavsnasjonen Mikronesia, og Turkmenistan – i tillegg til den franske uavhengige øyen Ny Caledonia.

Men diskusjonen om tvungen vaksinering blir mer og mer aktuell i land der vaksinasjonsgraden går opp.

https://www.nrk.no/urix/italia-vurderer-obligatorisk-vaksinering-for-alle-voksne-1.15637199

Når blir tvungen vaksinsering normen i de fleste land?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (1 time siden):

Italias statsminister Mario Draghi sier nå at han vurderer å gjøre koronavaksinen obligatorisk for alle voksne.

I likhet med naboene i Frankrike må italienerne ut med sitt koronasertifikat for å komme inn på kafeer, restauranter, muséer og en rekke andre offentlige steder.

Foreløpig er det bare tre land som har innført obligatorisk vaksinering: Indonesia, Stillehavsnasjonen Mikronesia, og Turkmenistan – i tillegg til den franske uavhengige øyen Ny Caledonia.

Men diskusjonen om tvungen vaksinering blir mer og mer aktuell i land der vaksinasjonsgraden går opp.

https://www.nrk.no/urix/italia-vurderer-obligatorisk-vaksinering-for-alle-voksne-1.15637199

I de landene hvor en større del av befolkningen nekter, og vaksineringen går tregt.

Med andre ord, ikke et problem i de skandinaviske landene. 

• Liker 5
Skrevet
Hatsumomo skrev (17 minutter siden):

I de landene hvor en større del av befolkningen nekter, og vaksineringen går tregt.

Men det er flere ferdigvaksinerte i Italia (61,9% vs 60,9% i Norge).

• Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (17 minutter siden):

Skal aldri si aldri. Foreløpig ikke noe problem, men at nærmere en halv million voksne nordmenn er uvaksinerte kan bli et problem med deltavarianten utover vinteren.

Vi er dog fortsatt ikke der at dette er et tema, da det fortsatt er folk som frivillig venter på vaksine. 

Høie har kategorisk avvist dette, og det er nok lurt. Samtidig er han neppe helseminister om en måned.

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Skal aldri si aldri. Foreløpig ikke noe problem, men at nærmere en halv million voksne nordmenn er uvaksinerte kan bli et problem med deltavarianten utover vinteren.

Vi er dog fortsatt ikke der at dette er et tema, da det fortsatt er folk som frivillig venter på vaksine. 

Høie har kategorisk avvist dette, og det er nok lurt. Samtidig er han neppe helseminister om en måned.

Jeg tror det skal mye til før vi begynner tvangs vaksinering. Et mer realistisk senario er å kreve gyldig pas for cafer, restauranter, kino, jobber og lignende. Jeg tror det ville vært veldig effektivt men mye mindre kontroversielt en tvangs vaksine.

Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (1 time siden):

Dette strider helt i mot menneskerettighetene. Tydeligvis så har de "glemt" Nurnberglovene og retten til å betsemme over egen kropp og eget liv når det gjelder hvilke medisiner og medisinsk behandling den enklete ønsker å utsette sin kropp for. 

• Liker 11
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Jeg holder ikke pusten for at tvang noensinne kommer inn i bildet i Norge ihvertfall. Men pessimistene gjør nok det 🥱

• Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (6 minutter siden):

Jeg holder ikke pusten for at tvang noensinne kommer inn i bildet i Norge ihvertfall. Men pessimistene gjør nok det 🥱

Tvang er nok neppe aktuelt uansett. Obligatorisk tror jeg dog er på bordet, dersom vi nå går inn i en vinter hvor uvaksinerte fyller opp norske sykehus. Sannsynligvis vil man nok bruke koronapasset mer aktivt først og fremst.

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Tvang er nok neppe aktuelt uansett. Obligatorisk tror jeg dog er på bordet, dersom vi nå går inn i en vinter hvor uvaksinerte fyller opp norske sykehus. Sannsynligvis vil man nok bruke koronapasset mer aktivt først og fremst.

Ja se til Israel. 

• Liker 3
Skrevet
zemer skrev (4 minutter siden):

Ja se til Israel. 

Blant annet. Israel, Frankrike, Italia, deler av USA. Mange land har former for koronapass slik vi har i Norge, men mer i bruk. 

At det vil bli brukt mer aktivt i Norge er jeg ganske sikker på. Først og fremst på arrangementer og uteliv, kanskje også butikker og kollektivtransport. 

Dette er ikke noe vinnertema i valgkampen, og vi har fortsatt en del igjen som venter på å få sine doser. Når man derimot er ferdig med det, og hvis man ser at det fortsatt er vanskelig å få bukt med smitten, så vil det nok skje ting i denne retningen også i Norge. Så kan det hende at vi er heldige med at såpass mange takker ja i Norge og at viruset holdes i sjakk på den måten. Det er et håp man kan ha i det minste, selv om situasjonen nå ikke akkurat er lovende med disse tallene i en periode med sommer og varmt vær.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er fryktelig skummelt og strider mot menneskerettighetene! Det er rett og slett forkastelig at myndighetene skal få stvangs sprøyte medikamenter inn i folk som ikke ønsker det.

Hva skjedde egentlig med å få bestemme over egen kropp?? og hva blir det neste?

Jeg føler meg vel tvangsvaksinert selv, ville absolutt ikke! Og hadde det ikke hatt noen andre konsekvenser enn å muligens bli smittet, hadde jeg aldri tatt den. Akkurat som jeg aldri har tatt en influensavaksine heller... Men det har aldri hindret meg i å reise, gå på konserter osv.

Men jeg føler meg presset og overkjørt, og at myndighetene har invadert min kropp!

• Liker 9
Skrevet
Brud84 skrev (8 minutter siden):

Jeg synes dette er fryktelig skummelt og strider mot menneskerettighetene! Det er rett og slett forkastelig at myndighetene skal få stvangs sprøyte medikamenter inn i folk som ikke ønsker det.

Hva skjedde egentlig med å få bestemme over egen kropp?? og hva blir det neste?

Jeg føler meg vel tvangsvaksinert selv, ville absolutt ikke! Og hadde det ikke hatt noen andre konsekvenser enn å muligens bli smittet, hadde jeg aldri tatt den. Akkurat som jeg aldri har tatt en influensavaksine heller... Men det har aldri hindret meg i å reise, gå på konserter osv.

Men jeg føler meg presset og overkjørt, og at myndighetene har invadert min kropp!

Hvem klarte å tvinge deg? 

• Liker 2
Skrevet
Brud84 skrev (14 minutter siden):

Ble du holdt ned og stukket mot din vilje eller hva er greia? Vaksinen er frivillig i Norge.

• Liker 7
Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

Det tror ikke jeg. Du kan få lov til å sitere meg på det hvis jeg tar feil og du har rett hvis den tid kommer.

• Liker 1
Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Ja se til Israel. 

Tar ikke Israel som en mal for noe som helst her i Norge. Hva andre gjør og lar seg hause opp i fyr og flamme over, får stå for deres regning.

• Liker 1
Skrevet
Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Du kan få lov til å sitere meg på det hvis jeg tar feil og du har rett hvis den tid kommer.

Veldig vanskelig å spå selvfølgelig. Oppbremsingen av smitteveksten den siste uka er et positivt tegn får man si. Så får vi se hva som skjer fremover. 

Om man dog må sette inn nye nasjonale tiltak pga. mange på sykehus blir man nærmest tvunget til å adressere problemet der det er. Å sette inn strenge smittevernstiltak for de som er immune mot sykdommen vil trolig være vanskelig å forsvare juridisk.

Skrevet
Brud84 skrev (1 time siden):

Hva skjedde egentlig med å få bestemme over kropp?

Man får to valg, så tar man et valg. Konsekvenser av ene eller andre valget man tar er vanlig i alle henseender av livet. 

Sa man ja til vaksinen, så var det basert på frivillighet, samme med nei. 

Det er ikke noe poeng i å male det ut som tvang når det ikke er tvang. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Example skrev (3 minutter siden):

Veldig vanskelig å spå selvfølgelig. Oppbremsingen av smitteveksten den siste uka er et positivt tegn får man si. Så får vi se hva som skjer fremover. 

Om man dog må sette inn nye nasjonale tiltak pga. mange på sykehus blir man nærmest tvunget til å adressere problemet der det er. Å sette inn strenge smittevernstiltak for de som er immune mot sykdommen vil trolig være vanskelig å forsvare juridisk.

Det har vært flere her inne på koronadelen av forumet som hardnakket påstod at det ikke ville bli valg heller i år, det ville bli utsatt i flere år fremover og vi kom til å bli stengt ned kreti og pleti alle veier akkurat nå. 

Vi er ikke der heller så alle disse «spådommene» til hysteriske folk her inne på koronaforumet er jeg rimelig mettet av 😑

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 time siden):

Det har vært flere her inne på koronadelen av forumet som hardnakket påstod at det ikke ville bli valg heller i år, det ville bli utsatt i flere år fremover og vi kom til å bli stengt ned kreti og pleti alle veier akkurat nå. 

Vi er ikke der heller så alle disse «spådommene» til hysteriske folk her inne på koronaforumet er jeg rimelig mettet av 😑

At det ikke ville bli valg var på viddene, selv Guldvåg faktisk prøvde seg med en uttalelse der han hintet om at det ikke nødvendigvis ville kunne gjennomføres som normalt. Akkurat det ville dog vært utenkelig, og et eksempel på hvordan helsedirektoratet har gått utenfor sitt mandat.

Man kan håpe at det er et par ting som hindrer slike tiltak i vinter:

- Vaksinedekningen. Men det er dessverre lite som tyder på at det er nok, men litt naturlig smitte over tid bidrar.

- Norsk kultur, økonomig og geografi, som har bidratt til at Norge hele veien har gjort det bedre enn skrekkscenariene media og helsemyndighetene trekker frem i forkant av innstramminger. Vi kan håpe at en vaksinedekning på mellom 75 og 80 % er nok til å gi oss en mild bølge som ikke fyller opp sykehusene.

Skrevet
1 hour ago, Hatsumomo said:

Man får to valg, så tar man et valg. Konsekvenser av ene eller andre valget man tar er vanlig i alle henseender av livet. 

Sa man ja til vaksinen, så var det basert på frivillighet, samme med nei. 

Det er ikke noe poeng i å male det ut som tvang når det ikke er tvang. 

Men det blir jo en form for tvang, når ulempene ved å takke nei, ødelegger både karrieren og livskvaliteten....

Og tilbake til det tråden handler om, obligatorisk vaksine i Italia, det blir jo tvang det.

Er man ikke vaksinert mister man jobben, kan ikke reise kollektivt, ikke gå på kafe eller kjøpesenter. Da blir jo konsekvensene av å takk nei, så store at det ender i frivillig tvang.

• Liker 7
  • Opprett ny...