AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Jeg er en beskjeden sjel som gjør lite ut av meg. Når jeg er på besøk hos andre så settes det frem masse snacks, og jeg forsyner meg litt i ren høflighet selv om jeg ikke nødvendigvis er sulten. Når jeg prøver på det samme hos meg så er det som regel ingen som har tid, de har nettopp spist, de må fort avgårde osv. Så jeg har sluttet litt med det. Samme med gjengjeldelse av tjenester. Hvis jeg har sittet på med noen på jobb, noen kjøper mat til meg eller gjør tjenester så blir jeg ofte avbrutt når jeg sier at jeg vil gjerne kjøpe ei vinflaske, vipse tilbake, tilby meg å gjøre en tjeneste tilbake. Har ei venninne som vipser tilbake det jeg setter over til henne, "det var jo bare noen skarve kroner, ikke vær dum!". Jeg sa til naboene mine om hva slags vin de foretrakk, for jeg var uansett på polet og ville kjøpe en oppmerksomhet til de etter at de hjalp meg, "ikke snakk om! Vi vil ikke ha noen ting!" Jeg skulle invitere noen venner av meg på middag som takk for hjelpen for noe og lurte på om det var en dag de var ledig, "nei vet du hva ikke styr med det der du, var bare hyggelig å hjelpe". Begynner jo da å tenke at de kanskje ikke ønsker å komme på middag hos meg og at jeg bare må legge det dødt for tingen er kanskje at de faktisk ikke vil. Og nå sist uke takket jeg en venn så mye for hjelpen og ville hjelpe han med det samme ærendet. Han sa neida dette ordner jeg selv. Jeg protesterte og sa at jeg ville gjerne hjelpe han med dette, "NEI NEI NÅ MÅ DU SLUTTE dette er ikke noe å snakke om" Så jeg vet ikke hvordan jeg skal være. Selv tar jeg ydmykt imot hjelp og takker veldig for at de hjelper meg. Og jeg føler meg så liten når jeg ikke får gjengjelde tjenestene. Må jeg bare pushe på eller hva gjør jeg? Er jo livredd for at noen skal tro jeg er utakknemlig Anonymkode: e99b2...d44
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Weird flex but ok Anonymkode: c5366...b19
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Har opplevd det samme selv. Jeg har inntrykk av at folk ikke ser på oss beskjedne folk som ikke gjør så mye ut av oss som likeverdige voksne. Anonymkode: 4df4f...54c 1
Gjest Saph Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Bare forsett å tilby, det viser bare at du setter pris på tjenesten, men ikke krangle med dem når de sier det ikke trengs.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 5 minutter siden, Saph said: Bare forsett å tilby, det viser bare at du setter pris på tjenesten, men ikke krangle med dem når de sier det ikke trengs. Så å legge en vinflaske på dørmatten til naboen sammen med et kort hvor jeg takker for hjelpa er bare dumt av meg å gjøre? 😕 Anonymkode: e99b2...d44
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Når folk svarer sånn så tar jeg de på ordet og svarer noe ala "ok men si ifra hvis dere trenger hjelp til noe en gang da", da har jeg tilbudt meg både å gi noe som takk, men også å hjelpe hvis noe kommer på. Anonymkode: 2cbb5...f42 7
Gjest Saph Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når folk svarer sånn så tar jeg de på ordet og svarer noe ala "ok men si ifra hvis dere trenger hjelp til noe en gang da", da har jeg tilbudt meg både å gi noe som takk, men også å hjelpe hvis noe kommer på. Anonymkode: 2cbb5...f42 Dette 👆
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Folk sier ofte slik i ren høflighet, men setter gjerne pris på noe likevel. Anonymkode: 8bdb4...e80 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 35 minutter siden, AnonymBruker said: Når folk svarer sånn så tar jeg de på ordet og svarer noe ala "ok men si ifra hvis dere trenger hjelp til noe en gang da", da har jeg tilbudt meg både å gi noe som takk, men også å hjelpe hvis noe kommer på. Anonymkode: 2cbb5...f42 Ja, det er det jeg allerede gjør. Men det er jo som regel ingen som trenger hjelp, i så fall spørr de noen andre enn meg. Kjenner jeg får litt sånn vond følelse inni meg når jeg ser bilder av andre på Facebook hvor de har fått "takk for hjelp med xxxx" og bilde av kurv med div godsaker oppi og sånn og de er faktisk glad for å få det. Mens jeg blir ikke spurt når det trengs hjelp, og jeg får heller ikke lov til å gi oppmerksomhet når jeg får hjelp. Selvfølgelig er jeg jo evig takknemlig. Men føler meg jo udugelig som menneske. Anonymkode: e99b2...d44
Snedig Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 Du må aldri spør om du kan få lov å gi en gave eller oppmerksomhet som takk for hjelpen. Da er refleksen til folk å si at det trenger du ikke. Du må bare gjøre det. Legg det på døren som du sier eller møt opp med gaven. Det er ingen som takker nei til det, da er de idioter isåfall. 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så å legge en vinflaske på dørmatten til naboen sammen med et kort hvor jeg takker for hjelpa er bare dumt av meg å gjøre? 😕 Anonymkode: e99b2...d44 Jeg synes dette er en fin måte å gjøre det på.🙂 Men du trenger ikke kjøpe en vinflaske hver gang du sitter på med en kollega hjem fra jobben, eller hver gang du får låne naboens drill. Ikke overdriv gave-givingen. Hvis du ofte får hjelp til diverse fra en og samme person kan du heller gi en vinflaske til jul. Ellers holder det med et takk og et smil. 🙂 Anonymkode: 805a5...e59 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er en beskjeden sjel som gjør lite ut av meg. Når jeg er på besøk hos andre så settes det frem masse snacks, og jeg forsyner meg litt i ren høflighet selv om jeg ikke nødvendigvis er sulten. Når jeg prøver på det samme hos meg så er det som regel ingen som har tid, de har nettopp spist, de må fort avgårde osv. Så jeg har sluttet litt med det. Samme med gjengjeldelse av tjenester. Hvis jeg har sittet på med noen på jobb, noen kjøper mat til meg eller gjør tjenester så blir jeg ofte avbrutt når jeg sier at jeg vil gjerne kjøpe ei vinflaske, vipse tilbake, tilby meg å gjøre en tjeneste tilbake. Har ei venninne som vipser tilbake det jeg setter over til henne, "det var jo bare noen skarve kroner, ikke vær dum!". Jeg sa til naboene mine om hva slags vin de foretrakk, for jeg var uansett på polet og ville kjøpe en oppmerksomhet til de etter at de hjalp meg, "ikke snakk om! Vi vil ikke ha noen ting!" Jeg skulle invitere noen venner av meg på middag som takk for hjelpen for noe og lurte på om det var en dag de var ledig, "nei vet du hva ikke styr med det der du, var bare hyggelig å hjelpe". Begynner jo da å tenke at de kanskje ikke ønsker å komme på middag hos meg og at jeg bare må legge det dødt for tingen er kanskje at de faktisk ikke vil. Og nå sist uke takket jeg en venn så mye for hjelpen og ville hjelpe han med det samme ærendet. Han sa neida dette ordner jeg selv. Jeg protesterte og sa at jeg ville gjerne hjelpe han med dette, "NEI NEI NÅ MÅ DU SLUTTE dette er ikke noe å snakke om" Så jeg vet ikke hvordan jeg skal være. Selv tar jeg ydmykt imot hjelp og takker veldig for at de hjelper meg. Og jeg føler meg så liten når jeg ikke får gjengjelde tjenestene. Må jeg bare pushe på eller hva gjør jeg? Er jo livredd for at noen skal tro jeg er utakknemlig Anonymkode: e99b2...d44 Du skal ikke be om å få gjengjelde tjenestene, du skal bare gjøre det. Anonymkode: 16efe...43d 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så å legge en vinflaske på dørmatten til naboen sammen med et kort hvor jeg takker for hjelpa er bare dumt av meg å gjøre? 😕 Anonymkode: e99b2...d44 Det er jo bare kjempehyggelig om du gjør det! Folk takker nei av høflighet, ikke fordi de absolutt ikke vil ha noe av deg. Anonymkode: 5c8f9...855 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Hei Ts, man spør aldri om man får lov å gjøre en gjentjeneste el.l - standardvaret på det er uansett nei, selvfølgelig ikke, skulle bare mangle etc. Man sier tusen takk for hjelpen, det var veldig snilt gjort - og sender en blomsterbukett, gavekurv, kommer med nybakte boller eller flaske vin. Litt usikker på om du klarer å skille mellom hvor det er normal å gi noe i gjengjeld og hvor det holder med «tusen takk», men det der nei, nei, ikke tull, jeg skal ikke ha noe - er bare norsk høflighet. Anonymkode: 62186...242 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Jeg forstår veldig godt hva du mener! Jeg føler fort det samme som deg, samtidig «krever» jeg ikke alt tilbake. Om en kollega har tilbudt meg å sitte på, så takker jeg pent for turen. Om en venninne kjøper en kaffe til meg så takker jeg for den. Alt slikt blir ikke «gjort opp». Flere av de som har kjørt meg har jeg aldri fått mulighet til å kjøre tilbake. Og venninnen som kjøpte en kaffekopp til meg for 1 år siden har jeg nesten aldri sett. Samtidig har jeg gjort tilsvarende småting for andre, uten at jeg tenker mer over det. Var en hyggelig gest der og da, så «glemmer» jeg at jeg har gjort det. Hadde følt det var unødvendig om noen skulle vippse meg for kaffen jeg sa jeg kunne by på, hadde jeg følt meg litt smålig. Jeg kan fint by på en kaffe nå og da. Kjører jeg bil så tar jeg med noen om de skal ca samme vei om jeg er i humør, de behøver da ikke å vippse meg når jeg uansett skulle den veien. Mtp naboen, tar jeg inn posten en dag så hadde jeg følt meg brydd om jeg fikk en flaske vin for det. Har jeg derimot matet katten en uke, så hadde det vært hyggelig med et kort og vin (selv om jeg da hadde sagt «neida, det går fint» om jeg hadde blitt spurt) Anonymkode: 26233...76d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå