AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Min mann ble ikke tatt med til lege av sine foreldre som barn. Dette medførte at en betennelse fikk utvikle seg altfor lenge, og han fikk store problemer med å få barn. (Vi endte opp som ufrivillig barnløse). Mine svigerforeldre har to andre barn som til sammen har gitt dem seks barnebarn, og de har vært fullstendig tussete etter dem. Dette er virkelig meningen med livet. Men nå har svigerfar hatt en liten helsekrise, og de snakker om å få orden på tingene (arv) ganske snart. Så; de ønsker å fordele arven slik at min mann kun får en million, siden han ikke har barn, og at de to andre deler på resten, fordi de ønsker å sikre barnebarna. (Det er rundt 20 millioner i boet, så en arv her kan virkelig ha betydning for livet deres). Problemet er at de ønsker at mannen min skal "godkjenne" dette - med et smil... Mannen min er myk som smør når det gjelder sine egne foreldre, og stiller alltid opp for å hjelpe dem (hans søsken skal skånes fordi de har barn). Så da sier min mann at hvorfor kan man ikke dele arven i 10? Slik at broren, brorens kone, hans tre barn, søsteren, søsterens tre barn og ham selv får akkurat likt. (Søsteren er skilt, så det vil kanskje være litt underlig å gi hennes eksmann en del, selv om også han har vært med på å gi dem barnebarna?) Siden det er barnebarna som skal sikres, vil dette være den mest rettferdige måten å gjøre det på. Dette blir sett på som om mannen min (og jeg, som er en svært underlig kvinne siden jeg ikke er mamma), ønsker å grafse til oss mest mulig til oss selv. (Vi mener det ikke stemmer, for hadde hele arven blitt delt likt på kun de tre barna, hadde jo min mann fått en god del mer). Er ikke dette rettferdig da? Nå er dette svigerforeldres penger, som de kan gjøre akkurat hva de vil med. Feilen i utgangspunktet er jo at de ønsker mannens velsignelse oppe i dette. Når han først blir spurt, må han jo få si sin mening? Anonymkode: 4bd58...a4f 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 5. september 2021 Arven skal jo fordeles på deres barn, ikke på alle barnebarn og evt. oldebarn. Eller er nå slikt jeg er vandt med at det blir gjort da. Anonymkode: 160f9...807 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 5. september 2021 Høres sinnsvakt ut. Arven skal deles i 3. Anonymkode: 02aaf...94a 154
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 5. september 2021 Arven skal deles på deres barn, så får det være opp til barna å fordele på deres barn igjen. Anonymkode: 6d941...0aa 89
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Synes det er særdeles dårlig gjort av hans foreldre å gi så ulikt. Hva med å fordele mellom mannen og hans søsken, samt barnebarna. Ikke noe til inngifte og ekser. Anonymkode: 70aaa...6e3 40
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Vi vet det er normalt at arven deles i 3, men mine svigerforeldre kan jo skrive testamente så lenge de begge er i live. Hvis arven deles i tre, vil det bli mindre på barnebarna dersom min mann får sin tredjedel. Anonymkode: 4bd58...a4f 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 5. september 2021 Arven skal deles i tre. Hans søsken, og nevøer/nieser arver jo eventuelt han en dag. Anonymkode: da184...2b3 50
Cata Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Arven skal deles i tre. Hvis din mann vil at nevøer/nieser skal få noe av hans del så kan han jo testamentere til dem eller gi bort noe av sin andel mens han lever. 23
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi vet det er normalt at arven deles i 3, men mine svigerforeldre kan jo skrive testamente så lenge de begge er i live. Hvis arven deles i tre, vil det bli mindre på barnebarna dersom min mann får sin tredjedel. Anonymkode: 4bd58...a4f Ikke på sikt - de kan jo også arve mannen din. Anonymkode: 267f2...06e 30
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 Det er jo opp til hans søsken om de deler av sin arv til barna. Anonymkode: 7782a...05d 14
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 Min mann og jeg har skrevet gjensidig testamente til fordel for hverandre, og mannen ønsker ikke å gi bort noe av sin arv til sine nevøer/nieser så lenge noen av oss er i live. Anonymkode: 4bd58...a4f 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 Arven skal retferdigvis deles i tre. Foreldrene kan testamentere bort 1 tredjedel mer til de andre barna (eller hvemsomhelst) om jeg husker riktig nå. Mens de enda er i live, kan de fordele det akkurat slik de selv ønsker. Men om det er etter dødsfall, så er det lover for arvefordeling. Anonymkode: 2d116...a6c 14
Minitroll Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Si at svigers skal forhøre seg med rette instanser som kan gi råd om slikt. Da blir det objektivt. 10
Gjest Tamsi Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Dette er jo helt sinnsykt. Dere har ikke selv valgt å ikke få barn, og nå skal nettopp dette straffe dere økonomisk?? Er de klar over hva som er årsaken til at han ikke kan få barn?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Barnebarna vil med tid og stunder arve både sine foreldre og din mann. Hvorfor skal en da allerede nå skjevfordele? Synes svigerforeldrene dine legger opp til splid. Anonymkode: 99242...72c 28
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi vet det er normalt at arven deles i 3, men mine svigerforeldre kan jo skrive testamente så lenge de begge er i live. Hvis arven deles i tre, vil det bli mindre på barnebarna dersom min mann får sin tredjedel. Anonymkode: 4bd58...a4f Siden dere er barnløse så går jo en del av denne arven da tilbake til hans søsken og dine søsken når dere dør... Så jeg synes de skal dele det i tre, ja. Veldig rart at de i det hele tatt foreslår noe annet. Hvis de ønsker å "sikre barnebarna" kan de jo gi dem forskudd på en del arv, for eksempel i form av fondsparing. Anonymkode: 5397a...27f 18
Djungelvrål Skrevet 5. september 2021 #17 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnebarna vil med tid og stunder arve både sine foreldre og din mann. Hvorfor skal en da allerede nå skjevfordele? Synes svigerforeldrene dine legger opp til splid. Anonymkode: 99242...72c Jeg tror ikke dette er lov. Det skal fordeles likt til barn, ikke barnebarn. 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #18 Skrevet 5. september 2021 Tamsi skrev (1 minutt siden): Dette er jo helt sinnsykt. Dere har ikke selv valgt å ikke få barn, og nå skal nettopp dette straffe dere økonomisk?? Er de klar over hva som er årsaken til at han ikke kan få barn? Ja, de er klar over det. Dette er dog ikke noe stort tema. Siden dette bare medførte "svært nedsatt fruktbarhet" og ikke 100% sterilitet, tenker de at det er nok litt galt hos meg også (nei, det er det ikke, men min manns og min fruktbarhet er jo ikke et særlig gangbart tema på søndagsmiddagen). Anonymkode: 4bd58...a4f 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #19 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min mann og jeg har skrevet gjensidig testamente til fordel for hverandre, og mannen ønsker ikke å gi bort noe av sin arv til sine nevøer/nieser så lenge noen av oss er i live. Anonymkode: 4bd58...a4f Den er jo grei. Men når du dør så går jo arven uansett til fordeling på din og hans familie, i og med at dere ikke har noen egne barn. Anonymkode: 5397a...27f 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #20 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den er jo grei. Men når du dør så går jo arven uansett til fordeling på din og hans familie, i og med at dere ikke har noen egne barn. Anonymkode: 5397a...27f Ja, men vi kan jo "bruke opp" en del av den, da. Jeg kommer fra nokså fattige kår og de tror nok at jeg vil være pådriver for å bruke penger som "ikke er mine". Anonymkode: 4bd58...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå