Gå til innhold

Stortingsvalget 2021: Stem her og forklar valget ditt

Valgmåling på KG  

294 stemmer

1. 1. Hvilket parti stemmer du på?

• Rødt
      44
    • Sosialistisk venstreparti
      50
    • Arbeiderpartiet
      43
    • Senterpartiet
      25
    • Miljøpartiet De Grønne
      26
    • Pasientfokus
      1
    • Kristelig Folkeparti
      12
    • Venstre
      22
    • Høyre
      31
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Andre
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 06. nov. 2021, 20:20

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg laget en valgsavstemming bestående av stortingspartiene, og ett minipartier som har fått ett mandat i minst en måling. Disse er Pasientfokus.

Hensiktet er å få det politiske landskapet på KG, slik at vi kan se hvilke parti KG-brukere støtter.

Forklar hvorfor du stemmer på det partiet og hva er din viktigste sak.

Endret av Visum
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer på SV fordi jeg ønsker rettferdig og human innvandringspolitikk og bedre klimatiltak.

• Liker 13
Skrevet

Jeg stemmer på FrP fordi jeg ønsker å bremse asylum vandringen, bremse skatte- og avgiftsøkninger, bremse klimafanatikere, mer ressurser til eldreomsorgen, mer ressurser til veiformål, mindre bompenger, offentlig finansiert privat helsehjelp (altså valgfrihet), en fortsatt blomstrende oljenæring, redusert formuesskatt etc.

• Liker 25
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (10 timer siden):

Jeg stemmer på FrP fordi jeg ønsker å bremse asylum vandringen, bremse skatte- og avgiftsøkninger, bremse klimafanatikere, mer ressurser til eldreomsorgen, mer ressurser til veiformål, mindre bompenger, offentlig finansiert privat helsehjelp (altså valgfrihet), en fortsatt blomstrende oljenæring, redusert formuesskatt etc.

Det har aldri vært mer bompenger enn da FRP hadde samferdselministeren mens de var i regjering. Akkurat dette punktet har de nok mistet sin troverdighet.

Endret av Visum
Skrivefeil
  • Liker 24
Skrevet
Visum skrev (1 minutt siden):

De har aldri vært mer bompenger enn da FRP hadde samferdselministeren mens de var i regjering. Akkurat dette punktet har de nok mistet sin troverdighet.

Vi som følger mer i politikken vet imidlertid at det ble mer veibygging enn planlagt samtidig som det ble mindre bompenger enn planlagt.

• Liker 13
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

At du velger de tabloide medienes fremstilling fremfor å lese deg opp på faktisk politikk får stå for din regning.

Det var lagt opp til langt mer bompengefinansiering enn det nå er.

Greit jeg innrømmer at Dagbladet er litt tabloide. Det er ikke NRK, det er statskanalen som er saklig:

FRP har kuttet 200 millioner kroner i bompenger, men samtlig begynte de med å kreve inn 10 miliarder kroner i bompenger. De gikk vel til valg for at veiprosjektene skal være statsfinansierte, men nå er de heller bompengefinansierte.

• Liker 11
Skrevet
Visum skrev (Akkurat nå):

Greit jeg innrømmer at Dagbladet er litt tabloide. Det er ikke NRK, det er statskanalen som er saklig:

FRP har kuttet 200 millioner kroner i bompenger, men samtlig begynte de med å kreve inn 10 miliarder kroner i bompenger. De gikk vel til valg for at veiprosjektene skal være statsfinansierte, men nå er de heller bompengefinansierte.

NRK har også en tabloid fremstilling av dette. Faktum er at bompengefinansiering gikk fra å stå for ca. 36% av veifinandieringen (NTP 2014_-2023) til ca 21% av investeringene de siste 8 årene.

• Liker 6
Skrevet

Jeg stemmer SV først og fremst for de jeg er red for de økene forskjellene i samfunnet, og ønsker en utjevnende og rettferdig politikk som gir like muligheter til alle. Jeg er også red for at Norge vill tape store summer om vi ikke tilpasser oss miljøkrisa men heller forsetter og investere i olja, og selvfølgelig er jeg red for konsekvensene av miljøkrisa. Så miljø er også en viktig grund. Likestilling og antirasisme er verdier som er viktige for meg ved alle valg.  

• Liker 13
Skrevet

Det er det vanskeligste valget jeg noensinne har gjort..men det ble AP - av taktiske grunner. Jeg ønsker regjeringsskifte, og da må de litt større partiene frem. 
Jeg stemte AP fordi jeg mener de har en fornuftig tilnærming til klimapolitikken, de ønsker å bidra til å utjevne forskjellene (dog skulle jeg ønske at de hadde baller nok til å være enda klarere på utjevningen), de ønsker å satse på ny teknologi - og med nye arbeidsplasser..

Grunnen til at jeg syns valget var vanskelig er at jeg frykter de skal samarbeide med MDG - men, de har mange ganger de siste mnd sagt at de ikke skal det - og da bestemte jeg meg for at stemmen min skulle gå til dem. 
Jeg kunne også ha stemt SV eller SP. Jeg ønsker disse 3 partiene i regjering - men ønsker at AP skal være størst. 

• Liker 12
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

NRK har også en tabloid fremstilling av dette. Faktum er at bompengefinansiering gikk fra å stå for ca. 36% av veifinandieringen (NTP 2014_-2023) til ca 21% av investeringene de siste 8 årene.

Men hvor kan vi få gode ikke tabloide kilder på dette da? Jeg må tilstå at jeg stoler mer på NRK en på deg.

Selv om bompengefinansieringen kanskje er gått ned i % så er jo den totale økonomiske belastningen av bompenger gått kraftig opp, i det minste for meg og de fleste jeg kjenner. Så jeg har ingen tro på at bompengene skal bli billigere for meg neste gang de kom i regjering. Det er jo noe med og være ærlig i kommunikasjonen også, det er ikke bare det at de ikke fjernet bompengene men de økte i praksis. Er du en alene mor som prøver og få endene til og møtes hjelper det ikke mye at finansieringen går ned i %, når regningen i praksis stiger. 

• Liker 4
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Men hvor kan vi få gode ikke tabloide kilder på dette da? Jeg må tilstå at jeg stoler mer på NRK en på deg.

Selv om bompengefinansieringen kanskje er gått ned i % så er jo den totale økonomiske belastningen av bompenger gått kraftig opp, i det minste for meg og de fleste jeg kjenner. Så jeg har ingen tro på at bompengene skal bli billigere for meg neste gang de kom i regjering. Det er jo noe med og være ærlig i kommunikasjonen også, det er ikke bare det at de ikke fjernet bompengene men de økte i praksis. Er du en alene mor som prøver og få endene til og møtes hjelper det ikke mye at finansieringen går ned i %, når regningen i praksis stiger. 

Både NTP og budsjettene er tilgjengelig for allmennheten. Å sette seg inn i dette tar dessverre veldig mye tid.

• Liker 2
Skrevet

Både NTP og budsjettene er tilgjengelig for allmennheten. Å sette seg inn i dette tar dessverre veldig mye tid.

Eller så kan man stole på NRK 🙂 Du benekter jo heller ikke at bompengene regningen i praksis steg med Frp så jeg ser ikke noen grunn til og undersøke noe mer. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (18 minutter siden):

Eller så kan man stole på NRK 🙂 Du benekter jo heller ikke at bompengene regningen i praksis steg med Frp så jeg ser ikke noen grunn til og undersøke noe mer. 

Det ble mer bompenger som følge av mer veibygging. Dette ble bestemt i nevnte NTP. FrP stemte imot bompengefinansieringen der, som vanlig. Andelen bompengefinansiering har imidlertid gått ned. Noe av bompengefinansieringen vedtatt i nevnte NTP er også fjernet.

Det er svært synd at en "seriøs" aktør som NRK ikke gir balansert informasjon.

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Skrevet
Vera skrev (24 minutter siden):

Det er det vanskeligste valget jeg noensinne har gjort..men det ble AP - av taktiske grunner. Jeg ønsker regjeringsskifte, og da må de litt større partiene frem. 
Jeg stemte AP fordi jeg mener de har en fornuftig tilnærming til klimapolitikken, de ønsker å bidra til å utjevne forskjellene (dog skulle jeg ønske at de hadde baller nok til å være enda klarere på utjevningen), de ønsker å satse på ny teknologi - og med nye arbeidsplasser..

Grunnen til at jeg syns valget var vanskelig er at jeg frykter de skal samarbeide med MDG - men, de har mange ganger de siste mnd sagt at de ikke skal det - og da bestemte jeg meg for at stemmen min skulle gå til dem. 
Jeg kunne også ha stemt SV eller SP. Jeg ønsker disse 3 partiene i regjering - men ønsker at AP skal være størst. 

Hvorfor stemmer du ikke på SV istedet? Du får mye mer klimapolitikk med SV enn AP.

• Liker 4
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det ble mer bompenger som følge av mer veibygging. Dette ble bestemt i nevnte NTP. FrP stemte imot bompengefinansieringen der, som vanlig. Andelen bompengefinansiering har imidlertid gått ned.

Det er svært synd at en "seriøs" aktør som NRK gir balansert informasjon.

Men satte ikke Frp med samferdselsministeren da? De kunne jo begrenset veibyggingen litt når de så at konsekvensen ble så høyere bompenger. Det er ingen partier som får styre helt alene og bestemme alt akkurat sånn som de vill. Alle må inga kompromisser og prioritere det som er viktigst for seg, det er jo derfor ingen partier greier og innfri alle løfter. Frp prioriterte åpenbart ikke bompenger høyt da bompengene i praksis steg, jeg ser ingen grund til at de skal prioritere det høyere neste gang. Jeg ser heller ingen grund til at vi Frp ikke skal være ansvarlige for sinne egne prioriteringer, de styrte under det samme systemet som alle andre partier. Hvem skal være ansvarlig for politikken som blir ført om det ikke er regjeringspartiet som sitter med ministeren? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemmer Venstre fordi jeg ønsker en human narkotikapolitikk. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Men satte ikke Frp med samferdselsministeren da? De kunne jo begrenset veibyggingen litt når de så at konsekvensen ble så høyere bompenger. Det er ingen partier som får styre helt alene og bestemme alt akkurat sånn som de vill. Alle må inga kompromisser og prioritere det som er viktigst for seg, det er jo derfor ingen partier greier og innfri alle løfter. Frp prioriterte åpenbart ikke bompenger høyt da bompengene i praksis steg, jeg ser ingen grund til at de skal prioritere det høyere neste gang. Jeg ser heller ingen grund til at vi Frp ikke skal være ansvarlige for sinne egne prioriteringer, de styrte under det samme systemet som alle andre partier. Hvem skal være ansvarlig for politikken som blir ført om det ikke er regjeringspartiet som sitter med ministeren? 

For det første er det ikke samferdselsministeren som bestemmer hvor mye veibygging som skal foregå, det er Stortinget.

For det andre er FrP for denne veibyggingen, som nevnt en av grunnene til at jeg stemmer på dem.

FrP sitter nokså alene som parti som vil senke bompengene på Stortinget, hvor de fleste andre partiene har et uttalt ønske om MER bompenger.

Om man neste gang bare får beholdt reduksjonen så er det likevel langt bedre enn at andelen bompengefinansiering økes.

Jeg synes også det er noe merkelig å ha et problem med et partis gjennomslag når man har stemt for det motsatte selv.

Endret av PetterKanin
  • Liker 5
Skrevet

For det første er det ikke samferdselsministeren som bestemmer hvor mye veibygging som skal foregå, det er Stortinget.

For det andre er FrP for denne veibyggingen, som nevnt en av grunnene til at jeg stemmer på dem.

FrP sitter nokså alene som parti som vil senke bompengene på Stortinget, hvor de fleste andre partiene har et uttalt ønske om MER bompenger.

Regjerings partiene har selvfølgelig påvirkning på politikken, hvorfor skule de være med i regjeringen om de ikke kunne bestemme noe der? Regjeringen som Frp var en del av hadde flertall i stortinget. Frp hadde derfor mulighet til og forhandle frem den politikken de syntes var viktigst, resultatet ble mer bompenger. Det blir for tullete og hevde at regjeringen ikke er ansvarlig for politikken som blir ført. Frp har i likhet med alle andre regjeringspartier måttet velge hva de syntes var viktigst, de er selvfølgelig ansvarlige for de valga de tok. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...