AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Er det greit å avle på en hund med c-hofter? Hadde dere kjøpt en valp? Anonymkode: d13fe...fef 1
Ulven Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Nei det er ikke greit. Og nei jeg hadde ikke engang vurdert en valp fra en oppdretter som bruker avlshunder med c-hofter. 8
Troyamin Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Jeg hadde aldri vurdert valp fra hund med C-hofter. Det er rett og slett uetisk å avle på slike dyr! 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Nei absolutt ikke! Anonymkode: 4a202...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 I utgangspunktet nei. Men hvis det var en sjelden/uvanlig rase så kunne jeg vurdert det hvis innavlsgrad, gemytt og alt annet var veldig bra med den kombinasjonen. Anonymkode: 497ce...c77 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Nei. Man kan forsvare og bortforklare i det vide og brede, men i bunn og grunn sier det bare at dette er en oppdretter som er villig til å ta snarveier, og hvem vet hva annet som er galt her. Anonymkode: 42679...891 9
xinnia Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Tja, kommer helt ann på. Hvordan er resultatet for resten av kullet? Er det en tallrik rase? 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 Kanskje, hvis avlsdyrene viser andre bruksegenskaper som verdsettes sterkere. For eksempel hvis det var en trekkhund med veldig bra motivasjon og drive men som trakk som en helt helt upåvirket av C hoftene så kunne jeg vurdert det. Anonymkode: daa92...e81 2
Minime94 Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 (endret) Du kan ikke bare se på den direkte HD-en til foreldrenedyrene. De fleste som avler på HD-C bruker HD indexen for å se om det er innafor eller ikke. Da ser de blant annet også på kullsøsken til foreldredyrene. Så å avle på HD C er ikke så svart hvitt som det kan virke som 2 foreldre med hd B kan ha mye dårligere index enn om det parres med en med A og en med C Endret 6. september 2021 av Minime94 4
Min_hund_er_Grå Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Avl på hunder med c hofter er utelukkende på grunn av fortjeneste. Det handler ikke om noe annet enn penger. Det finnes ingen grunn til å avle på det. Er det slik at det ikke er nok individer igjen i rasen til at man kan avle på a/b hofter og må ta snarveier for å opprett holde individ antallet, så er egentlig rasen genetisk død. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Kommer helt an på. Se på indexen til rasen, hvordan ser det ut? HD er arvelig, men man kan også være uheldig. Så om foreldre, besteforeldre og søsken har A hofter, så kan det tenkes at C hoften kan skyldes skade i ung alder. Om hunden har det andre på stell(gemytt, eksteriør, bruksegenskaper) så tenker jeg ikke man skal utelukke den. HD bør selvsagt ikke avles på, men man må ikke se seg blind på det heller og utelukke gode avlshunder på grunn av det. Anonymkode: ed002...d62 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Det finnes ingen grunner til å avle på hunder med HD. Da er det kun for pengene 🙄 har vært noe annet om det er en truet rase med få individer, der man måtte ha tatt grep for å redde rasen. Hilsen hundeoppdretter Anonymkode: c9545...e7a 1
tasjansen Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 VI kjøpte hund hvor det ikke var HD eller AD på noen av foreldre dyrene, heller ikke på kullsøsken eller langt bak, så vi trodde vi var sikre. Vår hund pådro seg en skade som det viste seg at da hun ble rgt ved 20 mnd alder fikk C hofte. Vi snakket med NKK og med raseklubben( fransk rase) bildene ble også sendt til rådgivende veterinær for rasen og kennelklubben der nede og fikk klarsignal for å avl, men dette var fordi det ikke var på noen andre. Ingen av hennes kullsøsken hadde heller hd. Nå er valpene over 3 år og heller ikke her er det hd på noen av kullet. Og vi fikk 11 valper. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 tasjansen skrev (På 7.9.2021 den 14.02): VI kjøpte hund hvor det ikke var HD eller AD på noen av foreldre dyrene, heller ikke på kullsøsken eller langt bak, så vi trodde vi var sikre. Vår hund pådro seg en skade som det viste seg at da hun ble rgt ved 20 mnd alder fikk C hofte. Vi snakket med NKK og med raseklubben( fransk rase) bildene ble også sendt til rådgivende veterinær for rasen og kennelklubben der nede og fikk klarsignal for å avl, men dette var fordi det ikke var på noen andre. Ingen av hennes kullsøsken hadde heller hd. Nå er valpene over 3 år og heller ikke her er det hd på noen av kullet. Og vi fikk 11 valper. C på begge hoftene, eller den ene? Anonymkode: c9545...e7a
tasjansen Skrevet 9. september 2021 #16 Skrevet 9. september 2021 AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 14.39): C på begge hoftene, eller den ene? Anonymkode: c9545...e7a Kun på den ene, og ene og alene basert på skade på den ene siden.
Rucula Skrevet 9. september 2021 #17 Skrevet 9. september 2021 i utgangspunktet ikke.... Men det er mye i verden som er verre enn en C hofte. Allergier er et eksempel.. eller svak psyke.. det er bare noen eksempler. Man blr jo se på hele bildet. jeg har en eldre hund med med C hofte. Det har aldri hørt til noen problemer! allergien hans derimot!! 1
CaptainColada Skrevet 10. september 2021 #18 Skrevet 10. september 2021 Hadde ikke hatt problemer med å kjøpe valp fra en HD C hund. Så lenge linjene bak er fri, samt søsken og tidligere avkom har gode hd resultater. Også selvfølgelig at hanhunden og hans linjer er fri. Jeg mener HD er mye mer enn en bokstav. jeg ville heller kjøpt fra en med HD C med ellers lite HD i familien, enn en med HD A med mye HD i sine linjer 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå