AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Jeg har ingen barn, ingen samboer og har aldri vært gift. Har ikke barn. Begge foreldrene mine lever men er gått fra hverandre. Jeg har én bror. Det jeg lurer på er, hvis det ikke skrives noe testamente eller noe slikt, hvem ville arvet meg? Vil det gå til familien, eller går alt til staten? Anonymkode: 33c3b...455
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Da går det til bror og foreldre. Beste er å skrive et testament.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Foreldre og søsken. Anonymkode: 283e6...27e
Cata Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Stemmer. Det går til foreldre og søsken. Hvis du har andre du heller vil tilgodese så er det smart å skrive testamente.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Først foreldrene dine. Er de døde går det til din bror. Er han død, går det til hans barn. Anonymkode: 2371c...254 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Beste er og skrive testament. Jeg ønsker ikke at hvis min søster dør at noen andre i familien skal få pengene etter meg. Så jeg har skrevet testament på forskjellige organisasjoner. Levert det til Tinghuset, koster rett under 1000 kr.. Greit og ha alt i orden selv om man ikke er så gammel. Du er ikke pliktig og testamentere noe til din familie. Uten testament går de til familien. Anonymkode: a3619...8f8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beste er og skrive testament. Jeg ønsker ikke at hvis min søster dør at noen andre i familien skal få pengene etter meg. Så jeg har skrevet testament på forskjellige organisasjoner. Levert det til Tinghuset, koster rett under 1000 kr.. Greit og ha alt i orden selv om man ikke er så gammel. Du er ikke pliktig og testamentere noe til din familie. Uten testament går de til familien. Anonymkode: a3619...8f8 Hva er galt med å gi det man har til familie? det er helt sprøtt for i årtusener har man hjulpet sine slektninger og etter et par tiår på oljepenger så endrer folk helt akkurat som det vil vedvare. Selv ville jeg gitt mine nærmeste venner og familie det jeg måtte etterlate meg. syntes det er galskap at de som har gjort livet mitt bedre ikke skulle tatt over det en eier Anonymkode: f5b67...120
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Her ser du arverekken. link Anonymkode: 0ac5b...7ca 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er galt med å gi det man har til familie? det er helt sprøtt for i årtusener har man hjulpet sine slektninger og etter et par tiår på oljepenger så endrer folk helt akkurat som det vil vedvare. Selv ville jeg gitt mine nærmeste venner og familie det jeg måtte etterlate meg. syntes det er galskap at de som har gjort livet mitt bedre ikke skulle tatt over det en eier Anonymkode: f5b67...120 Jeg brøt med min familie for 20 år siden pga mishandling og omfattende seksuelle overgrep i barndommen. Synes du jeg skylder dem noe? Anonymkode: 0ac5b...7ca 5
Cata Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er galt med å gi det man har til familie? Ingenting galt i det hvis man ønsker det, men hvis man har andre ønsker så er testamente lurt. Personlig har jeg testamentert 25% av det som måtte være igjen når jeg dør til hver av to unge slektninger og 50% til et veldedig formål. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 Er det "unormalt" å skrive testamente i tidlig 30-årene? Jeg vil det skal gå til familien. Men kanskje i hovedsak mest til min bror og mor. Min far sitter greit i det økonomisk, men har alltid tviholdt på alt han har. Ikke hjulpet verken meg eller min bror med boligkjøp. Mens vår mor, som egentlig ikke har mer penger enn hun trenger selv, har måttet strekke seg for å hjelpe broren min med sitt boligkjøp. Jeg klarte meg selv. Synes derfor ikke at like mye skal gå tilbake til min far, når han likevel ikke ser ut til å bry seg stort. Anonymkode: 33c3b...455 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 Og en annen ting jeg har bekymret meg for, er at hvis jeg skriver testamente idag, og livssituasjonen endrer seg om noen år og testamentet blir "glemt", så er jeg litt redd for at pengene plutselig tar feil vei. Om jeg testamenterer til min mor og bror, men senere får egne barn f.eks, som blir sittende med ingenting Anonymkode: 33c3b...455
Cata Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og en annen ting jeg har bekymret meg for, er at hvis jeg skriver testamente idag, og livssituasjonen endrer seg om noen år og testamentet blir "glemt", så er jeg litt redd for at pengene plutselig tar feil vei. Om jeg testamenterer til min mor og bror, men senere får egne barn f.eks, som blir sittende med ingenting Anonymkode: 33c3b...455 Nå er jeg på litt gyngende grunn her, men da vil nok pliktdelsarv tre inn uansett. Eller så kan du jo bare tibakekalle testamentet og evt. skrive nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Dine foreldre arver. Ikke bror. Han arver etter dem igjen. Du trenger ikke skrive noe testamente om du er OK med det. Livsarvinger, dine barn, samt evt ektefelle, vil alltid ha prioritet uavhengig av testamente. Men til en noe begrenset sum, så om du er søkkrik vil det påvirkes av testamente. Anonymkode: c314f...a75 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og en annen ting jeg har bekymret meg for, er at hvis jeg skriver testamente idag, og livssituasjonen endrer seg om noen år og testamentet blir "glemt", så er jeg litt redd for at pengene plutselig tar feil vei. Om jeg testamenterer til min mor og bror, men senere får egne barn f.eks, som blir sittende med ingenting Anonymkode: 33c3b...455 Kan vel skrive at det eventuelt skal gå til dine fremtidige barn hvis det skulle skje, og at hvis det ikke skjer så skal det gå til din mor og bror Anonymkode: f951c...7ac 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det "unormalt" å skrive testamente i tidlig 30-årene? Jeg vil det skal gå til familien. Men kanskje i hovedsak mest til min bror og mor. Min far sitter greit i det økonomisk, men har alltid tviholdt på alt han har. Ikke hjulpet verken meg eller min bror med boligkjøp. Mens vår mor, som egentlig ikke har mer penger enn hun trenger selv, har måttet strekke seg for å hjelpe broren min med sitt boligkjøp. Jeg klarte meg selv. Synes derfor ikke at like mye skal gå tilbake til min far, når han likevel ikke ser ut til å bry seg stort. Anonymkode: 33c3b...455 Da testamrnterer du 50 50 til din mot og bror. Din bror vi da arve din mor etter hvert om han lever lenger enn henne. Din far vi da uansett ikke få noe. Anonymkode: 18f90...df5 1
minister-mio Skrevet 5. september 2021 #17 Skrevet 5. september 2021 Foreldrene dine selvfølgelig. Hvorfor skulle staten arve deg? 1
Aristoteles Skrevet 5. september 2021 #18 Skrevet 5. september 2021 Jeg er gift, men har ikke biologiske barn. Jeg trodde at min ektemann ville arve alt etter meg hvis jeg ikke skrev testamente, men slik var det ikke. Så: hvis du har noen spesielle du vil skal arve, skriv testamente 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå