Gå til innhold

Fornærmet/vitne i rettsak. Hvordan foregår dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda noen uker igjen, skal ha samtale med bistandsadvokat i forkant, men jeg lurer på om noen har egne erfaringer? 

Jeg skal avgi fri forklaring som første vitne. Er det etter dette at forsvarer kan spørre meg ut? Eller vil det skje først etter de andre vitnene? 

Det er snakk om overgrep i barndom, så jeg vet liksom ikke helt hva forsvarer kan spørre om? 

Er det slik som i USA at forsvarer nærmest kan si/spørre om hva som helst og være ufin, eller vil det bli stoppet av dommer? 

Jeg skjønner jo at oppgaven deres er å så tvil om min forklaring, men i hvilken grad? 

Hvis de spør om noe, og jeg svarer f.eks "ja, men...." er det slik her og at de avbryter og ikke lar meg snakke ferdig og kun er interessert i "ja" (eller annet ord, bare et eksempel). 

Og hvor lang tid tar dette? Altså, det er satt av 3 dager, men tenker min del. Er det vanlig med 30 min, eller flere timer? 

Anonymkode: e7b1f...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enda noen uker igjen, skal ha samtale med bistandsadvokat i forkant, men jeg lurer på om noen har egne erfaringer? 

Jeg skal avgi fri forklaring som første vitne. Er det etter dette at forsvarer kan spørre meg ut? Eller vil det skje først etter de andre vitnene? 

Det er snakk om overgrep i barndom, så jeg vet liksom ikke helt hva forsvarer kan spørre om? 

Er det slik som i USA at forsvarer nærmest kan si/spørre om hva som helst og være ufin, eller vil det bli stoppet av dommer? 

Jeg skjønner jo at oppgaven deres er å så tvil om min forklaring, men i hvilken grad? 

Hvis de spør om noe, og jeg svarer f.eks "ja, men...." er det slik her og at de avbryter og ikke lar meg snakke ferdig og kun er interessert i "ja" (eller annet ord, bare et eksempel). 

Og hvor lang tid tar dette? Altså, det er satt av 3 dager, men tenker min del. Er det vanlig med 30 min, eller flere timer? 

Anonymkode: e7b1f...aac

Jeg vil tro at bistandsadvokaten kan gi deg gode svar på det du spør om her. Det er klart at forsvareren vil, så lenge den tiltalte ikke har tilstått iallefall, prøve å så tvil om din forklaring. I norsk rett gjøres dette på en ordentlig og grei måte. Det kan sikkert føles ubehagelig å føle seg mistenkeliggjort/ikke trodd på, men prøv å minne deg på at det er en forsvarers jobb. Og, en rettssak er ikke som på film, spesielt ikke amerikanske. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...