Gå til innhold

Hvorfor blir det så mye rabalder om at folk bruker korset rundt halsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir det så mye rabalder om at folk bruker korset rundt halsen?

Jeg bruker korset rundt halsen når jeg er ut på farten...ja om det er på byen for shoppe eller om det er på jobb...

men

jeg har lagt merket til at folk blir så provosert at jeg går med dette rundt halsen..... det er både menn og kvinner....norske som utenlandske. Har til og med bitt fått så hatten passet av et par stk.

Så da lurer jeg på hvorfor er det sånn?
Hvorfor blir folk provosert av et korst? 
Har vi ikke religonsfrihet her i Norge? (i allefall nå 2021)

Så hva mener du?

Anonymkode: 7f197...596

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ingen reagere på hijab 🙄 Forstå det den som kan.

Anonymkode: f8a6a...673

• Liker 7
Skrevet

Er det virkelig så mange som reagerer på det? Jeg har aldri i hele mitt liv sett eller hørt at noen har reagert på at tilfeldige mennesker på gata/bussen/butikken velger å gå med kors rundt halsen. :klo: Jeg sier ikke at det ikke skjer, men jeg har ikke inntrykk av at dette er et vanlig problem. 

Anonymkode: 13150...a35

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva får deg til å tro at ingen reagerer på hijab? Jeg mener det må være rom for å bruke religiøse symboler i det offentlige rom, bare så det er helt klart. Uavhengig om man er muslim, kristen eller satanist. 

• Liker 5
Skrevet

Herreguuuuud, jeg las korsett og var super forvirret over en ny trend jeg tydeligvis har gått glipp av!😅

Men ja, har aldri møtt noen som blir fornærmet over et kors.

Anonymkode: 989e9...5d9

• Liker 2
Skrevet

Aldri hørt om.

Jeg er litt i overkant stor motstander av religion, men selv jeg ville ikke gitt deg så mye som et surt blikk engang kun pga et kors.

...så lenge du ikke bruker det på jobb som politi, lærer eller andre jobber hvor det er upassende å flagge religiøs eller politisk tilhørighet.

Anonymkode: c330d...53c

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er fint med kors på smykke❤️ 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I hvilken verden lever du i?

Ts: noen vil alltid reagere på religiøse merker. Men de fleste bryr seg ikke. De fleste legger ikke merke til et kors engang, med mindre det er veldig stort. Så ikke heng deg opp i de få som sier noe på det. Og om du mener det er mange som reagerer på korset ditt, bør du revurdere folkene du omgir deg med.

Anonymkode: 031d5...da5

• Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Et diskrét lite gullsmykke i halsgropa er da pent, samme hva som henger på, men store og dominerende kors er bare dumt.  Da kommer liksom religionene rett i fleisen på folk, akkurat som den tøyfilla på hodet. Slikt passer vel best hjemme og privat.  Det skulle vel ikke være nødvendig å demonstrere i det offentlig rom i enhver sammenheng.

Det er så mange som går rundt med tullete symboler, alt fra tatoverte hakekors på armene og protester på t-skjorta. Savner gamle dager med Peace og Love.. 

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

jeg har lagt merket til at folk blir så provosert at jeg går med dette rundt halsen

På hvilken måte merker du det? Prøver noen å rive smykket av deg?? Roper de noe etter deg? 

Det er bs. Det er nok av de som prøver å rive hijaben av kvinnene som bruker den. Folk som roper etter de pga den. 

Anonymkode: 572a1...b62

• Liker 9
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har reagert på at andre går med kors. Det er mange som bruker kors, tviler på at det er et reellt problem du skisserer. 

Anonymkode: b202c...56e

• Liker 4
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Et diskrét lite gullsmykke i halsgropa er da pent, samme hva som henger på, men store og dominerende kors er bare dumt.  Da kommer liksom religionene rett i fleisen på folk, akkurat som den tøyfilla på hodet. Slikt passer vel best hjemme og privat.  Det skulle vel ikke være nødvendig å demonstrere i det offentlig rom i enhver sammenheng.

Hvorfor skal egentlig religionen være noe privat og diskré ting ?

Anonymkode: 916e7...1b3

Skrevet

Hæ? Folk reagerer jo på det stadig vekk. 

Anonymkode: b202c...56e

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du si… jeg synes jo det, men min mening har ikke noe å si.

Jeg må bare venne meg til at samfunnet har forandret seg og selvfølgelig bare holde meningene mine for meg selv.  Jeg luftet bare tankene her sånn.

Skrevet

Du kunne ha dinglet med et stort kors foran øynene mine uten at jeg hadde registrert at det var et kors. Det er trist om det stemmer at flere lar seg provoseres av slikt. 

Anonymkode: e512c...cef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Aldri hørt om.

Jeg er litt i overkant stor motstander av religion, men selv jeg ville ikke gitt deg så mye som et surt blikk engang kun pga et kors.

...så lenge du ikke bruker det på jobb som politi, lærer eller andre jobber hvor det er upassende å flagge religiøs eller politisk tilhørighet.

Anonymkode: c330d...53c

Man må da få lov å gå med et korssmykke på jobb?? Eller skal muslimer som jobber som politi eller lærer bli tvunget til å ta av hijaben?

• Liker 3
Skrevet

Er det et veldig stort kors med et par hvitløker på? 
størrelse har betydning i dette tilfellet 

• Liker 2
Skrevet

Hva med de som tatovere seg med kors eller andre kristne symboler ? skal de dekke seg til på stranden og  bruke en annen uniform på jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor stort er korset ? Bare nysgjerrig. Du skal selvsagt gå med hvilken størrelse du vil. Men kanskje folk tenker du vil diskutere/ha en dialog rundt religion om du går med ett stort kors ? Men hets og drittslenging, om du får det, er jo ikke bra nei. 

Anonymkode: d8c6d...f5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor skal det ropes om at man tror på en gud?   Jeg er ateist, men har ikke et stort behov for å dele/vise det til andre så jeg forstår det ikke.  Små kors har folk hatt på seg så lenge jeg kan huske, har aldri reagert på det.  Ikke sikkert de er kristne engang, kan hende de bare liker smykket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...