Gjest På druen Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Det er jo bare en ring på fingeren og en signatur på et papir. Man sier bare "Ja" foran en prest eller en dommer, og da har man liksom lovet å være sammen for evig. Ekteskap har aldri vært naturlig.
Frøken fjong Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 For å markere kjærligheten og få seg en god fest 🍻 5
Hippogriff Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Det er en rekke forskjeller på rettigheter mellom samboere og ektefeller. Blant annet arverettigheter. Alle par som planlegger å dele livet sammen burde gjøre en rasjonell vurdering av hvorvidt det gagner dem å gifte seg, uavhengig av de romantiske sidene ved ekteskap. 20
Gjest På druen Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Frøken fjong skrev (1 minutt siden): For å markere kjærligheten og få seg en god fest 🍻 Det kan man da gjøre uten å stå foran en prest eller dommer å lyve.
Trimmeren Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 sikre seg sel en arverett, man arver jo alt, også pensjonen, noe får også enke/pensjon 3
Gjest På druen Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Trimmeren skrev (2 minutter siden): sikre seg sel en arverett, man arver jo alt, også pensjonen, noe får også enke/pensjon Så utrolig bortkastet.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Vi gjorde det fordi vi hadde lyst til å markere at det er oss to, og fordi det gir ekstra rettigheter. Vi dro på rådhuset, og hadde en koselig liten (under 10 gjester) middag med familie etterpå. Perfekt for oss. Vi kunne ha signert en haug av papirer i stedet, men man oppnår ikke helt det samme. Blir aldri juridisk den andres nærmeste f eks. Når vi uansett ønsker å dele livet sammen var det enklere å gifte seg. Men anbefaler testamente uansett, spesielt om man ikke har barn eller felles barn. Nå ser jeg at du er bitter ts, men det er helt greit, vi har bare ulike meninger. Anonymkode: 55db7...26c 16
Gjest På druen Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi gjorde det fordi vi hadde lyst til å markere at det er oss to, og fordi det gir ekstra rettigheter. Vi dro på rådhuset, og hadde en koselig liten (under 10 gjester) middag med familie etterpå. Perfekt for oss. Vi kunne ha signert en haug av papirer i stedet, men man oppnår ikke helt det samme. Blir aldri juridisk den andres nærmeste f eks. Når vi uansett ønsker å dele livet sammen var det enklere å gifte seg. Men anbefaler testamente uansett, spesielt om man ikke har barn eller felles barn. Nå ser jeg at du er bitter ts, men det er helt greit, vi har bare ulike meninger. Anonymkode: 55db7...26c Hvilke rettigheter?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 Helt enig Ts. Det jeg har vanskeligheter med å forstå er de som gifter seg/er gift for så å være utro mot partneren når man liksom har lovet at man skal være sammen i evig tid.. Om man da er misfornøyd med forjoldet etter noen år får man gjøre det slutt. Å bedra slik er bare lavmål.. Og ja vet dette er Off topic. Anonymkode: 1ea79...488 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Forholdet skulle det stå Anonymkode: 1ea79...488
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Juridiske og økonomiske rettigheter. Anonymkode: c58ce...1b6 6
Gjest Alterego666 Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 (endret) De har lyst til å være gift, og de har lyst til å feire kjærligheten sammen med familie og venner. Bare jeg som gjetter vilt her, altså. Endret 6. september 2021 av Alterego666
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Som samboere med felles barn stiller man som ektefeller dersom den ene parten dør. jeg fant med tilslutt en mann som hadde barn fra før, lik som meg. For å sikre hverandre valgte vi å gifte oss. I tillegg for å sikre hverandre etterlattepensjon og arv, har vi også rett til å bestemme hva som skal gjøres om den ene blir rammet av kritisk sykdom/ulykke og ikke har samtykkekompetanse. Det er viktig for meg. Vi slipper også en del avgifter i forhold til tinglysning av eiendom dersom vi skal endre eierbrøk. Anonymkode: 43141...f46 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 Ekteskapet er en finansiell avtale, hverken mer eller mindre. Anonymkode: 93547...7ae 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ekteskapet er en finansiell avtale, hverken mer eller mindre. Anonymkode: 93547...7ae Ekteskapet handler også om barn, arv og mye mer. Anonymkode: 9599d...517 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ekteskapet handler også om barn, arv og mye mer. Anonymkode: 9599d...517 Arv er nettopp en finansiell avtale... Ekteskapet er en finansiell avtale, kjærligheten er for seg selv - og feires gjerne ved bryllupet (som ofte faller samtidig som ekteskapsinngåelsen). Anonymkode: 93547...7ae 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Arv er nettopp en finansiell avtale... Ekteskapet er en finansiell avtale, kjærligheten er for seg selv - og feires gjerne ved bryllupet (som ofte faller samtidig som ekteskapsinngåelsen). Anonymkode: 93547...7ae Det vi kaller ekteskapsloven henger sammen med et nettverk av andre lover, som arveloven, lov om foreldre og barn etc. Anonymkode: 9599d...517 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 Enkel finansiell avtale. Sikrer ektefelle og barn greit ved bortfall av en, uten mye papirarbeid. Vi har skaffet oss alt vi har i fellesskap, vi har bare våre barn - og om noe skulle skje så er ekteskapsavtalen en enkel kontrakt som sikrer alle involverte i forhold til rettigheter. Anonymkode: c9b07...23b 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #19 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ekteskapet er en finansiell avtale, hverken mer eller mindre. Anonymkode: 93547...7ae Ikke finansiell avtale, men juridisk avtale som også omfatter økonomiske spørsmål. Anonymkode: 36946...997 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #20 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Som samboere med felles barn stiller man som ektefeller dersom den ene parten dør. jeg fant med tilslutt en mann som hadde barn fra før, lik som meg. For å sikre hverandre valgte vi å gifte oss. I tillegg for å sikre hverandre etterlattepensjon og arv, har vi også rett til å bestemme hva som skal gjøres om den ene blir rammet av kritisk sykdom/ulykke og ikke har samtykkekompetanse. Det er viktig for meg. Vi slipper også en del avgifter i forhold til tinglysning av eiendom dersom vi skal endre eierbrøk. Anonymkode: 43141...f46 Det stemmer ikke helt at samboere med felles barn stiller som ektefeller om den ene faller fra. Det gjelder kun felles bolig, bil og fritidseiendom og ikke avdødes bankkontoer, aksjer og fond. Da må en ha testament i tillegg. Anonymkode: 9396e...de5 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå