AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Har en sønn som går på videregående som må ha seg nytt IT utstyr. Han er veldig i tvil om han skal kjøpe Mac eller PC. Hva er deres erfaringer? Fordeler/ulemper? Anonymkode: 7f894...85e
Khadira Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Jeg tenker at det er litt samme greia som Android/iPhone. Noen foretrekker det ene, andre foretrekker motparten. Selv synes jeg Mac er best fordi jeg har iPhone og det er kjekt at data og mobil synkroniserer bra. Synes også at Mac er lettere å bruke enn PC. De få gangene jeg låner PC-en til moren min når jeg er på besøk hos henne, holder jeg på å bli gal av hvor rotete systemet virker. 😅 Mac er dyrere, men bedre, synes iallfall jeg, spesielt om dataen hovedsakelig er ment for skolebruk.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Takk for svar! vil det si at Mac fungerer like bra til skriveprogrammer ala Word og Excel, og man kan bruke Teams, zoom etc som på PC? Anonymkode: 7f894...85e
Alauda Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Mac koster jo det dobbelte, det pleier å vektlegges av mange. Har Mac privat selv, men tror ikke jeg ville kjøpt det til ungdommen på VGS. De fleste elevene har PC, er min erfaring og da kan det også være enklere å spørre ved evt problemer eller få support.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Du får en bra pc til samme pris som en macbook air. Anonymkode: 2945d...371
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Det er helt opp til brukeren, det er ingenting relevant du kan eller ikke kan gjøre med det ene eller det andre. En Mac koster muligens noe mer, men som regel er ikke forskjellen spesielt stor. "Koster det dobbelte" er en gammel myte. Bruktverdien på en Mac er også høyere, de er ofte i bruk lengre. Den største ulempen i mine øyne er svært begrensede oppgraderingsmuligheter, og et lite antall SKUs. Du må nesten se an behovet selv. Hvilken programvare, helt konkret, er det maskinen må kunne kjøre? Hva trengs av porter, etc.? Anonymkode: 89af8...8c8
newman01 Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Kommer litt an på da. En del fylkeskommuner har sterk anbefaling om PC med Windows installert, for alle lærere har kompetanse på det området, samt at supportdesk på skolene kan hjelpe ved problemer. Geogebra, MatCAD og slike programmer kan være noe vanskelig å bruke med Mac, så man kan risikere ganske store ulemper med valget. Skal man gå litt "rare" linjer som bruker mer enn Office kan det være et absolutt krav om Windows, siden en del programmer ikke finnes til Mac. Eller at skolen ikke har studentlisenser til programvaren. Så sjekk hva som kreves av linjen man skal studere. Skal man gå Teknologi og Industrifag kreves det PC, mens vanlig studiespesialisering kan det brukes Mac. Man bør bare være klar over at det finnes en og annen utfordring med programvare lærerne ikke er vant med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå