Gå til innhold

Vgs-eleven ønsker jobb, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går Vg1, noen som har tips til hvor det går an å søke jobb? 

Anonymkode: 9f186...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn gikk rundt med åpen søknad og ga til daglig leder på butikker. De fikk napp veldig fort i hver sin sportsbutikk.  Det er veldig bra å ha på CV-en sin senere at man har jobbet fra ung alder. Lykke til. 

Anonymkode: 98874...930

• Liker 1
Skrevet

Dette er hva jeg gjorde når jeg var 15/16 og det fungerte veldig bra:

Lag en generell (men god!) jobbsøknad. Gjør gjerne mindre justeringer i forhold til hvor du søker så den fremstår som unik for den aktuelle arbeidsplassen. 

ungdommen må selv gå rundt i diverse butikker, spørre etter butikksjefen og levere søknaden personlig. Tenk på fremtoning og antrekk, gjør et godt førsteinntrykk! Smil og utstrål den typen energi de vil ha i bedriften. Ikke si at du har søkt 30+ andre steder samtidig 😅

Søk på "alt mulig", det er mange om beinet, det kan ta lang tid før man får napp. Det kan godt hende det ikke er ledige stillinger der og da, men da er du i systemet deres. Plutselig får man en Mail eller telefon om intervju hvis noen har sluttet i jobben. Det skjedde meg, og jeg fikk fast deltidsjobb når jeg var 16. Et helt år etter at jeg begynte å søke. 
vær også åpen for litt reisevei.

forslag:

Klesbutikker, sportsbutikker, café, matbutikk(selv om de helst vil ha ansatte over 18), skobutikk, Nille, kjøkken og interiør, plantasjen, mester grønn, osv osv.

vis at man er "på", send gjerne en hyggelig e-post etter en stund og etterlys tilbakemelding fra det stedet man søkte på.

- andre muligheter er jo også sesongarbeid? F.eks i barnehage. Vanskelig i hverdagen, men de behøver jo ofte vikarer i ferier. Gode penger å tjene der. Jeg jobbet en sommer i barnehage da jeg var 15.
- tusenfryd ansetter jo ungdommer hver sommer, kjenner flere som jobbet der

kanskje noen lokale bedrifter/fabrikker behøver lageransatte? Vet også om en del med sommerjobb i fabrikk

det er maaange muligheter, men det viktigste tror jeg er å møte en potensiell sjef personlig og gi et ryddig og godt førsteinntrykk. Jobbsøknaden bør være 👌🏻 Uten skrivefeil, ryddig oppbygning og fokusere på hvorfor man er en ideell arbeidstaker for den bedriften. Gi inntrykk av at søknaden er unik for det stedet 

Alle jeg kjenner som har gjort dette har fått napp før eller siden

lykke til 🙌🏻😁

Skrevet

Det er ikke lov å motta papirsøknader nå (vet noen gjør det likevel altså) pga gdpr. Mange kjedebutikker har derfor en nettside de bruker for å motta søknader, og der kan man ofte også levere åpen søknad :)

Skrevet

Jeg jobbet på treningssenter på VGS, det var en veldig fin og fleksibel jobb (og jeg fikk gratis medlemskap på senteret, så vinn-vinn). 

Skrevet

Min 17 åring jobber på bensinstasjon. Det er naboen vår som driver den og spurte om han kunne tenke seg å jobbe der. Han står alene, og det går visst greit å selge snus og røyk så lenge daglig leder kommer innom en gang i løpet av vakta. 

Anonymkode: 3d4c9...118

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Går Vg1, noen som har tips til hvor det går an å søke jobb? 

Anonymkode: 9f186...499

Min datter begynte å jobbe på burger king når hun var 14

Anonymkode: 32970...2ae

Skrevet

Hvor bor dere? Da jeg gikk på vgs. jobbet jeg som avløser i melkefjøs, kjempefin jobb hvor man lærer mye og må ta ansvar for levende vesener.

Anonymkode: 6da33...d24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...