Gå til innhold

Sykepleier - sammenlignbare stillinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å utforme kravskjema ifb med lokale lønnsforhandlinger.

Lønnsmessig, hvilke stillinger tenker dere andre sykepleiere vi kan sammenligne oss med, som evt tjener mer?

Anonymkode: 9a52a...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpepleiere, rengjøringspersonell, mennesker i fastfoodbransjen.

Anonymkode: 8446f...2db

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelpepleiere, rengjøringspersonell, mennesker i fastfoodbransjen.

Det er ikke sammenlignbare stillinger, til nød kanskje hjelpepleiere siden de ofte tjener mer enn en sykepleier om de har lang ansiennitet. Det må være grupper med bachelor primært, tenker jeg.

• Liker 4
Skrevet

Vernepleiere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, sosionomer, barnehagelærere og andre med 3-årig høyere utdannelse 

Anonymkode: b13f7...b5e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vernepleiere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, sosionomer, barnehagelærere og andre med 3-årig høyere utdannelse 

Har disse gruppene høyere grunnlønn enn sykepleiere, på samme ans.trinn?

Skrevet

Helsesykepleiere er sykepleiere med videreutdannelse. Altså mer enn 3 år utdannelse.

Anonymkode: c3363...706

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sammenlignbare stillinger, til nød kanskje hjelpepleiere siden de ofte tjener mer enn en sykepleier om de har lang ansiennitet. Det må være grupper med bachelor primært, tenker jeg.

Sykepleierbacheloren er jo for det meste arbeidspraksis og de fleste som blir sykepleiere er skoletapere.

Medikamentregningen er barneskolematte.

• Liker 1
Skrevet

Sammenligne med sykepleiere i nabokommunene? Ofte ganske store lokale forskjeller. 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Sykepleiere har kunstig høy lønn, dessverre.

Må si jeg blir litt oppgitt over at du ikke klarer å gjøre jobben din uten KG, men det er jo særs typisk for sykepleiere.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det en oversikt med medianlønn til disse gruppene?

Skrevet

De ligger vel lavere. Sykepleiere tjener egentlig godt. 

Det du må se på er egen kompetanseheving, videreutdanning, nye arbeidsoppgaver, ansvar etc. Og hvilken tabell og lønnsramme du mener du har krav på. 

• Liker 4
Skrevet

Finnes det en oversikt med medianlønn til disse gruppene?

KS-satsene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ligger vel lavere. Sykepleiere tjener egentlig godt. 

Det du må se på er egen kompetanseheving, videreutdanning, nye arbeidsoppgaver, ansvar etc. Og hvilken tabell og lønnsramme du mener du har krav på. 

Jo, det har jeg gjort. Men det etterspørres som et eget punkt, dette med sammenlignbare stillinger som avlønnes høyere. Bør en ikke ta utgangspunkt i grupper med bachelor?

Skrevet

Radiografer passer bra. Og de har de gått forbi. 

Screenshot fra Utdanning.no.

Screenshot_2021-09-05-10-14-26-669_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: b9574...150

• Liker 1
Skrevet

Radiografer passer bra. Og de har de gått forbi. 

Screenshot fra Utdanning.no.

Screenshot_2021-09-05-10-14-26-669_com.android.chrome.jpg

Men dette er litt kinkig. Jeg kjenner ikke arbeidstidene til radiografer.

Det må taes utgangspunkt i grunnlønn. Ikke tillegg. Tillegg får vi for å jobbe ubekvemt, noe mange av de andre gruppene ikke gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det har jeg gjort. Men det etterspørres som et eget punkt, dette med sammenlignbare stillinger som avlønnes høyere. Bør en ikke ta utgangspunkt i grupper med bachelor?

Du bør ta utgangspunkt i lønnstabellen. Har du for eksempel videreutdanning? Kan du da kreve ‘stillinger med 4år U/H - utdannelse’. Eller du kan kreve en direkte sum. 
Har aldri hørt noen sammenligne seg på den måten du skisserer i et lokalt oppgjør 

Skrevet

Du bør ta utgangspunkt i lønnstabellen. Har du for eksempel videreutdanning? Kan du da kreve ‘stillinger med 4år U/H - utdannelse’. Eller du kan kreve en direkte sum. 
Har aldri hørt noen sammenligne seg på den måten du skisserer i et lokalt oppgjør 

Jeg følger KS-malen, du finner den på nsf.no. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig gøy med alle som nevner all praksisen i sykepleieyrket, skulle likt å se sykepleiere med 3 år på høyskolen, uten praksis, kun teori, som skal begynne å legge pvk, stelle stomi, legge ned sonder, legge kateter, stelle sår osv. Da hadde nok pasientene hvertfall blitt kjempe fornøyde😅 er en grunn til at vi har så mye praktisk, for ikke alt man kan lære via bøker, noe må erfares og ses. Man lærer utrolig mye i praksis, og kan deretter knytte dette opp med det man lærer i lærebøkene. 

Anonymkode: 5ca25...6f6

• Liker 5
Skrevet

Men dette er litt kinkig. Jeg kjenner ikke arbeidstidene til radiografer.

Det må taes utgangspunkt i grunnlønn. Ikke tillegg. Tillegg får vi for å jobbe ubekvemt, noe mange av de andre gruppene ikke gjør. 

De har akkurat det samme som sykepleiere. Kveld, natt, helg, høytid, masse overtid og ofte ikke lunsj. Bortsett fra de som jobber privat.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om at man bes om å sammenligne med andre stillingsgrupper med høyere lønn i et kravskjema for lokale tillegg :klo: Da vil du vel i så fall ha en utfordring siden sykepleiere typisk har høyere grunnlønn enn andre yrkesgrupper med 3-åring bachelor i det offentlige.

Dersom du blir bedt om å fylle ut dette ville jeg faktisk ha hoppet over dette punktet, og fokusert på hva DU tilbyr arbeidsplassen av kompetanse og erfaring. Har du fått flere arbeidsoppgaver enn tidligere, som du ikke har blitt kompensert for? Har du tatt kurs eller videreutdanning som har økt din kompetanse? Bidrar du med opplæring av kollegaer? Osv. 

Anonymkode: 3415e...44e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...