Gå til innhold

Erfaring med bemanningsbyrå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser meg om etter ny jobb, og har sett at Jobzone har noen ledige stillinger innen mitt felt. Jeg har ikke brukt bemanningsbyrå tidligere, og lurer på hvordan ansettelsesprosessen foregår? Har dere noe erfaring med det? Kan jeg kontakte jobzone og spørre hvilken bedrift den ledige stillingen er i? Ønsker å vite slike ting før jeg eventuelt søker :) 

Anonymkode: 53ce6...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ansettelses-prosessen er stort sett først en prat med bemanningsbyrået. Deretter velger de ut noen kandidater som de oversender info om til arbeidsgiver. Utifra disse velger arbeidsgiver hvem de vil ha til intervju. På intervjuet er oftest en representant fra bemanningsbyrået med.

Noen stillinger er det bare ett bemanningsbyrå som ansetter for, mens for andre stillinger kan hvilket som helst bemanningsbyrå sende inn kandidater til arbeidsgiver. Bemanningsbyrået får betalt dersom en av deres kandidater blir ansatt.

Ja, du kan ringe og forhøre deg om stillingen. Det er ikke sikkert du får vite nøyaktig hvilket firma det er så tidlig i prosessen. Men kanskje du får vite hvor det er geografisk, og kan trekke noen slutninger utifra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mye du ikke får vite før du skal på jobb den dagen. Jeg søkte på en stilling, men da jeg møtte opp på jobb ble jeg satt til å jobbe med noe annet (tyngre og verre arbeidsoppgaver). Så bemanningsbyrået la ut misvisende annonse. De spesifiserer ikke fordi jobben ikke er så attraktiv i utgangspunktet.

Jeg har kontaktet flere agenter fra diverse byråer for å forhøre meg mer om hva slags jobb det er, hvor det er osv, men ingen av dem vil svare på det.

Anonymkode: 09f44...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig veldig mye styr at du må jobbe via bemanningsselskap til en bedrift du blir utleid til. 

Du ender mellom barken og veden. Bemanningsselskap jobber som selgere, og du vil ikke ha arbeidere der innen ditt fagfelt til å uttrykke om det du kan, og du blir ikke fullverdig inkludert i bedriften du blir utleid til, så det bør være en særdeles midlertidig basert jobb du har. 

Dem kommer ikke til å kontakte deg hvordan du har det, og du må være forberedt når du har jobbet ut kontrakten så vil du ikke høre på forhånd om det fra dem. 

Men hvis lønn er viktigst for deg som jeg tror det er, så er det greit å starte der. 

I mitt tilfelle når jeg jobbet i bemanningsselskap så var det ikke ordning rundt permittering, du endte i ingenting, plutselig uten arbeid. 

Men bli fagorganisert! 

Anonymkode: c6dad...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søkte på spesifikk arbeid, så var det egentlig både annet sted jeg skulle jobbe med og ikke noe av det som dem søkte etter... så bare det bør fortelle at alle varsellampene hos deg bør være på full alarm, og rygge 10 skritt tilbake. 

Anonymkode: c6dad...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare positve erfaring fra Academic work, bortsett fra at de betaler endel lavere lønn enn om du var fast ansatt.

Anonymkode: 1d8fc...491

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv erfaring. Jobbet gjennom Manpower i nesten fire år, og fikk bedre betalt en kolleger som var ansatt direkte. I tillegg var det litt fagkvelder, sosiale samlinger med andre i like stillinger etc.

Anonymkode: 74bec...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt her. Jobber gjennom Manpower og får fine og bra oppdrag. Reglene for bemanningsforetak har blitt strammet de siste par årene, feks hvis du skal være ansatt i bemanningsbyrået så må de gi deg en fast stillingsprosent. Det er heller ikke lov å betale mindre i lønn enn hva de hadde gjort hvis du var ansatt direkte i bedriften. Jeg er fullstendig inkludert i mine oppdrag men så har jeg ganske lange oppdrag også. Det er firmafester, samlinger, kurser og mye mer. Manpower har også tett oppfølging  under oppdragene. 

Anonymkode: 89da5...5d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte kanskje ikke helt på spørsmålene dine men jeg ble ansatt gjennom at jeg fantes i databasen deres med en spesifikk kompetanse de trengte på dagen. Hadde derfor ikke noen intervju bare informasjonsmøte. Men som vanlig blir du kalt inn til intervju, og avhengig oppdraget og om det haster så kan det bli intervju hos oppdragsgiveren også, det har jeg hatt 1 av 5 ganger, og da var det også en liten skriveprøve for å vise mer hva jeg kan og hvordan jeg uttrykker meg. Du får nok vite hvilken bedrift det er under første intervju. Jeg tror at de ikke skriver det i annonsen for da hadde folk begynt å ringe direkte til bedriften og bedt om å bli ansatt direkte der. 

Anonymkode: 89da5...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...