Gå til innhold

Handle fra utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet dette fra Skatteetatens nettside og lurte på om noen kunne forklare dette med " fritatt fra deklarasjonsplikten". Hva vil det ha å si for kjøpet.
Og gjelder den fortsatt?

Jeg limer inn det jeg har funnet.:

Kjøp fra utlandet
Når du kjøper varer fra utlandet må du betale merverdiavgift og eventuelle andre avgifter.

Hvis du er en privatperson eller din virksomhet ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, betaler du toll, særavgifter og merverdiavgift i forbindelse med kjøpet.

Hvis du handler på nett, betaler du ofte til den som frakter varen for deg.
Hvis du frakter varen selv, betaler du til Tolletaten ved å gå på rød sone. Les mer om rød sone på toll.no.
Avgift på kjøp fra utlandet
Du må betale merverdiavgift og eventuelle andre avgifter på varer du kjøper fra utlandet.

I 2020 ble 350-kronersgrensen fjernet for alle varer. Det er etablert en overgangsordning som gjør at varer under 350 kroner er fritatt fra deklarasjonsplikten i overgangsperioden. Det er likevel mva på alle varer fra første krone etter 1.4.2020.

Anonymkode: 482bf...d5f

Skrevet
Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
deklarere v2 (deklare´re; av latin de- og clarus 'klar'; jamfør de-)
1 uttrykke offentlig; kunngjøre; erklære
deklarere en kongelig forlovelse
2 gi skriftlig melding om innhold; registrere varer til fortolling eller lignende
deklarere næringsinnhold / deklarere farlige kjemikalier til Produktregisteret / alle varer skal deklareres ved import fra utlandet / du må deklarere beløpet til Tollvesenet

Anonymkode: ffb4c...ff7

Skrevet

Hei

jeg vet hva ordet betyr men jeg tenkte på i forhold til kjøpet. Kommer det til å f.eks affektere gebyrer til tollvesenet, posten andre gebyrer osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei

jeg vet hva ordet betyr men jeg tenkte på i forhold til kjøpet. Kommer det til å f.eks affektere gebyrer til tollvesenet, posten andre gebyrer osv.

nei

Anonymkode: ffb4c...ff7

Skrevet

Har nesten aldri betalt toll i det siste uansett "teorien" på sidene deres. ebay har "global shipping program " med toll inkluder. Heldigvis finnes ebay. Det meste er overpriset i norge og uansett samme produsent i kina.

Anonymkode: 068ba...350

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har nesten aldri betalt toll i det siste uansett "teorien" på sidene deres. ebay har "global shipping program " med toll inkluder. Heldigvis finnes ebay. Det meste er overpriset i norge og uansett samme produsent i kina.

Betyr dette at alt egentlig er som før 350-grensen ble fjernet? Eller må man fortsatt betale noe type  gebyrer? Post osv

Skrevet

Nå vet jeg ikke om jeg helt har forstått hvordan alt fungerer.

Men om stedet du bestiller fra, Amazon, Wish ol. samler inn mvh (er på denne listen VOC et eller annet), kan man handle for opp til 3000kr uten å få noen ekstra kostnad når pakken kommer til Norge.

Men hva om de ikke gjør dette? Jeg bestilte nylig en pakke til ~850kr. De samlet ikke inn mva. Så i teorien skal jeg måtte betale mva og tollgebyr når pakken kommer til Norge. Den blir overlevert til posten, og jeg skal ende opp med en totalpris på ~1150kr. Får se hva som skjer når den dukker opp 😅

Anonymkode: f3b8d...9d0

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Betyr dette at alt egentlig er som før 350-grensen ble fjernet? Eller må man fortsatt betale noe type  gebyrer? Post osv

Litt lotto nå. Men det meste kommer rett i postkassa.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Litt lotto nå. Men det meste kommer rett i postkassa.

Ebay eller AliExpress? Forvirret :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...