AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 Jeg har lyst å reise et sted til varmere strøk før jul. Er fullvaksinert og tar selvsagt alle forhåndsregler. Men hvordan er det rundt i Europa, feks Spania, Hellas, Frankrike? Er restauranter åpne? Butikker? Barer? Severdigheter? Liten lyst til å reise om eneste alternativet er å sitte å hotellrommet. Anonymkode: d1951...bc1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 https://reopen.europa.eu/en Anonymkode: 508d1...5ea
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Nå består Europa av mange land Men de stedene jeg har vært er det som før. Mange turister, alt er åpent, men med spesialregler enkelte steder. Det går hovedsakelig på antallbegrensninger, enveiskjøring inn og ut av butikker, og lignende. Noen land er strenge på avstand på restaurant, andre steder sitter du skulder-i-skulder. De fleste land er strengere på maskebruk enn Norge, og det kan være litt slitsomt å ha på seg maske innendørs i 30+ grader. Det har egentlig vært det eneste minuset med å reise det siste året. Anonymkode: 72da0...fdf
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Alt er åpent, i mange land også nattklubbene. Man må vanligvis ha på munnbind i butikker og kollektivtrandsport. I mange land trenger du neg test/vaksine/hatt korona for å komme inn på restauranter ol. Det er ikke så strengt som det virker på papiret, folk er generelt avslappet og det er mange teoretiske regler som ikke betyr noe i praksis. Anonymkode: bc491...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå består Europa av mange land Men de stedene jeg har vært er det som før. Mange turister, alt er åpent, men med spesialregler enkelte steder. Det går hovedsakelig på antallbegrensninger, enveiskjøring inn og ut av butikker, og lignende. Noen land er strenge på avstand på restaurant, andre steder sitter du skulder-i-skulder. De fleste land er strengere på maskebruk enn Norge, og det kan være litt slitsomt å ha på seg maske innendørs i 30+ grader. Det har egentlig vært det eneste minuset med å reise det siste året. Anonymkode: 72da0...fdf I hvilke land er det «som før»? Anonymkode: b0f33...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I hvilke land er det «som før»? Anonymkode: b0f33...4a6 Har ikke hørt om noen som ikke er "som før" nå, basert på samtaler med alle som har reist i sommer, og egne erfaringer. Enkelt oppsummert er det eneste som er annerledes; mer avstand på restauranter, antallbegrensning severdigheter og badesteder, sjekkpunkt for koronapass (eller test) ved boarding og ankomst, munnbindbruk innendørs. Anonymkode: 72da0...fdf
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): I hvilke land er det «som før»? Anonymkode: b0f33...4a6 I en del østeuropeiske land har de kun hatt restriksjoner på papiret og tester lite. Var i Bulgaria i mai og det var lite eller ingenting som minte om Korona. Samme som Tsjekkia i fjor sommer, ingenting. Men de har vel blitt strengere i år. Anonymkode: bc491...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke hørt om noen som ikke er "som før" nå, basert på samtaler med alle som har reist i sommer, og egne erfaringer. Enkelt oppsummert er det eneste som er annerledes; mer avstand på restauranter, antallbegrensning severdigheter og badesteder, sjekkpunkt for koronapass (eller test) ved boarding og ankomst, munnbindbruk innendørs. Anonymkode: 72da0...fdf «Det eneste» og så nevner du flere plagsomme ting? Ingenting er som før. Anonymkode: b0f33...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I en del østeuropeiske land har de kun hatt restriksjoner på papiret og tester lite. Var i Bulgaria i mai og det var lite eller ingenting som minte om Korona. Samme som Tsjekkia i fjor sommer, ingenting. Men de har vel blitt strengere i år. Anonymkode: bc491...ac1 Ser at Polen er grønn, for eksempel. Men det er jo ikke «som før» når man ikke kan ta en spontan tur lenger uten å være redd for at landet plutselig blir rødt, eller når man må stå 3-4 timer på Gardermoen... Anonymkode: b0f33...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): «Det eneste» og så nevner du flere plagsomme ting? Ingenting er som før. Anonymkode: b0f33...4a6 Så du liker å sitte sild-i-tønne på restaurant? Og at det er 0,5 meter til sidemannen ved bassenget? Og at folk har lært seg å holde litt avstand på flyplasser? At folk puster bakteriene og virusene sine inn i et munnbind i stedet for på meg? Synes endringene er til det bedre, da man har plass rundt seg over alt, og jeg ikke har vært så mye som småforkjølet på over ett år. Anonymkode: 72da0...fdf
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at Polen er grønn, for eksempel. Men det er jo ikke «som før» når man ikke kan ta en spontan tur lenger uten å være redd for at landet plutselig blir rødt, eller når man må stå 3-4 timer på Gardermoen... Anonymkode: b0f33...4a6 Er man fullvaksinert kan man reise rett inn fra mørkerøde land, ingen kø, de scanner bare QR koden rett etter at du har gått av flyet. Anonymkode: 72da0...fdf
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er man fullvaksinert kan man reise rett inn fra mørkerøde land, ingen kø, de scanner bare QR koden rett etter at du har gått av flyet. Anonymkode: 72da0...fdf Ikke alle er vaksinert Anonymkode: b0f33...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du liker å sitte sild-i-tønne på restaurant? Og at det er 0,5 meter til sidemannen ved bassenget? Og at folk har lært seg å holde litt avstand på flyplasser? At folk puster bakteriene og virusene sine inn i et munnbind i stedet for på meg? Synes endringene er til det bedre, da man har plass rundt seg over alt, og jeg ikke har vært så mye som småforkjølet på over ett år. Anonymkode: 72da0...fdf Sjekkpunkt (kø) og munnbind innendørs er behagelig, synes du? Poenget mitt var at ingenting er «som før». Når vi reiser nå, er det stress 24/7. «Har jeg glemt noe?», «Er det kommet noen nye regler?». Anonymkode: b0f33...4a6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekkpunkt (kø) og munnbind innendørs er behagelig, synes du? Poenget mitt var at ingenting er «som før». Når vi reiser nå, er det stress 24/7. «Har jeg glemt noe?», «Er det kommet noen nye regler?». Anonymkode: b0f33...4a6 Har du i det hele tatt reist eller sitter du bare bak en skjerm og synser om hvordan det er? Eller har du bare informasjonen din fra VG. Krigstyper den ene gangen køen var 3 timer for uvaksinerte. Og forrige uke overgikk de jo seg selv: stor overskrift og bilde av sikkerhetskontrollen, der maksventetiden var på hele 23 (!!!) minutter. Jeg har 5 utenlandsturer bak meg i "korona-EU". 2 av de som uvaksinert - testingen tok en liten time inn igjen i Norge. Sjekkpunkt som vaksinert har i snitt tatt meg 60 sekunder, både i utland og innland. Anonymkode: 72da0...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser at Polen er grønn, for eksempel. Men det er jo ikke «som før» når man ikke kan ta en spontan tur lenger uten å være redd for at landet plutselig blir rødt, eller når man må stå 3-4 timer på Gardermoen... Anonymkode: b0f33...4a6 Nå var jo spørsmålet hvordan det er i Europa, ikke i Norge. Anonymkode: bc491...ac1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 Jeg er i Bulgaria nå og her er alt åpent. Anonymkode: 46c69...467
Gjest Linny111 Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 Nå er ikke Storbritannia varmere strøm, men jeg bor her, så kan svare greit. England er nesten helt som før, men de begynner med vaksinepass for nattklubber og store events snart. I Skottland er alt som før unntatt munnbind innendørs. Tror man også må registrere seg når man skal spise på restaurant, og man må ta en test om man har nærkontakter hvis man er fullvaksinert.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 Hva skjer om man er på flyplassen i Polen, Spania eller whatever, og er covid-positiv? Blir man kastet på nærmeste fylling? kjørt til sykehus? altså hva skjer da? man kan vel og være symptomfri og føle seg ok. Anonymkode: d2c8f...72f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skjer om man er på flyplassen i Polen, Spania eller whatever, og er covid-positiv? Blir man kastet på nærmeste fylling? kjørt til sykehus? altså hva skjer da? man kan vel og være symptomfri og føle seg ok. Anonymkode: d2c8f...72f Karantene på hotell Anonymkode: bc491...ac1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skjer om man er på flyplassen i Polen, Spania eller whatever, og er covid-positiv? Blir man kastet på nærmeste fylling? kjørt til sykehus? altså hva skjer da? man kan vel og være symptomfri og føle seg ok. Anonymkode: d2c8f...72f Har aldri måttet teste meg inn andre steder i Norge. Tror det er veldig få land som praktiserer det. Men gidder ikke den risikoen da det medfører karantenehotell. Anonymkode: 72da0...fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå