Gå til innhold

Flyttet og ikke bedt i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Vi har akkurat flyttet. Ikke langt, men ut av skolekretsen. 

Datteren min har bytta skole, hun er 10 år. 
Ene venninna i den gamle klassen sa før ferien at hun skulle invitere datteren min i bursdag som skulle være etter skolestart. De er gode venner, kjent hverandre siden de var 3 år. 

Barna i klassen har en sms-gruppe, og der kommer det frem at bursdagen har vært i dag. Hun er med i gruppa fortsatt. Hele klassen var i bursdag. 

Datteren min ble ikke bedt. 
Hun er veldig lei seg. Gråt før hun sovna.

Skal jeg ta opp dette med foreldrene til venninna eller la det ligge? 
Kjenner jeg ble ganske irritert. Foreldrene har kanskje glemt det i alle forberedelsene, hva vet jeg.. 

Anonymkode: f16aa...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det ligge. Det blir ofte sånn når man flytter og bytter skole. Og kanskje er foreldrene særlig streng nå i koronatiden. Det at venninnen sa at hun skulle inviteres før sommeren, er gjerne sånn barn sier til hverandre. 

Anonymkode: c5ec1...68a

• Liker 16
Skrevet

Trist å høre at datteren din ble lei seg, men ville ikke tatt det opp med foreldrene til andre jenta på en kjip måte,men kanskje spurt om det er slik at datteren din ikke blir invitert fremtidig da hun har sluttet på skolen. At hun ikke ble invitert kan f.eks handla om frykt for covid-19 smitte. Eller at foreldrene ikke har tenkt seg om.

Anonymkode: 3dfb4...466

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trist å høre at datteren din ble lei seg, men ville ikke tatt det opp med foreldrene til andre jenta på en kjip måte,men kanskje spurt om det er slik at datteren din ikke blir invitert fremtidig da hun har sluttet på skolen. At hun ikke ble invitert kan f.eks handla om frykt for covid-19 smitte. Eller at foreldrene ikke har tenkt seg om.

Men første tanken min var at jeg ikke ville sagt noe i det hele tatt, med mindre de nærmest var bestevenner

• Liker 2
Skrevet

Det er fortsatt korona, og det skal tas hensyn til hvem man er med. Her har de invitert hele skoleklassen, noe din datter ikke lenger tilhører. 

Det er også på tide å ta en prat om at vennskap forandrer seg etter flytting og at man må forvente at enkelte forhold ikke lenger vil fortsette

Anonymkode: 72aa6...cf3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men første tanken min var at jeg ikke ville sagt noe i det hele tatt, med mindre de nærmest var bestevenner

De er/var bestevenner. 

Skrevet

Kan ta med her at vi ikke flyttet langt, det er naboskolen. Jeg skjønner det med kohorter, men de møtes to ganger i uka på fotballtrening (og kamper) nesten alle  jentene i denne gruppa.. 

Skrevet

Jeg hadde lagt der ligge. Det er foreldrene som styrer med bursdager, og barn er "ute av syne, ute av sinn". Venninnen har ikke ansvaret for dette og da hun sa det mente hun det nok. Hun har nok glemt det og heller ikke sagt det til foreldrene. 

Anonymkode: 1eddd...f85

• Liker 2
Skrevet

Nei, slik er det når dere absolutt må flytte barna fra nettverket deres. 

Anonymkode: b9a5e...13b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, slik er det når dere absolutt må flytte barna fra nettverket deres. 

Anonymkode: b9a5e...13b

Jesus. Det er naboskolen. Hun er mye med ungene fra forrige skole fortsatt, som nevnt over to treninger i uka pluss kamper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jesus. Det er naboskolen. Hun er mye med ungene fra forrige skole fortsatt, som nevnt over to treninger i uka pluss kamper. 

Hvis du ikke tror at dette vil endres så er du vel naiv. 

Anonymkode: 72aa6...cf3

• Liker 3
Skrevet

Det skader vel ikke å ta en prat med foreldrene om dette? Si at datteren var lei seg pga det. Da vet man hvertfall hva man har å forholde seg til og livet blir litt lettere framover 💛

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar,folkens. Lar det ligge.

Orker ikke krangle med anonyme som bare må provosere, så dere to kan også la dét ligge. 

Skrevet

Jeg tenker det handler om at klassen er en kohort, og at det gjerne er enighet om å holde seg til denne. Skjønner at det er kjipt for datteren din, for hun havner sikkert i en mellomposisjon der hun ikke hører til de gamle hun kjenner og ikke helt har kommet inni klikken med de nye hun går i klasse med. Det er sårt å ikke føle seg inkludert der man føler seg hjemme, men som flere sier over er det et av resultatene med å flytte, spesielt i en pandemi. 

Anonymkode: 2e77b...e1f

• Liker 2
Skrevet

Tenker dette handler om kohort. Min sønn har venner fra mange klasser/ulike trinn. Barna er veldig inneforstått med at nå er det kun klassebursdager og ikke som før da de inviterte klassen og venner utenom i samme bursdag.

Anonymkode: 1e6ac...bc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var drit dårlig gjort og eksludere din datter.

Utifra de opplysningene du kommer med.

Jeg tror jeg hadde tatt det opp på en ikke anklagende måte, men forklart hvor lei datteren din,

da finner du også fort hvordan mennesker og hvordan moral de er.

Anonymkode: cce62...1ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du bør "melde henne ut" av den gamle skolens some-gruppe, for det vil nok dukke opp flere ting hun ikke lenger er inkludert i. Naturlig nok. Vil spare dere for en del skuffelser. 

Kan være mange forklaringer til manglende invitasjon, men det er ingenting å gjøre med nå. Glem det, og se framover. Be venninnem på besøk, la de være sammen som vanlig -ikke la dette bli en stor greie. Det går nok fint, skal du se.

• Liker 5
Skrevet
Vic skrev (9 timer siden):

Det skader vel ikke å ta en prat med foreldrene om dette? Si at datteren var lei seg pga det. Da vet man hvertfall hva man har å forholde seg til og livet blir litt lettere framover 💛

Enig, man kan vel fortsatt være venner selvom man flytter??

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, man kan vel fortsatt være venner selvom man flytter??

Men er de fortsatt venner da? Bortsett fra fotballen, som ikke er selvvalgt? Inviterer denne bestevenninnen fortsatt datteren med seg hjem, treffes de i helgene osv.

Jeg ville ikke likt at det var et barn fra utenfor kohorten i barnebursdag med den galopperende smitten vi har nå.

Ville latt dette ligge, meldt datteren din ut av sms-gruppen og tatt en prat med henne om at hun må forvente at ting endrer seg nå som hun går på en annen skole.

Anonymkode: 32c92...cc9

Skrevet

Hva tenker du å oppnå ved å "si ifra"? Gi dem dårlig samvittighet? 

Enkelte foreldre tåler så dårlig at barna må kjenne på vanlige, vonde følelser at de blir svært irrasjonelle. Du skal selvfølgelig ikke si ifra til noen, men du bør trøste datteren din, det er lett å forstå at hun er skuffet - men dette er en naturlig konsekvens. Har dere noen indikasjoner på at det er ligger noe annet enn en forglemmelse bak? 

Inviter bestevenninna til dere på en kosekveld for dem to, la datteren din fikse en gave og kjøp inn litt godis. Så får hun feiret venninnen sin, og dere gjør foreldrene oppmerksomme på en hyggelig måte at dere fortsatt ønsker å være tett på datteren deres. 

Anonymkode: 2e474...189

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...