AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 For et halvt års tid siden betrodde jeg meg til mor til en av barnas venner. Vi fikk bare litt "plutselig" en fortrolig samtale og jeg fortalte at barna mine har vært utsatt for overgrep. For noen dager siden forteller min ene datter at hennes venninne tok tak i henne nylig og sa "jeg vet hvorfor du er så mye borte fra skolen og sånn!"....Min datter spurte hva hun mente og venninnen kunne fortelle at hennes mor hadde fortalt henne at min datter hadde vært utsatt for overgrep. Disse barna er nå 11-12 år gamle. Jeg holdt på å klikke. Ikke nok med det, men venninnen til min datter sa at også flere andre i klassen visste om dette, for de hadde fått vite det av sine mødre....Jeg har kun betrodd meg til EN mor i denne klassen, men tydeligvis vet nå flere barn at mine barn har vært gjennom dette. Hva slags foreldre informerer barna sine om så alvorlige ting som omhandler andre barn? Hvordan bør jeg gripe dette an? Noen råd? Anonymkode: 9b70e...05c 44
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 4. september 2021 Har ikke så mye råd:(, men syns det er utrolig dårlig gjort å fortelle noe såpass privat videre til noen andre Anonymkode: b23fd...496 89
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 4. september 2021 Hvis du ikke ønsket at noen skulle vite det så skulle du heller ikke fortalt det. Det er tross alt din datters historie å fortelle. Det er heller ikke ment at temaet skal være tabulagt, så bruk denne historien nå til en god ting slik at gjerne flere barn i klassen og skolen kan søke hjelp om noe lignende har skjedd med dem. Anonymkode: 1d615...6c9 50
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Stakkars barna dine❤️ Og trist at voksne aldri kan holde kjeft om andres tragedie. Det er ikke andres historie å dele, og det var utrolig stygt gjort av denne mora. Selv hadde jeg aldri sagt noe slikt om mine barn til noen og hadde ønsket at de skulle fortelle det dersom de ønsket det selv. Hvordan takler dattera di at dette blir snakket om? Det må jo være en innmari stor belastning og ikke minst traumatiserende? Anonymkode: fc513...966 42
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 4. september 2021 Konfrontere henne og si det rett ut!. Skaden har allerede skjedd, men hun bør få høre at dette ikke er grei. Du skulle aldri ha sagt noe, men hun skal så absolutt ikke ha sagt noe videre på den måten. Det at andre barn vet om slikt kan være en belastning for barn. Og det forfølger dem, om de er uheldig. Gjelder ikke alle, men det kan skje. Barn er ondskapsfulle, de kan bruke slikt i en mobbesituasjon. Barn og tenåringer er slemme og dumme, og de ser ikke konsekvensene av sine handlinger. Dette er voksenproblemer som tilhører et barn. Barn skal lære om overgrep, men ikke ved bruk av klassekameraters private erfaringer. Skaden har allerede skjedd, men du burde ta det opp og si at det ikke var greit! Dette er langt ifra greit gjort, å spre noe slikt blant så unge barn (ikke greit ved noen alder, sånn at det er sagt). Anonymkode: 2ce5b...c0f 74
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Du har bæsjet på leggen. Du kan selvsagt konfrontere denne moren, men det hjelper jo fint lite nå som katten er ute av sekken. Å fortelle noen om noe så privat og intimt om barna dine var feil og ikke din rett. Nå er det barna dine som må lide. Jeg har ingen råd annet enn å be ungene dine om unnskyld og tilgivelse.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 Hvorfor fortalte du det i utgangspunktet? Du har da ingen rett til å fortelle om noe så personlig til en "fremmed"? Anonymkode: fab93...08c 26
lillevill Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Huff, dette var leit. Men kan det være at du bør flytte fokuset over på barna dine og ikke hva voksne har sagt? Hvordan støtte barna best mulig i det? Hva trenger barna? Jeg forstår deg veldig godt. Og forstår at du hadde behov å fortelle og få litt støtte. Og forstår at det er vanskelig og stressende å stå i. Men samtidig lurer jeg på om det er verst å tie om det, og at barna kanskje egentlig også trenger å kunne fortelle. Kanskje de selv hadde fortalt det til de andre barna slik at de uansett forteller det videre til sine foreldre. eller? Kansje du skal snakke med henne igjen for å finne ut hva det er hun egentlig har sagt? Kanskje det egentlig ikke hadde vært mulig å skjule det fullstendig, selv om det var det du ønsket. 10
Populært innlegg lillevill Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 4. september 2021 Håper dere er litt greie med TS her, da hun sikkert har det veldig vondt. 97
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 4. september 2021 Ser flere av dere skriver at jeg aldri skulle ha sagt noe. Nei det kan hende, men jeg hadde en veldig vanskelig dag og denne mammaen møtte meg mens jeg gikk og gråt ute på tur....Hun jobber i helsevesenet og innbyr til tillit, samt at jeg må innrømme at jeg tenkte at hun forstår hva taushetsplikt er og at dette forblir hos henne. Jeg ba henne også instendig om at dette måtte bli hos henne. Hun lovte det. Så jeg var nok i et svakt øyeblikk og delte altså dette. Hun er også en jeg tenkte jeg var på vei å bygge opp et vennskap med og i tiden som kom, så var vi mer og mer sammen. De siste par mnd har vi ikke sett så mye til hverandre derimot fordi hun har en ny livssituasjon, men plutselig får jeg altså høre dette......Jeg er selvsagt veldig lei meg for å ha betrodd meg til feil person....og jeg har så vondt av datteren min. Hun føler på skam og fortvilelse over dette og ville jo at ingen skulle vite.....Ja jeg har tabbet meg ut, men likevel burde denne moren visst og forstått at slikt holder man for seg selv, og sier det ialle fall ikke til barn..... Anonymkode: 9b70e...05c 108
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor fortalte du det i utgangspunktet? Du har da ingen rett til å fortelle om noe så personlig til en "fremmed"? Anonymkode: fab93...08c Jeg har all rett til å si akkurat hva jeg vil, da dette også inkluderer meg. Ønsker ikke gå nærmere inn på saken, da den kan gjenkjennes. Men at jeg har fortalt det til "feil" person , det er sikkert. Jeg syns du er ufin ved å være å kritisk når du vet en brøkdel av situasjonen. Det som er viktig her er hvordan gripe det an videre. Det som har skjedd får jeg dessverre ikke gjort noe med. Litt medfølelse hadde vært fint forresten.....tror du ikke jeg er nok lei meg? Anonymkode: 9b70e...05c 55
lillevill Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 Jeg hadde snakket med moren og spurt hva hun hadde sagt og hvorfor. Hun har jo da snakket med andre mødre om det du har sagt. Synes det er utrolig klønete gjort av foreldrene her, Fint om foreldrene kunne forklart seg litt. Forstår jo at du hadde behov for å fortelle, men dessverre kan man bare stole på de aller nærmeste og oppegående av sine venner med slike vanskelige saker. Det kan tenkes at mødrene her har sagt det for å prøve å komme litt i forkjøp av at dine barn selv forteller til deres barn. Kan tenktes at de har handlet slik for å "passe på" barna sine eller hjelpe de å kunne forholde seg til snakk om overgrep i tilfelle dine barn skulle ha sagt noe selv. 12
lillevill Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser flere av dere skriver at jeg aldri skulle ha sagt noe. Nei det kan hende, men jeg hadde en veldig vanskelig dag og denne mammaen møtte meg mens jeg gikk og gråt ute på tur....Hun jobber i helsevesenet og innbyr til tillit, samt at jeg må innrømme at jeg tenkte at hun forstår hva taushetsplikt er og at dette forblir hos henne. Jeg ba henne også instendig om at dette måtte bli hos henne. Hun lovte det. Så jeg var nok i et svakt øyeblikk og delte altså dette. Hun er også en jeg tenkte jeg var på vei å bygge opp et vennskap med og i tiden som kom, så var vi mer og mer sammen. De siste par mnd har vi ikke sett så mye til hverandre derimot fordi hun har en ny livssituasjon, men plutselig får jeg altså høre dette......Jeg er selvsagt veldig lei meg for å ha betrodd meg til feil person....og jeg har så vondt av datteren min. Hun føler på skam og fortvilelse over dette og ville jo at ingen skulle vite.....Ja jeg har tabbet meg ut, men likevel burde denne moren visst og forstått at slikt holder man for seg selv, og sier det ialle fall ikke til barn..... Anonymkode: 9b70e...05c klem til deg! 16
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #14 Skrevet 4. september 2021 lillevill skrev (6 minutter siden): Håper dere er litt greie med TS her, da hun sikkert har det veldig vondt. Tusen takk. Ja jeg har det veldig veldig vondt jeg vet så inderlig vel at jeg har trødd feil, det hjelper ikke strø salt i såret. Nå fokuserer jeg på hva jeg skal gjøre videre, for jeg er veldig usikker på om jeg våger konfrontere den moren som har sagt dette til sitt barn.... Anonymkode: 9b70e...05c 18
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #15 Skrevet 4. september 2021 WhisperingWind skrev (10 minutter siden): Du har bæsjet på leggen. Du kan selvsagt konfrontere denne moren, men det hjelper jo fint lite nå som katten er ute av sekken. Å fortelle noen om noe så privat og intimt om barna dine var feil og ikke din rett. Nå er det barna dine som må lide. Jeg har ingen råd annet enn å be ungene dine om unnskyld og tilgivelse. Det var da voldsomt til kritikk.....! Anonymkode: 9b70e...05c 30
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #16 Skrevet 4. september 2021 Dette var ganske grovt. Jeg vil si dette er brudd på taushetsplikt, selv om hun ikke var på jobb. Når du attpåtil ba henne holde det for seg selv…. Det finnes ingen unnskyldning for dette. Jeg er fristet til å be deg gå videre med dette, men jeg har forståelse for det dersom du ikke orker. Anonymkode: 34b13...2cf 38
lillevill Skrevet 4. september 2021 #17 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk. Ja jeg har det veldig veldig vondt jeg vet så inderlig vel at jeg har trødd feil, det hjelper ikke strø salt i såret. Nå fokuserer jeg på hva jeg skal gjøre videre, for jeg er veldig usikker på om jeg våger konfrontere den moren som har sagt dette til sitt barn.... Anonymkode: 9b70e...05c Jeg synes du skal snakke med henne. Fortell at du er nå veldig lei deg for at hun har sagt dette videre til andre foreldre, slik at også barna i klassen vet om dette. Hun er helsepersonell, kanshe hun kan forklare seg, unnskylde seg, og i det minste støtte deg. Om barna går til bup, hadde jeg snakket med dem om det. Kanskje barna kan fortelle på bup hvordan de opplever situasjonen slik at de får hjelp med å sortere tanker. Stakkars dere. Men dette skal dere komme dere gjennom. Bare ta imot den hjelpen som tilbys. 15
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Skrevet 4. september 2021 Føler virkelig med deg TS❤️ Vet ikke hvilken profesjon denne moren har, men tror at en sosionom ble dømt for brudd på taushetsplikten fordi en nabo hadde fortalt henne noe i fortrolighet og presisert at hun/han fortalte det til henne pga hun var sosionom. Så dersom du tydelig har presisert at du ikke ønsket at moren skulle fortelle det videre, kan det være verd et forsøk å ta dette videre, om du orker. Anonymkode: 2aec3...638 27
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Populært innlegg #19 Skrevet 4. september 2021 Min sønn ble utsatt for overgrep, og vi har gått for full åpenhet. Ingen av oss som har gjort noe galt. Han bærer dette med seg, og jeg syns det er greit at folk nær han vet. Det er vondt å bære på hemmeligheter. Det gjør det bare tyngre. Det er jo ikke greit at hun fortalte når du hadde bedt henne om å ikke gjøre det. Men din datter har ingenting å skjemmes over, og det har ikke du heller. Si ifra til hun det gjelder, og hold hodet høyt❤ Anonymkode: 93272...dc0 52
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #20 Skrevet 4. september 2021 Hadde stått på døra til dama tvert. Hun flyr rundt og slarver til andre folk om barna dine, selvfølgelig skal du konfrontere henne med det. Anonymkode: 36597...08f 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå