AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Hei jeg lurer på hva man kan bli hvis man har bachelor i statsvitenskap? Anonymkode: 2db9e...27b 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Hørt om folk som mener at dette er ett "tullestudie" noe som gjør meg litt usikker. Uansett så vil jeg takke for svar... Anonymkode: 2db9e...27b 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Det er ikke et studium som leder til et bestemt yrke, slik som f.eks. sykepleierutdanning, men først og fremst et akademisk studium. De fleste som utdannes innen statsvitenskap ender opp i forvaltningen eller andre administrative stillinger. En del utdanner seg også videre til å bli lærere. Se statistikk her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/statsviter Statsvitenskap er langt fra et tullestudium, men det kan være vanskelig å få jobb siden det er flere utdannede enn jobber, noe som forøvrig også gjelder for de fleste samfunnsfagene, humanistiske fag, og i en viss grad også jus og økonomi. Det er realistisk å få relevant jobb, men du må oftest ta master. Gode karakterer, valgfag og kompetanse innen mer "anvendelige" fag som statistikk og jus samt verv og arbeidserfaring kommer godt med. Anonymkode: d6229...957 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke et studium som leder til et bestemt yrke, slik som f.eks. sykepleierutdanning, men først og fremst et akademisk studium. De fleste som utdannes innen statsvitenskap ender opp i forvaltningen eller andre administrative stillinger. En del utdanner seg også videre til å bli lærere. Se statistikk her: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/statsviter Statsvitenskap er langt fra et tullestudium, men det kan være vanskelig å få jobb siden det er flere utdannede enn jobber, noe som forøvrig også gjelder for de fleste samfunnsfagene, humanistiske fag, og i en viss grad også jus og økonomi. Det er realistisk å få relevant jobb, men du må oftest ta master. Gode karakterer, valgfag og kompetanse innen mer "anvendelige" fag som statistikk og jus samt verv og arbeidserfaring kommer godt med. Anonymkode: d6229...957 Tusen takk for svar !! :) Anonymkode: 2db9e...27b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Gode sjanser for å bli byråkrat. Anonymkode: dc6de...894
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Du må sannsynligvis ta master for å ha gode muligheter på jobbmarkedet. Anonymkode: 54d83...289
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Det stemmer slik som de over sier at mange jobber i det offentlige som byråkrater og saksbehandlere, men jeg vil påpeke at det kommer veldig an på dine egne interesser og fagsammensetningen. Selv jobbet jeg deltid med markedsføring under studiene, og jobber nå som kommunikasjonsrådgiver. Kjenner flere som jobber med salg og økonomi, som konsulenter innen risikoanalyse, noen jobber med statistikk og markedsundersøkelser. Bygg opp relevant erfaring så er det også lettere å få seg jobb (med master, selvsagt). Et tips er å se på universitetenes hjemmesider under «statsvitenskap», der har de ofte korte intervjuer med tidligere studenter Anonymkode: 0107b...bae 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Generalsekretær i Nato? Anonymkode: ac623...b91 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 Jeg bare svarer deg med å gi tre eksempler jeg kjenner selv. Hans Christian Holte, tidligere skattedirektør og nå direktør i NAV har statsviterutdannelse. Min samboer er også "statsviter" og jobber i dag som kommunikasjonssjef i et departement og har millionlønn. Min tidligere sjef/adm. dir i et internasjonalt betalingsforetak var statsviter. Anonymkode: 22a46...e99
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 Hvis du tar master, får gode karakterer, har relevante jobber ved siden av studiet, bygger deg et godt nettverk og er utadvendt er det ingen grenser for hvor langt du kan komme. Hvis du tar bachelor, får middels karakterer, ikke jobber/jobber i butikk, ikke får bygget opp særlig nettverk og er mer introvert tror jeg det er svært vanskelig å få en relevant jobb. Anonymkode: f4365...869 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 En del av de jobber i Nav. Anonymkode: 94706...b40
Gjest Anonobilis Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Generalsekretær i Nato? Anonymkode: ac623...b91 Da blir TS isåfall den første statsviteren i denne stillingen.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Hørt om folk som mener at dette er ett "tullestudie" noe som gjør meg litt usikker. Uansett så vil jeg takke for svar... Anonymkode: 2db9e...27b Statsvitenskap ble senest denne uken omtalt som et "elitestudie", så tull er det nok ikke 😄 https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/Or60Vq/breaking-news-jeg-kom-ikke-inn-paa-elitestudiet Anonymkode: e00bf...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Arbeidsledig. Anonymkode: 6267b...44e
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Anonobilis skrev (5 minutter siden): Da blir TS isåfall den første statsviteren i denne stillingen. Jens Stoltenberg ble generalsekretær i nato, så det er visst ikke så høye krav til å få stillingen -bare du har et korrupt nettverk og er politisk korrekt så tenger man ikke ha veldig høy utdanning eller iq tydeligvis. Anonymkode: a44a6...b5a
Gjest Anonobilis Skrevet 5. september 2021 #16 Skrevet 5. september 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jens Stoltenberg ble generalsekretær i nato, så det er visst ikke så høye krav til å få stillingen -bare du har et korrupt nettverk og er politisk korrekt så tenger man ikke ha veldig høy utdanning eller iq tydeligvis. Anonymkode: a44a6...b5a Stoltenberg er samfunnsøkonom, ikke statsviter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå