Gå til innhold

Pappa som er konspirasjonsteoretiker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en far som bare har blitt mer og mer vanskelig med årene. Jeg har aldri hatt noe nært følelsesmessig forhold til han, men møter han og er med han. Kan snakke om løst og fast. Han har alltid vært vrang og sta. Ikke noe følelsesmenneske. Har hatt mange krangler med han pga han tråkker over grenser, sier krenkende og nedverdigende ting og har rare meninger.

Men de blir bare verre og verre! Han kan lese en ting, og få for seg at det er fasiten. Eksempler er vaksiner, korona, barneoppdragelse, vanlig legevitenskap mm. Han skal absolutt være uenig bare for å være uenig.

Jeg har også vært skeptisk til å la han være alene med mitt barn når barnet var lite fordi han skulle benytte seg av muligheten til å "rette opp i mine feil" i barneoppdragelse. Feks med skrikekur. Han har rett og slett ikke respekt og forståelse for at andre har "normale" meninger og følger anbefalinger. Han kommer med personangrep, blir noen ganger veldig sint og hånlig når man er sterkt uenig.

Ofte bare jatter jeg med, men jeg kan ikke alltid gjøre det heller. Han bruker enhver sjanse til å bruke ting mot meg. Jeg har gått til en behandler som han ville hjelpe til å betale for, og var enig i at det var bra hvis det hjalp. Det hjelper virkelig, men nå har han brått endret mening og skal ha meg til å endre kosthold, gå til alternative behandlere og lese masse bøker for at han skal fortsette og hjelpe. Han har alltid vært sånn. "Gjør du som jeg sier, får du penger" og hvis jeg blir sint på han ved en anledning, eller han har sagt noe virkelig støtende og jeg har ikke ønsket å snakke med han bruker han penger mot meg. "Du har fått *** også er du utakknemlig". Jeg ber aldri han om pengehjelp, men ofte så gir han penger fordi det er eneste måten han klarer og si unnskyld og vise hengivenhet på. Jeg er veldig skeptisk til å ta imot all form for hjelp fra han pga han bruker det. Jeg ble virkelig glad når han gladelig ville betale behandling, for det er ikke noe jeg kommer til å ha råd til særlig lenge selv. Han ble veldig fornærmet når jeg avviste hans råd. 

Men denne mannen har jo gode sider også. Vi rundt han har jo lært oss og bare jatte med og ikke bry oss så mye, men det er vanskelig og slitsomt med ekstremt sære holdninger, negativitet og krenkende atferd. Har jo skjønt at det ikke går an og forandre denne mannen. Jeg har flere ganger kuttet kontakt over noen uker, og det blir litt bedre en stund, men så er det tilbake. Har noen råd til hva jeg kan gjøre? Eller noen som har det likt kanskje..? 

Anonymkode: 67551...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen skam i å kutte ut familiemedlemmer fullstendig. Blodsbånd unnskylder ikke ræva oppførsel.

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er fullblods konspirasjonsteoretiker så har han kanskje ikke vaksinert seg mot korona heller? Og hvis han er bestefar så er han middelaldrende?

Du skal se dette problemet løser seg selv i løpet av vinteren.

Anonymkode: 304d0...6a8

• Liker 2
Skrevet

La far være som han er. Godt for unga å se litt forskjellige folk. 

Anonymkode: 6a700...274

• Liker 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Det er ingen skam i å kutte ut familiemedlemmer fullstendig. Blodsbånd unnskylder ikke ræva oppførsel.

Nei, og jeg har vurdert det opptil flere ganger. Men jeg har et barn som naturligvis er glad i bestefaren sin. Vi er en sammensveiset familie. (Foreldrene mine er skilt, men likevel ikke noe vondt blod). Stadig vekk familieselskaper hvor flere samles. Nå skal det sies at pappa med sine søsken har også ambivalent forhold der flere ikke snakker sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han er fullblods konspirasjonsteoretiker så har han kanskje ikke vaksinert seg mot korona heller? Og hvis han er bestefar så er han middelaldrende?

Så du tror de som ikke har tatt vaksine, dør ila vinteren altså? Stilig kommentar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha 😂 ønsker han jo ikke død heller da. Men nei, ikke vaksinert. Men han har hatt mye flaks her i livet og. Det er jo så jeg nesten håper han får korona, og blir syk! Ikke at han dør, men får kjenne på dumheten ved å være konspirasjonsteoretiker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du tror de som ikke har tatt vaksine, dør ila vinteren altså? Stilig kommentar. 

Jeg sa ikke noe om at han skulle dø? Men sannsynligheten er stor for at vi alle kommer til å treffe på viruset i løpet av vinteren. Uvaksinert og i femti/sekstiåra, det kan gå greit og det kan gå ikke så greit. Ikke umulig at denne karen får seg en liten vekker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På grunn av et virus som er farlig for 90-åringer med kreft i fjerde stadium?

Anonymkode: e17f0...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og for middelaldrende folk med uflaks. Det ligger en del av dem på sykehus nå. 

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke gidd diskusjon om korona i mitt innlegg. Det var ikke det som var hensikten. Lag ditt eget innlegg hvis du vil snakke om det. Takk. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men TS, det finnes noen taktikker du alltids kan prøve. Hvis du vil, da.

Fire forsker-råd: Slik snakker du med en konspirasjons­teoretiker (forskning.no)

Jepp, har lest den. Og leser igjen nå. Men "være åpen" er jeg jo som regel. Men når jeg får høre at barnevaksinasjonsprogrammet bare er scam, og jeg er regelrett dårlig mor som utsetter mitt barn for sånt så er det vanskelig og være åpen. Men kan alltids prøve og tåle mer 😅

• Liker 1
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jepp, har lest den. Og leser igjen nå. Men "være åpen" er jeg jo som regel. Men når jeg får høre at barnevaksinasjonsprogrammet bare er scam, og jeg er regelrett dårlig mor som utsetter mitt barn for sånt så er det vanskelig og være åpen. Men kan alltids prøve og tåle mer 😅

Nei, ikke prøv å tål mer. Hvis noen viser deg så lite respekt burde du rett og slett si fra at det ikke er greit. Fortsetter han, kutter du kontakten. Hadde aldri latt barnet mitt vært i nærvær av et slikt menneske. 

Skrevet

Ingen som har lignende erfaring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, min pappa er ganske lik, bortsett fra det med pengene. Han er i tillegg religiøs og har blitt mer og mer konservativ med årene. Jeg er vel kommet dit at jeg bare jatter med... :( Det nytter ikke å ta ting opp med han, for alt vris på og budskapet mitt blir aldri oppfattet slik jeg mente det. Det er jævlig vanskelig. Og veldig synd, for jeg ønsker jo egentlig å ha god kontakt med han. Kontakten vår består stort sett av litt løst og fast om barna mine, jobben min og hverdagen, og så er det lange rants fra han om alle mulige konspirasjoner som jeg sier ja og ha til. Og lyver om jeg må. Har for eksempel ikke turt å si at jeg ikke er troende lenger. Han er enslig etter at mamma forlot han (ikke et sekund for tidlig!) og til tider ensom, så føler jeg må stille opp litt.

Anonymkode: 31128...051

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo min mor er likedan. Har null selvinnsikt og tar aldri ansvar for tingene hun sier og gjør. Kjempe slitsomt og påvirker familiesituasjonen da mannen min ikke stoler på hva hun utsetter barna for. Vurderer å kutte kontakten men det er vanskelig. 

Anonymkode: f0d22...0a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Haha 😂 ønsker han jo ikke død heller da. Men nei, ikke vaksinert. Men han har hatt mye flaks her i livet og. Det er jo så jeg nesten håper han får korona, og blir syk! Ikke at han dør, men får kjenne på dumheten ved å være konspirasjonsteoretiker. 

Å tro på alt mulig av konspirasjonsteorier er dårlig faktavurdering,

å tro at alle konspirasjonsteorier er tull er også dårlig faktavurdering. Konspirasjoner har til alle tider forekommet og er metoder mennesker bruker for å jobbe for makt og rikdom.

Vaksinemotstanderne hadde faktisk et poeng angående Astra Zeneca. Vaksinene mot korona har kommet på markedet før de har blitt testet for langtidseffekter. Det er gode grunner til å være skeptisk. Jeg er skeptisk selv men har vurdert det slik at dødeligeheten uten vaksine er mye høyere enn med vaksine, ergo har jeg tatt to vaksinedoser.

Jeg mener at vestlig presse har falt i sannhetskvalitet de siste 30 årene, ikke minst pga internett som har ført til svakere økonomi i pressen, som igjen har ført til at pressen tar mer og mer materiale som er billig eller gratis, men ingenting er gratis, er det gratis så kan det være at leverandøren casher inn propagandagevinst eller desinformasjon i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...