Gå til innhold

Skal så lite til før jeg eser ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å gå ned i vekt. Men problemet mitt er at jeg har fra før en ganske sunn livsstil. spiser aldri godteri/noe med sukker eller snacks, har en jobb der jeg aldri sitter i ro, og går mye turer og generelt går mye i hverdagen.  Jogger litt også. 
maten jeg spiser er sunn og normal,
så Grunnen til at jeg Eser ut er antagelig mengden ene og alene. Sliter med å spise mindre/lite/ metthetsfølelse osv.  Kan alle triksene i boka, og har gått ned i vekt før, men da krevde det et enormt arbeid og fintelling av kalorier, skal ekstremt lite til før jeg bikker over. Akkurat som det skal veldig lite mat til før jeg merker det på kroppen. 

Gikk også ned i vekt ufrivillig en gang også, pga en tøff periode psykisk så jeg mista matlysten og spiste veldig lite (kanskje Ca 800kcal daglig i et par måneder. Da raste jeg ned). Men det er jo helt utelukket å spise så lite nå som jeg er forbi den perioden, og matlysten er tilbake. 

Så, noen litt ukonvensjonelle tips til hvordan man kan finne en måte man kan leve med over tid?

Anonymkode: 947b9...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ha et sunt kosthold men allikevel overspise. Så det finnes ingen annen løsning for deg enn å spise mindre. Lage mindre, kjøpe mindre eller hva som passer deg. Du må sette en mal på hva som er nok mat og følge den. 

Anonymkode: 9fcfb...7d0

• Liker 8
Skrevet

Kanskje ikke kaloritelling er noe for deg? Det er det hvertfall ikke for meg. Jeg er altfor glad i mat, og spise masse. Jeg har også hatt samme problemene. Prøvde "alt", og kaloritelling funka kanskje 2 uker før jeg ga opp gang på gang. Lavkarbo funket for meg. Gått ned 22 kg og er nå en livsstil. Spiser det jeg vil av det som er innafor, og er aldri sulten. Teller ikke kalorier. 

• Liker 2
Skrevet

Kan det være at du overspiser fordi kroppen ikke får den næringen den trenger gjennom maten du spiser?

Hvis kroppen er vant til at du overspiser så bør et normalt kaloriinntak gjøre at du går ned i vekt. 800 kalorier per dag er ALT for lite. Gjør endringer du kan leve med selv etter du når en vekt du er komfortabel med.

Mitt beste tips er food prep. Altså å tilberede måltider på forhånd. Selv lager jeg lunsj og middag til tre dager om gangen. Det gjør at jeg har laget porsjonen i forveien (og dermed ikke overspiser) og det gjør også at jeg ikke velger annen usunn mat, da måltidet allerede er klart i kjøleskapet.

Anonymkode: 853a5...da9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man kan ha et sunt kosthold men allikevel overspise. Så det finnes ingen annen løsning for deg enn å spise mindre. Lage mindre, kjøpe mindre eller hva som passer deg. Du må sette en mal på hva som er nok mat og følge den. 

Anonymkode: 9fcfb...7d0

Ja jeg vet jo det. Men hvordan klarer man å ikke overspise da, i perioder er sultfølelsen så sterk og overveldende. Det er nok en del hormonelt for litt vedkommende. Syklusmessig.

og så skal det veldig lite til før jeg eser it. En dag med litt ekstra mat omtrent. 

ang lavkarbo, tja. Har prøvd før, men det funker kanskje en stund, men også her skal det kjempelite til for å sprekke, så tror metoden heller må være å spise «hva som helst» men mindre ja. Men det er jo så vanskelig. Og syns også at grensA for Hvor lite jeg faktisk kan spise er veldig lav. At jeg legger på meg uten å nødvendigvis spise Ekstremt mye 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være at du overspiser fordi kroppen ikke får den næringen den trenger gjennom maten du spiser?

Hvis kroppen er vant til at du overspiser så bør et normalt kaloriinntak gjøre at du går ned i vekt. 800 kalorier per dag er ALT for lite. Gjør endringer du kan leve med selv etter du når en vekt du er komfortabel med.

Mitt beste tips er food prep. Altså å tilberede måltider på forhånd. Selv lager jeg lunsj og middag til tre dager om gangen. Det gjør at jeg har laget porsjonen i forveien (og dermed ikke overspiser) og det gjør også at jeg ikke velger annen usunn mat, da måltidet allerede er klart i kjøleskapet.

Anonymkode: 853a5...da9

Det med 800 var jo i en periode pga noe helt spesielt. Men poenget var at DA gikk jeg ned. Men det går jo ikke an å legge seg på det nivået for å gå Ned i vekt. 

jo som sagt er kostholdet næringsrikt og sunt. Og ingen snacks godteri kAker etc.

men er vel antagelig bare at man er vant til å spise mye og liker å «spise»😜

Skrevet

"Lite" eller "mye" mat er så utrolig relativt at det ikke har noen verdi. Eneste måten du kan objektivt vurdere det på er å tallfeste det gjennom kaloritelling. 

Tro meg, jeg var en av dem som overhodet ikke skjønte hvorfor jeg la på meg for jeg spiste "sunt" og "lite" i forhold til familie og kollegaer. Dvs jeg spiste normale porsjoner, og mindre porsjoner enn den tynne venninnen min faktisk. Men kaloritelling viste at jeg hadde små munnfuller i løpet av dagen, pluss jeg drakk mye kalorier i form av juice, latte ect som jeg knapt registrerte før jeg begynte å telle. 

Hadde også en lignende historie om den eneste gangen jeg "raste ned i vekt" etter et samlivsbrudd hvor jeg mistet helt apetitt. Men poenget er at selv om jeg spiste veldig lite i denne perioden, sikkert det samme kcal inntaket som du oppgir, så varte ikke denne perioden lenge, max en måned. Og vi kan ikke bruke sånne erfaringer som at vi må spise så lite for å gå ned i vekt. Det funker ikke sånn.

Tell kalorier, i hvert fall i en periode for å finne ut hvor overskuddet ligger. Glem ideen om at du skal rase ned i vekt. Vet ikke hvor mye du vil ned, men bare 300 gram ned i uken gir 16 kg ned i året. Tenk langsiktig. 

Anonymkode: b6ad4...252

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

"Lite" eller "mye" mat er så utrolig relativt at det ikke har noen verdi. Eneste måten du kan objektivt vurdere det på er å tallfeste det gjennom kaloritelling. 

Tro meg, jeg var en av dem som overhodet ikke skjønte hvorfor jeg la på meg for jeg spiste "sunt" og "lite" i forhold til familie og kollegaer. Dvs jeg spiste normale porsjoner, og mindre porsjoner enn den tynne venninnen min faktisk. Men kaloritelling viste at jeg hadde små munnfuller i løpet av dagen, pluss jeg drakk mye kalorier i form av juice, latte ect som jeg knapt registrerte før jeg begynte å telle. 

Hadde også en lignende historie om den eneste gangen jeg "raste ned i vekt" etter et samlivsbrudd hvor jeg mistet helt apetitt. Men poenget er at selv om jeg spiste veldig lite i denne perioden, sikkert det samme kcal inntaket som du oppgir, så varte ikke denne perioden lenge, max en måned. Og vi kan ikke bruke sånne erfaringer som at vi må spise så lite for å gå ned i vekt. Det funker ikke sånn.

Tell kalorier, i hvert fall i en periode for å finne ut hvor overskuddet ligger. Glem ideen om at du skal rase ned i vekt. Vet ikke hvor mye du vil ned, men bare 300 gram ned i uken gir 16 kg ned i året. Tenk langsiktig. 

Anonymkode: b6ad4...252

Ja du har jo helt rett i det. Så i bunn og grunn handler det vel kanskje om at jeg blir litt overrasket over hvor lite mat jeg egentlig kan spise (vurderingen av lite/mye mat), vende kroppen til å faktisk innta mindre samt ikke la seg Styre for mye av appetitt og sult/overspise. Og i tillegg få bort vanen med at spising er kos og tidsfordriv. men det er kjempevanskelig å omstille kroppen til det

Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det. Jeg er normalvektig, men må ned noen kg jeg har lagt på meg i sommer. Spiser så lite med næringsrikt som jeg kan, drikker ikke kalorier osv. 

I går var jeg i bursdag, det ble servert svært kaloririkt mat og drikke, så jeg måtte selvfølgelig spise noe av det. 
Har sikkert mye å si at det er sukker, salt, fett og alkohol, men vekta sier over 2 kg i dag. Så noe vil nok gå bort, men det værste er at jeg vet jeg faktisk la på meg noe. 

Så det er som du sier, vi må spise overraskende lite for å gå i null eller klare å gå ned litt ekstra, om man ikke har for mye fra før. 

Anonymkode: 0d9af...946

Skrevet

Hva mener du med eser ut da? Og hvor mange ekstra kilo er det snakk om? Alle har ikke naturlig flat mage og smale skuldre liksom. 

Anonymkode: 8742c...ea2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med eser ut da? Og hvor mange ekstra kilo er det snakk om? Alle har ikke naturlig flat mage og smale skuldre liksom. 

Anonymkode: 8742c...ea2

10kg kanskje. 
ja nei føler bare jeg legger på meg så veldig fort. Raser opp i vekt, magen, armene og ansiktet eser ut. Og jeg syns det skal lite til. Siden jeg spiser sunt og regelmessig og aldri noe snacks eller godteri og er aktiv. Men tror nok det rett og slett er en uvane å spise mye, store mengder og kanskje for ofte, og ikke være helt bevisst på - for meg- hvor lite mat fekst 1800kalorier er. 

Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor ofte du spiser da. Spiser du mange og små måltider? Fordøyelsen har godt av å hvile litt, kanskje du kan justere noe på antall og tidspunkt på måltidene?

Anonymkode: 3c882...dc7

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye overvekt er det snakk om da?

Kanskje du kan endre noen kostholdsvaner. Spise mer fullkorn, mer proteiner (metter godt), mer fett. Droppe juice og slike ting. Velge vann til måltider og kaffe/te til kos. 

Hvordan er helgevanene dine? Jeg tror jeg personlig la på meg mest av disse. 

Anonymkode: 0cc78...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mye overvekt er det snakk om da?

Kanskje du kan endre noen kostholdsvaner. Spise mer fullkorn, mer proteiner (metter godt), mer fett. Droppe juice og slike ting. Velge vann til måltider og kaffe/te til kos. 

Hvordan er helgevanene dine? Jeg tror jeg personlig la på meg mest av disse. 

Som sagt, spiser ikke sukker, snacks eller hvitt brød. Drikker ikke juice saft etc, så kostholdet er det ikke noe i veien med. Har landa på at det må være mengde rett og slett og en feilvurdering av hva som er mye/lite mat

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som sagt, spiser ikke sukker, snacks eller hvitt brød. Drikker ikke juice saft etc, så kostholdet er det ikke noe i veien med. Har landa på at det må være mengde rett og slett og en feilvurdering av hva som er mye/lite mat

Prøv periodisk faste kombinert med lavkarbo. Ikke ned på 20 gram karbo om dagen, du kan ligge på 100-150.

Ha et spisevindu som passer deg.

Anonymkode: 8bf30...f67

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er som meg liker du å spise deg mett. Altså «oi nå er det fullt i magen så nå er jeg mett»-mett, ikke «er ikke sulten mer så jeg slutter å spise»-mett. 

Det beste tipset mitt er i så tilfelle å øke andelen grønnsaker. Hvis du får alle måltider til å bestå av 50 % grønnsaker vil du bli mett/full i magen uten å få i deg så mange kalorier. Det er ikke sikkert du klarer det til alle måltidene men prinsippet er viktig: fyll opp magen med mat som har volum og få kalorier.

Det evige gnålet om at en kalori er en kalori er skadelig. De som gnåler om sånt har lite kunnskap og underslår det faktum at noen matvarer metter mye mer enn andre per kalori samt at gener/biologi avgjør hvor sulten man er og om man føler seg mett. 

Anonymkode: 673ec...60a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du skriver ikke noe om hvor ofte du spiser da. Spiser du mange og små måltider? Fordøyelsen har godt av å hvile litt, kanskje du kan justere noe på antall og tidspunkt på måltidene?

Altså, det jeg mente var at kanskje du spiser for ofte. Noen blir sultnere og spiser mer totalt når de spiser lite og ofte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvor mange kilo overvekt er det snakk om da?

Skrevet

Da må du kanskje telle kalorier en stund til du får en viss oversikt, og det er ikke farlig å kjenne på sult en time eller to uten å måtte spise. Drikk vann, tørste kan føre til sult. For mye salt mat kan også føre til det samme. 

Salt mat gjør deg sulten, ikke tørst (bramat.no)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du er som meg liker du å spise deg mett. Altså «oi nå er det fullt i magen så nå er jeg mett»-mett, ikke «er ikke sulten mer så jeg slutter å spise»-mett. 

Det beste tipset mitt er i så tilfelle å øke andelen grønnsaker. Hvis du får alle måltider til å bestå av 50 % grønnsaker vil du bli mett/full i magen uten å få i deg så mange kalorier. Det er ikke sikkert du klarer det til alle måltidene men prinsippet er viktig: fyll opp magen med mat som har volum og få kalorier.

Det evige gnålet om at en kalori er en kalori er skadelig. De som gnåler om sånt har lite kunnskap og underslår det faktum at noen matvarer metter mye mer enn andre per kalori samt at gener/biologi avgjør hvor sulten man er og om man føler seg mett. 

Anonymkode: 673ec...60a

Ja dette er nok helt riktig. Jeg liker å spise rett og slett😂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...