Gå til innhold

5-åring med bleie dag/natt. Tips bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg har en datter på 5 år som fortsatt bruker bleie både dag og natt. 
Hun sliter med magen og har vært mye forstoppet siden hun var baby. 
For litt siden fikk hun fjernet en avføringspropp på nesten én kilo, og hun går på movicol for å forhåpentligvis forhindre at det skjer igjen. 

Blodprøver er fine og hun har ingen allergier.

Jenta har god blærekontroll og tisser på do, men hun nekter å bæsje i do eller i potte. 

Nå går det faretruende fort frem til skolestart og vi er litt redd for at hun må starte på skolen med bleie på… 

Noen som har tips til bleieslutt? Føler vi har prøvd alt. 
Lokker med klistremerker, is, ny Ipad, rosa hår - ALT. Vi begynner virkelig å bli desperate her. 
Merker at jenta ikke trives med bleie. Hun er den eneste på avdelingen i bhg på over fire år som er uten truse. 

Vil ikke la henne få avføring i trusa heller. Føler det bare vil nedverdige henne mer enn det vil gjøre henne tørr. 

Tips?
Vi går allerede hos magespesialist. 

Hilsen bekymret mamma:cry3:

Anonymkode: 3abda...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barnet en diagnose?

Anonymkode: 74ab5...090

Skrevet

Her tror jeg du må få profesjonell hjelp, kvinneguiden er ikke kvalifisert her. Men det jeg kan si, er at belønning generelt sett ikke virker. Vi brukte bøkene oh crap potty training og the gentle potty training book med stort hell, men vårt barn er yngre. Den første har et kapittel om bæsjeproblemer og et om pottetrening når barna er store, så du kan jo vurdere å lese den.

Anonymkode: 2bd87...c88

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har barnet en diagnose?

HERREGUD DIAGNOSEPATRULJEN

Anonymkode: 32ed0...a29

• Liker 14
Skrevet

Er dere helt sikre på at det ikke er allergier? Blodprøver kan være fine, men man må også teste eliminasjonsdiett. Det høres ut som det er noe som bør testes om det ikke allerede er det. 

Anonymkode: 1d336...b5b

Skrevet

Min yngre bror strevde med samme problemet. Han hadde store utfordringer med avføringen når han var liten, for han ble bleien en trygghet. 
Opplevelsen med å gå på do hadde vært så vanskelig og belastende for han at det var mye uro og vanskelige tanker rundt det å skulle gi slipp på bleien. 

Han var også 5 år når mine foreldre kjente på at nå er det virkelig på tide. De oppsøkte fastlegen, som var klok nok til at han henviste til spiseteam på sykehuset + BUP for behandling/veiledning. 

I etterkant tror vi at det at det kom noen utenfra «bæsje-ekspertene» som vi kalte det, pluss at han fikk satt ord på hva som var vanskelig hjalp enormt. 
De snakket med han, forklarte hva avføring egentlig var, hvorfor den av og til blir hard og vond osv osv. info er makt. Ingen skulle ta fra han bleien før han var klar, han var herre over egen prosess.

Han begynte i første - og helt uten bleie 😎 24 i dag, og fortsatt uten! 

Anonymkode: 35cf2...372

• Liker 5
Skrevet

Er det ubehagelig for henne å bæsje siden hun ikke fikser bleia, har hun vondt? Hjelper det å legge papir i do sånn at det ikke skvetter vann? Har hun sagt hva som er problemet? Ellers så ville jeg ikke stresset med fortsatt med gode premier og belønningsskjemaer med noe gøy. Virkelig smørt på, til slutt så går det seg jo til uansett. 

Anonymkode: f448c...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har barnet en diagnose?

Ingen diagnose. Frisk og rask ellers. 

Hun har mange venner og ingen av dem bryr seg om at hun bruker bleie. Er bare så redd at  bleiebruken vil føre til mobbing på skolen. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her tror jeg du må få profesjonell hjelp, kvinneguiden er ikke kvalifisert her. Men det jeg kan si, er at belønning generelt sett ikke virker. Vi brukte bøkene oh crap potty training og the gentle potty training book med stort hell, men vårt barn er yngre. Den første har et kapittel om bæsjeproblemer og et om pottetrening når barna er store, så du kan jo vurdere å lese den.

Anonymkode: 2bd87...c88

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er dere helt sikre på at det ikke er allergier? Blodprøver kan være fine, men man må også teste eliminasjonsdiett. Det høres ut som det er noe som bør testes om det ikke allerede er det. 

Anonymkode: 1d336...b5b

Ja, kanskje vi må prøve eliminasjonsdiett. Skal nevne det for barnelegen ved neste oppfølging senere i måneden. 

Hun har sjekket seg for cøliaki blant annet, men ingen ting har slått ut. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min yngre bror strevde med samme problemet. Han hadde store utfordringer med avføringen når han var liten, for han ble bleien en trygghet. 
Opplevelsen med å gå på do hadde vært så vanskelig og belastende for han at det var mye uro og vanskelige tanker rundt det å skulle gi slipp på bleien. 

Han var også 5 år når mine foreldre kjente på at nå er det virkelig på tide. De oppsøkte fastlegen, som var klok nok til at han henviste til spiseteam på sykehuset + BUP for behandling/veiledning. 

I etterkant tror vi at det at det kom noen utenfra «bæsje-ekspertene» som vi kalte det, pluss at han fikk satt ord på hva som var vanskelig hjalp enormt. 
De snakket med han, forklarte hva avføring egentlig var, hvorfor den av og til blir hard og vond osv osv. info er makt. Ingen skulle ta fra han bleien før han var klar, han var herre over egen prosess.

Han begynte i første - og helt uten bleie 😎 24 i dag, og fortsatt uten! 

Anonymkode: 35cf2...372

Så bra at det ordnet seg for broen din og at han fortsatt er uten😅😊

Vi går både hos en barnespesialist ved Oslo barnelegesenter og hos spesialister ved Ahus, men de har foreløpig ikke gjort annet enn å tømme henne. 

— 

Vi prøver og prøver, men kommer ingen vei. Hun nekter å svare oss og fortelle om problemene. Hun kan gjerne fortelle at hun hadde det vondt ved tømmingen på Ahus feks, men vil ikke si hvorfor hun ikke går på do. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ubehagelig for henne å bæsje siden hun ikke fikser bleia, har hun vondt? Hjelper det å legge papir i do sånn at det ikke skvetter vann? Har hun sagt hva som er problemet? Ellers så ville jeg ikke stresset med fortsatt med gode premier og belønningsskjemaer med noe gøy. Virkelig smørt på, til slutt så går det seg jo til uansett. 

Anonymkode: f448c...e95

Nei, hun sier ingen ting om at hun har vondt i det hun bæsjer, men hun sier hun generelt har en del vondt i magen. 
Ingen klarer å finne ut hvorfor. 

Hun vil i hvert fall ikke ha papir bunnen av doen. Alt skal være helt rent. 
Hun kan til nød bruke potte, men vil ikke bæsje hverken her eller der. 

Vi lokker med alt mulig rart, men ingen ting funker. 
Hun er veldig stolt over det som kom i doen etter en runde med klyster på sykehuset, og vi har sagt flere ganger hvor flink hun var den gangen. Hun har også fått masse premier, men uansett hvor mye ros hun får, så vil hun ikke bruke do. 

Vi prøver å snakke med henne sånn at vi kan finne ut hva som virkelig plager henne, men hun er stum som en østers når det gjelder alt som har med bleier å gjøre. 
Vil ikke prate om det som plager henne. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. 
For litt siden fikk hun fjernet en avføringspropp på nesten én kilo, og hun går på movicol for å forhåpentligvis forhindre at det skjer igjen. 

Jenta har god blærekontroll og tisser på do, men hun nekter å bæsje i do eller i potte. 

Nå går det faretruende fort frem til skolestart og vi er litt redd for at hun må starte på skolen med bleie på… 

Lokker med klistremerker, is, ny Ipad, rosa hår - ALT. Vi begynner virkelig å bli desperate her. 
Merker at jenta ikke trives med bleie. Hun er den eneste på avdelingen i bhg på over fire år som er uten truse. 

Vil ikke la henne få avføring i trusa heller. Føler det bare vil nedverdige henne mer enn det vil gjøre henne tørr. 

Tips?

min sønn brukte bleier lenge, og da det nærmet seg overgang til stor avdeling i barnehagen følte vi at det hastet, slik som du gjør med ditt barn i forhold til skolestart. Han ville bare ikke tisse og bæsje i do, men til slutt greidde vi det med et nødskrik før barnehageåret startet. Jeg husker ikke hvordan vi klarte det, men poenget er det som skjedde videre. For selv om han hadde sluttet med bleier, og han var helt tørr med en gang, så nektet han å gå på do andre steder enn hjemme. Det ble etterhvert et stort problem i barnehagen, og barnehagen håndterte det dårlig i tillegg. Da vi var på femårskontroll kom jeg til å nevne det for helsesøster. Hun henviste oss umiddelbart til et kommunalt kontor som jeg mener het Familiesenteret, som var et slags ressurssenter for helsestasjonen med fagfolk tror jeg. Disse her: https://www.stavanger.kommune.no/helse-og-omsorg/helsestasjon/#helsestasjonens-familiesenter

Der fikk vi god hjelp, og vi var noen ganger til samtale, sammen med avdelingslederen i barnehagen som også ble innkalt. Vi laget en plan sammen, som var for å gjøre ham trygg på toalettet - husker at det var et timeglass og en liten leke og et eget do i barnehagen bare til ham, for å gi ham litt eierskap til situasjonen. I tillegg hadde vi en god bestemor med på laget, som forsto at ungen gikk i vranglås når det var så mye mas og styr rundt dette. Så hun hentet ham i barnehagen et par ganger, og på vei ut døra ba hun ham gå på do i en helt nøytral og henslengt tone, som om det var en helt vanlig ting for ham, og da løsnet det plutselig. Tror det hjalp at det kom fra en trygg, men utenforstående person, etter at vi hadde jobbet litt med den planen som familiesenteret hjalp oss med.

Så rådet mitt er at du tar kontakt med helsestasjonen og hører om de har noe lignende tilbud i din kommune. 

Jeg synes ikke du skal bruke bestikkelser eller belønninger til en slik ting som er en helt nødvendig og naturlig ting å lære. Men du kan gjøre det som vi ble rådet til, som var å kjøpe en spesielt fristende leke som bare bodde på do. Tror det var en My little pony vi endte opp med. Så var det et timeglass der poenget var at han skulle sitte på do så lenge som timeglasset viste, uansett om det kom noe tiss eller ikke, og da kunne han holde på med denne leken. Og en egen såpe tror jeg og han hadde, uten at jeg helt husker grunnen til det.

Anonymkode: dcc62...792

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2021 den 22.13):

HERREGUD DIAGNOSEPATRULJEN

Anonymkode: 32ed0...a29

HERREGUD det var et enkelt spm vedkommende kom med. Er det diagnose hos barnet kan det være av relevans når det kommer til bleieslutt og hvordan man bør gå frem. Hjelpes

Anonymkode: 5655d...03a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2021 den 21.56):

Hei. 

Tips?

trenger ikke og være bekyrmet når barnet er så ung, her sluttet min nettopp med bleie på nattan, og da var hn nesten 8,5 år, her fikk vi beskjed om og ikke presse på og mase, at barnet måtte styre dette selv, hn er helt frisk og ingenting galt, og barnet kom til slutt og sa hn ville slutte på natta, hvert få ulykker i senga etter det

Anonymkode: f25e8...de7

Skrevet

Hva ville hun gjort om dere var tom for bleier? 

Anonymkode: 4ba00...153

• Liker 1
Skrevet

Be om hjelp! 
Du skriver at hun har hatt problemer med avføring hele livet og slitt med smertefulle forstopping. Dette er traumatisk for en 5-åring og hun vil trenger hjelp. Tenk hvis dette var deg, ville du da gått på do når du vet at det vil gi smerter og du aldri har opplevd at det er smertefritt? 
Siden hun har kontroll på når hun må bæsje og tisse så kan dere jo gjøre det slik at hun sier ifra når hun må bæsje og dere da tar på en bleie. Da slipper hun å måtte gå med bleien og dere er et skritt nærmere å bli kvitt den

Anonymkode: b52e4...ba6

• Liker 1
Skrevet

Melkeprotein intoleranse? Min ble bedre etter at vi sluttet med alt som inneholdt melkeprotein, innførte klistremerker og premie for først hver 3 gang han klarte det på do, etter en stund premie hver 5 gang, så hver 10 gang. Og endelig er han tør på dagen, han bæsjer normalt på do, vi måtte begynne med å ta han på do etter middag hver dag, så han fikk prøve. Til slutt løsnet det seg. Hab bruker bleie på natten men da er det kun urin som kommer. Så vi håper det slutter også etter hvert. 🤞🏻

Anonymkode: afbfc...2a9

Skrevet

Hvos hun kan tisse på do, så må hun kanskje ikke gå med bleie hele tiden? Hva med å prøve at hun går uten og så tar på bleie når hun skal bæsje? Eller kjenner hun ikke at hun må bæsje? 

Anonymkode: 8036d...d76

Skrevet

Om hun allerede er i loopen hos barnelege ville jeg ringt og krevd en ny time nå og bedt om en helt konkret plan for året som kommer.

Vi har hatt litt tilsvarende problemer med gutten vår, han går nå i 2. klasse. Men med han var det ikke problem med å bæsje på do, det var mer det at det uansett kom lekkende avføring i trusa hele tiden, selv etter han hadde tømt seg, uten at han kjente det. Det er fortsatt ikke helt bra, men så lenge vi har faste do-tider i løpet av dagen har vi det under kontroll og det går fint i skolen.

Har hun daglig avføring? 

Min erfaring er at barnehagen alltid er behjelpelig og flinke til å legge tilrette og være med på den behandlingen som trengs. Det er derimot IKKE skolen (min erfaring), så det haster å få mest mulig orden på dette nå siste år i barnehagen. Ring på mandag, få på plass en time, og sørg for å ha faste milepæler og ny time om f eks 8 uker, evaluer, vurder, ny milepæl osv. 

Anonymkode: 8d269...d2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...