Gå til innhold

Noen fra Kristiansand her? Hvordan er Slettheia med småbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å flytte til Kr.sand med to jenter, 5 og 7. Vi ser noe vi har råd til på Slettheia. Noen som kan si litt om hvordan det er å bo der?

Anonymkode: fb70e...d50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit :) jeg ville kanskje ikke bodd på øvre Slettheia med blokkene. Nedover nedre Slettheia og Kartheia er det kjempefint. Har bodd der selv, og det er sentral og nærme mye. Trygt og snille naboer.

Anonymkode: 7cc66...337

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettheia er nederst på rangstigen blant bydelene i Kristiansand. Mye innvandrere og fattige. 

Anonymkode: bbf6f...dce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye erfaring derfra ja. Har vokst opp der, har søsken som bor der nå med barn og trives godt. 

Om du kan, så er det greit å holde seg til nedre Slettheia. Dog er det absurd fin utsikt i noen av eneboligene i Tranestien - der er det også superfint, rolig og endel barnefamilier. Bor flere minoritetsfamilier på Slettheiatoppen enn på nedre. 

Det er veldig rolig, trygt og hyggelig - og kun 10 min med kollektiv til sentrum.

Det negative nå er at den lokale butikken neppe kommer tilbake, så det er fordel å bosette seg nærmere Trekanten. 

Barneskolen gikk jeg på selv, men det er veldig lenge siden - har ikke kjennskap til hvordan det er der nå. Dog er uteområdene blitt veldig fine synes jeg :) 

Men, du får ikke type 50% barnefamilier der. 

Ellers er det turmuligheter på Fiskåvann i gåavstand, og det går kollektiv til Vågsbygd senter om man vil dit. 

Men, som noen her trekker frem er det ikke høyest på rangstigen levekårsmessig. Forholdene er dog mye bedre enn når jeg vokste opp der.

Flytter jeg tilbake selv velger jeg nok noe i gangavstand til nedre Slettheia skole. 

Jeg synes eneboligene i Tranestien og rundt er veldig fine også. 

Blokkene på Nedre Slettheia er omtrent bare pensjonister, mye mer barn på øvre - men der er det også mer utfordringer. 

Anonymkode: 61fa1...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si flere barn på øvre i blokkene enn på nedre. 

Ellers er Vågsbygd den største bydelen i Krs, så man har stort fritidstilbud for barn (idrett, kor, korps, dans, kampsport, svømming osv). 

Anbefaler også å kikke i Midtre Vågsbygd - Kjos Haveby og Åsane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet deres da? Lettere å anbefale steder til dere da. Har bodd flere steder i Kristiansand og har to jenter på samme alder.

Anonymkode: 38e81...dbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Ikke øvre slettheia, nedre dog. Fine eneboliger der med fin utsikt. Bor selv sentralt i vågsbygd og stortrives der.:) 

Anonymkode: 524ef...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med øvre Slettheia egentlig? Utlendinger? Er ny i byen og straks på leit etter noe annet. 

Anonymkode: 9a884...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har vokst opp på Lund/Gimlekollen og ikke kjenner noen som bor eller er fra Slettheia, så forbinder jeg det området som det nærmeste Kristiansand kommer en drabantby. Men dette er åpenbart en fordom jeg har fått fra den eldre generasjonen som forhåndsdømmer ut i fra at det er et sted med mange blokker og leiligheter, i stedet for hvite eneboliger. Tipper det egentlig er et helt vanlig og normalt sted å bo.

Anonymkode: 7b4ee...45e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en rekke steder i Krsand kalles for noe med "-heia"? Lurer på hva det betyr egentlig?

Anonymkode: b4daf...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en rekke steder i Krsand kalles for noe med "-heia"? Lurer på hva det betyr egentlig?

Lokalt ord vi gjerne bruker om skogen.

Anonymkode: d88bc...1e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takk! Nysgjerrighet bare. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig det i Kristiansand. Men ellers på Sørlandet er heia (i varierende størrelse) en helning/bakke/lite fjell

Anonymkode: 485ab...ae3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det i Kristiansand. Men ellers på Sørlandet er heia (i varierende størrelse) en helning/bakke/lite fjell

Anonymkode: 485ab...ae3

Jeg har familie i Kristiansan. Og jeg har også fått inntrykk at heia er en liten bakketopp/fjell. «Oppå heia»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er galt med øvre Slettheia egentlig? Utlendinger? Er ny i byen og straks på leit etter noe annet. 

Anonymkode: 9a884...2de

Det var ganske tøft oppvekstmiljø på 80 og 90-tallet når jeg vokste opp der.

Man hadde behov for rimelige boliger, og valgte da å bygge ut med høy og lavblokker på Slettheiatoppen. 

Der flyttet det inn nye innvandrere (mange jobbet altså, men kultur/språk er jo da en utfordring) - og etnisk norske barnefamilier hvor endel foreldre slet med rus eller psykisk uhelse.

Barmevernet og kommunen hadde ikke den kompetansen de har i dag, så det ble mye omsorgssvikt på en plass.

Dette gjaldt også for blokkene på Nedre Slettheia, og mange av rekkehusområdene.

I eneboligene bodde stort sett folk med middels/middels lav inntekt i helt ordinære jobber. Ikke problemfritt hos alle av den grunn, men sånn er det jo overalt. 

Idag er det fortsatt høy tetthet av ikke etniske nordmenn på Slettheiatoppen, og jeg ser endel fra «gamle dager» bor der fortsatt. Men også endel førstegangsetablerere.

Om du skal kjøpe leilighet på Slettheia hadde jeg valgt de på Nedre Slettheia om du ikke har barn (bor lite barn der nå kontra før). 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For meg som har vokst opp på Lund/Gimlekollen og ikke kjenner noen som bor eller er fra Slettheia, så forbinder jeg det området som det nærmeste Kristiansand kommer en drabantby. Men dette er åpenbart en fordom jeg har fått fra den eldre generasjonen som forhåndsdømmer ut i fra at det er et sted med mange blokker og leiligheter, i stedet for hvite eneboliger. Tipper det egentlig er et helt vanlig og normalt sted å bo.

Anonymkode: 7b4ee...45e

Nå er jo Gimlekollen kjent for å være snobbete da. Også blant de jeg kjemmer som bor der/har vokst opp der selv. 

Lund er svært variert, mye kommunale boliger og utleie der - og i dag har man jo egne prosjekter for å dempe ungdoms»kriminalitet» på Lund. Det har man faktisk aldri hatt på Slettheia :) 

Nå er jeg fra Slettheia selv, har bodd på Lund/Grim osv - men Lund er altså ikke mer «ordentlig» selv om de som bor der liker å tro det. 

Heller ikke Gimlekollen, hvor man vet ungdommen har høyere bruk av narkotika enn andre bydeler. 

Gimlekollen er faktisk sammen med Dvergsnes de to bydelene jeg personlig prøver unngå med barn og boligkjøp - fordi det blir like ytterkant som jeg opplever Slettheiatoppen med blokkene til å være.

Det blir rett og slett for mye av det ene eller andre. Sånn sett liker jeg Lund bedre - fordi god blanding av det meste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst på slettheia. Flyttet tilbake på toppen etter å bodd utenbys noen år. Har barnehagebarn som går i barnehage her og skole. Der jeg bor, er det en blanding av utenlandske småbarns familier og norske pensjonister. Stille og rolig. Det er langt bedre enn sitt rykte, og boligene er forsåvidt rimelige. Utlendingene holder seg mest med sine egne, men de vi kjenner er hyggelige folk de. Det er eneste minuset jeg kan tenke meg er at pga den høye andelen barn med utenlandsk opprinnelse i bhg, kan det føre til sen språkutvikling, da iforhold til en "helnorsk" bhg. Opplever også at det ikke er like mye fokus på "dugnader". Folk er ikke like ivrige på barnebursdag og kakebaking til 17 mai komiteen feks. Har bodd i "kakse strøk" før og hadde da barn i skole der. Trives overhode ikke. Så ikke nødvendigvis bedre det. Så alt i alt er det mye bedre enn sitt rykte. 

Anonymkode: bccca...4fd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

øvre slettheia er det beste stedet. de som sier at øvre slettheia er et farlig sted så snakker de bare tull. bare fordi det er utlendinger som bor her så må det ikke betty at det er et farlig sted men om du er villig til å få problemer så kommer du til å få det og det er sånn uansett hvor du bor å jeg har bodd her i over 20år så tror jeg vet hva jeg snakker om. skam derre alle som sier dette er et dårlig og farlig sted…..

Anonymkode: b6d64...55c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 5.04):

Unngå øvre Slettheia men nedre er fint 😊

om du er norsk så kan du bo på nedre men utlendingan trives å holdes best på kjære øvre

Anonymkode: b6d64...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...