AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Har ei jente på 11 mnd som sover på eget rom og stort sett sover greit om natten. Problemet er bare at vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å holde/bysse henne i søvn for så å legge henne i egen seng etter hun har sovnet "dypt nok". Prøver vi å legge henne når hun er søvnig eller har sovet på oss en kort stund reiser hun seg opp med en gang og sutrer/gråter. Roer seg og sovner igjen med en gang vi tar henne opp. Så må vi sitte helt til vi er sikre på at hun sover såpass godt at hun ikke reiser seg🙊 Nå begynner hun å bli stor og litt "uhamselig" å holde på denne måten. I tillegg er vi snart begge tilbake i jobb og er avhengig av at andre legger av og til. Aner ikke om hun godtar denne leggemetoden med andre enn oss - men hadde vært veldig greit å bare venne henne til å sovne i sengen istedetfor oss. Siden hun ofte sover natten gjennom går jeg utfra at hun KAN finne søvnen selv. De fleste våkner vel flere ganger på natten🤷♀️ Noen tips til hvordan gå frem? Har gjort noen halvhjertede forsøk noen ganger men blir bare gråting eller hopping i sengen😅 Anonymkode: 736de...cff
Lastebilmamma Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Hei. Trikset vi brukte va å legge ned ungen i sengen sin. Si god natt og kose litt for så å gå ut. Hun begynte å gråte med engang men vi ventet 2min før vi gikk inn, la henne ned, koset litt og sa god natt igjen. Så ventet vi 4min med å gå inn igjen, samme prosedyre så øke med 2min for hver gang man går inn. Det tar noen kvelder å gjøre det men det funker! ☺️ så kort fortalt, ikke for mye styr under selve leggingen, fortell at det er natt og at mamma/pappa er her å passer på og fortell at dere skal gå ut men at dere kommer tilbake å ser til henne, så øke med 2min for hver gang dere går inn igjen 😀 Ha koseklut, pledd eller bamse, det hun sover med til vanlig. Gjerne noe som lukter mamma/pappa
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Hør på episoden av Foreldrerådet med Caroline Lorentzen som handler om søvn og baby, masse bra tips der. Skal følge oppskriften hennes når vi kommer så langt. Anonymkode: 46c61...298 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Vi endte med å legge oss i lag på en madrass på rommet hans. Der vi holder rundt han, slik at han kjente at vi var der og han var trygg. Blei en del frustrasjon dei første dagene og skriking. Men allerede etter dag 2, var protestene mindre. Nå er vi der at vi sitter ved siden av sengen hans, med en rolig hånd på brystet. Anonymkode: 9f24c...166
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Vi gikk i akkurat samme felle som dere, med byssing. Når ungen var 9 mnd var han blitt så tung at jeg holdt ikke ut mer. Da fikk jeg liksom motivasjonen jeg trengte til å gjennomføre. Vi gjorde samme «triks» som noen over nevner. Trygge og gode rutiner ved leggetid. Fast tidspunkt for leggetid. Synger en sang for barnet x 2 Stryker på barnet og sier tydelig god natt/sov godt/suss klapp og klem. Går ut av rommet, blir barnet urolig. Inn igjen og stryker litt/trøster -> godt natt/sov godt også ut igjen. REPEAT 😂 Vi stod i kampen i ca. 2 uker. Nå er fyren tidenes enkleste unge å legge. Og nå er han over to år. Vi legger han, synger, takker for dagen - også går vi ut. Det er fantastisk - og virkelig vell verdt å bruke de ukene på! 🙌 Nå er nr. 2 på vei, og har lovet meg selv at jeg ALDRI skal gjøre den tabben igjen, meeeen om noen mnd ser man vel meg humpende opp og ned på yogaballen🆘😂 Anonymkode: 54dd1...e16 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Lastebilmamma skrev (2 timer siden): Hei. Trikset vi brukte va å legge ned ungen i sengen sin. Si god natt og kose litt for så å gå ut. Hun begynte å gråte med engang men vi ventet 2min før vi gikk inn, la henne ned, koset litt og sa god natt igjen. Så ventet vi 4min med å gå inn igjen, samme prosedyre så øke med 2min for hver gang man går inn. Det tar noen kvelder å gjøre det men det funker! ☺️ så kort fortalt, ikke for mye styr under selve leggingen, fortell at det er natt og at mamma/pappa er her å passer på og fortell at dere skal gå ut men at dere kommer tilbake å ser til henne, så øke med 2min for hver gang dere går inn igjen 😀 Ha koseklut, pledd eller bamse, det hun sover med til vanlig. Gjerne noe som lukter mamma/pappa SKRIKEKUR! ❤️ Anonymkode: 8a80c...475
tussi84 Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ei jente på 11 mnd som sover på eget rom og stort sett sover greit om natten. Problemet er bare at vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å holde/bysse henne i søvn for så å legge henne i egen seng etter hun har sovnet "dypt nok". Prøver vi å legge henne når hun er søvnig eller har sovet på oss en kort stund reiser hun seg opp med en gang og sutrer/gråter. Roer seg og sovner igjen med en gang vi tar henne opp. Så må vi sitte helt til vi er sikre på at hun sover såpass godt at hun ikke reiser seg🙊 Nå begynner hun å bli stor og litt "uhamselig" å holde på denne måten. I tillegg er vi snart begge tilbake i jobb og er avhengig av at andre legger av og til. Aner ikke om hun godtar denne leggemetoden med andre enn oss - men hadde vært veldig greit å bare venne henne til å sovne i sengen istedetfor oss. Siden hun ofte sover natten gjennom går jeg utfra at hun KAN finne søvnen selv. De fleste våkner vel flere ganger på natten🤷♀️ Noen tips til hvordan gå frem? Har gjort noen halvhjertede forsøk noen ganger men blir bare gråting eller hopping i sengen😅 Anonymkode: 736de...cff Sånn har vi det her også. Sønnen vår er 11 mnd om kort tid. Kunne ønske han sovnet av seg selv, men her også bare reiser han seg opp om han ikke sover dypt nok når vi legger han. Her må vi gjerne ligge i foreldre senga med han å bysse, synge etc fram til han sovner + 15 min til. Hele leggingen tar lang tid, for det hender han bruker tid på å sovne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå