Gå til innhold

På generelt basis; 98-104 eller 110-116 for barn på 105 cm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er forvirret. Jeg har alltid trodd at barnestørrelser i småbarnårene er et tall + voksetillegg på 6 cm. Så størrelse 92 og 92-98 betyr det samme.

Nå har jeg et barn på ca 105 cm, lang og tynn, nesten fire år, og er usikker på hvilken størrelse jeg skal velge! For jeg ser at mange klær kommer i størrelsen 98-104, og så 110-116. Mulig jeg er dum, men er det selvsagt hva man skal velge for et barn i spennet 104-110?

Anonymkode: 23a50...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare kjøpe det som passer. Det kommer jo an på merke og type plagg hvordan passform er. Og er du i tvil, kjøper du selvfølgelig den største, barn vokser jo.

Jeg har en jente på snart 3 år og rundt en meter, og hun bruker klær i str 110-116 nå.

Anonymkode: 4f387...7b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Reima er det 104. I Gullkorn er det 110. Kommer an på merket. 

Anonymkode: 3656d...254

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 veldig forskjellige barn, de er like tynne, men han minste bruker en størrelse mindre enn det eldstemann gjorde da han var omtrent lite stor. Og det er arveklærne det er snakk om, så har ikke noe med at størrelsene er endret, men unger er forskjellig, du må nesten bare prøve å se.

Anonymkode: 9262e...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer med merke, og så synes jeg at livvidde har en del å si for om man skal gå opp eller ned i str. Har ei slank jente med lange bein og buksene blir ofte for løse i livet om beina skal være lange nok. Men det hjelper veldig å kjøpe slike med knapp i linningen så man kan stramme de inn litt 🙂Jeg kjøper ellers gjerne litt større størrelse for klær som jeg regner med at jenta kommer til å bruke en tid framover, mens f.eks softshelldress og regntøy kjøper jeg akkurat passe fordi hun sliter fort ut yttertøy i barnehagen, så det holder uansett ikke til  neste sesong. Hun har mest gensere i "for små" størrelser fordi hun ikke like løse gensere. Du må nesten prøve deg fram tror jeg 🙂 

Anonymkode: 5b50c...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer etter merke og kroppsfasong. :) Er jeg i tvil prøver jeg klærne på, evt. går opp en størrelse og krysser fingrene for at det passer til neste sesong om ikke denne. 

Jeg er også mer generøs i størrelsene når det kommer til ullklær kontra bomull. Ullklær er mye mykere og lettere = mindre i veien hvis de skulle bli for lange, klumper ikke like mye om man på bretter opp og dessuten dyrere, så det er kjipere å vokse raskt ut av. 

Akkurat nå er min datter ca. 92 cm og har klær i alt fra 86-104 :P 

Anonymkode: b6b72...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater de periodene der hvor de er på vei ut av en størrelse, men egentlig er alt for liten til den neste. Har en gutt som nettopp har bikket 110, og 110-116 klærene har inntil nylig vært alt for store mens 98-104 har blitt for korte. Skulle ønske de var mer salg av rene størrelser og ikke doble. 

men, stort sett går jeg alltid opp når ungene er mellom størrelser. Bedre å heller ha noe som bare passer bedre og bedre enn noe som såvidt passer når det er nytt og for lite kort tid etter. De vokser riktignok litt i rykk og napp, men hvertfall mine har sjelden vært lenge i en sånn mellomstørrelse. 

Anonymkode: c1554...7b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer kraftig mellom merker. Men min erfaring er at enkelte merker ikke alltid har klær som passer. Dvs at om Minirodini har en kjole i 104-110 og 116-123  - så er det ikke sikkert noen av dem passer min datter.

Anonymkode: 8db92...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg er forvirret. Jeg har alltid trodd at barnestørrelser i småbarnårene er et tall + voksetillegg på 6 cm. Så størrelse 92 og 92-98 betyr det samme.

Nå har jeg et barn på ca 105 cm, lang og tynn, nesten fire år, og er usikker på hvilken størrelse jeg skal velge! For jeg ser at mange klær kommer i størrelsen 98-104, og så 110-116. Mulig jeg er dum, men er det selvsagt hva man skal velge for et barn i spennet 104-110?

Anonymkode: 23a50...817

Vi har kjøpt 110-116 på den høyden

Anonymkode: 40413...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (veldig) tynne treåring på 93 cm har akkurat startet å bruke 92, men passer og fint i 86. For vidden sin del kunne vi nok brukt 74, men da hadde ermer og ben blitt alt for korte.

Med tynne barn «drar» ikke klærne noe særlig og de passer ofte lenge i hver størrelse. Klærne sitter på kroppen som de henger på kleshengeren 🙈

Anonymkode: 15dd3...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...