Gå til innhold

Noen bedre ord?

Fremhevede innlegg

Gjest Studentinnen
Skrevet

Hei

Et noe merkelig spørsmål......

Jeg skriver på en semesteroppgave om helse, og skal nå fortelle hvor mange ganger i døgnet en pasient er på do for å "bæsje" og "tisse".

Hvilke ord bør jeg bruke for disse ordene? Late vannet og tømme tarmen ? :roll:

Eller skal jeg bare bruke ordene bæsj og tiss? Føler liksom ikke at de er så veldig "medisinske". :sjenert: Det er en lege som skal karaktersette semesteroppgaven min.

Håper noen har noen vettuge kommentarer her ;)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannlating og avføring? Tømme tarmen er vel greit det også. Tror ikke akkurat dette er så nøye. :)

Skrevet

Støtter vannlating og avføring. Høres profesjonelt ut.

Skrevet

Defekasjon er også et fint ord for bæsj - eks: Defekasjonen bør skje i et kokt bekken.

Skrevet

Tømme tarmen kan vel gjelde både tynn- og tykktarm? Ville unngått å bruke dette uttrykket hvis du må presisere i alle fall.

Skrevet

Bimmelim og bommelom burde være bra. Høres profft ut.

Skrevet

Vannlating/urin og avføring. Slike ord vi brukte på hjelpepleien hvertfall. Å på sykehjem føres det jo AVFØRINGS lister.. så ikke bruk tiss å bæsj. Høres litt barnslig og uhygenisk ut spør du meg.

Skrevet

Tror jeg villa ha brukt urinlating eller vannlating og avføring. Et felles ord for dem begge er eliminasjon.

Skrevet
Tømme tarmen kan vel gjelde både tynn- og tykktarm? Ville unngått å bruke dette uttrykket hvis du må presisere i alle fall.

Skjønte ikke dette.

Avføring og vannlating er greit.

Skrevet

Tømme tarmen er vel strengt tatt bare et uttrykk, slik som tømme låret, tømme ryggen, slippe neger'n ut av heisen osv.

Skrevet (endret)
Skjønte ikke dette.

Avføring og vannlating er greit.

Jeg mente bare at hvis du sier at en pasient har "tømt tarmen" - så kan det vel bety både at han har tisset og at han har bæsjet? Og hvis man skal forklare NØYAKTIG hva en pasient har gjort så er det kanskje forvirrende å bruke disse termene! (Tror jeg men egentlig har jeg ikke så mye greie på dette)

EDT: f.eks. hvis en pasient har forstoppelse, og sier "jeg var bare ute og tømte tarmen" (eh.. sier folk dette?), så tror kanskje legene at alt er OK og han er frisk igjen, men han har i virkeligheten bare tømt tynntarmen! :)

Endret av soleil~noir
Skrevet

:ler:

Merkelig hvordan studentinne begynner å bli vanlig..i gamle dager var vi studiner

Skrevet
Jeg mente bare at hvis du sier at en pasient har "tømt tarmen" - så kan det vel bety både at han har tisset og at han har bæsjet? Og hvis man skal forklare NØYAKTIG hva en pasient har gjort så er det kanskje forvirrende å bruke disse termene! (Tror jeg men egentlig har jeg ikke så mye greie på dette)

EDT: f.eks. hvis en pasient har forstoppelse, og sier "jeg var bare ute og tømte tarmen" (eh.. sier folk dette?), så tror kanskje legene at alt er OK og han er frisk igjen, men han har i virkeligheten bare tømt tynntarmen!  :)

Man tisser ikke via tynntarmen! I tarmene er det bæsj.

Skrevet (endret)
Man tisser ikke via tynntarmen! I tarmene er det bæsj.

:overrasket: Oops, da har jeg virkelig lært noe nytt i dag... :rodme:

Endret av soleil~noir
Skrevet

Bommelom synes jeg det høres barnslig ut, i likhet med tiss, bæsj og promp...

"Slippe neger'n ut av heisen" også, selv om jeg lo godt da jeg hørte den første gang ;)

:grine2:

Gjest Splitter Pine
Skrevet

Blæs itu bæljen må vel passe bra. Har jo til og med blitt sagt på Tv :ironi::ler: :grine2:

Gjest lilletroll
Skrevet

:ler: Ja den bør hun absolutt gå for :ler:

Skrevet

soleil~noir: Urin dannes ved at blod filtreres gjennom nyrene, og det kroppen ikke vil ha tilbake sendes videre til blæren slik at vi kan tisse det ut. ;) Tynntarm og tykktarm er bare navn på to forskjellige deler av tarmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...