Gå til innhold

Hvordan hadde økonomien i Norge vært hvis vi aldri fant olje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oljen har vært og er den viktigste inntektskilden vår, derfor kan vi ikke kutte den ut. Da vil landet kollapse.

Men bare som et tankeeksperiment, dersom det hadde fantes noe olje i Nordsjøen. Hadde da Norge vært et fattig land omgitt av rike industriland som Sverige, Danmark, Finland, Island og UK?

Hadde vi vært en en liten øy av fattigdom i et rikt nabolag? Eller hadde vi vært omtrent som våre naboer?

Anonymkode: a50b9...e37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ganske store på laks også

Anonymkode: 17c0a...19e

Skrevet

Laksebarna

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oljen har vært og er den viktigste inntektskilden vår, derfor kan vi ikke kutte den ut. Da vil landet kollapse.

Men bare som et tankeeksperiment, dersom det hadde fantes noe olje i Nordsjøen. Hadde da Norge vært et fattig land omgitt av rike industriland som Sverige, Danmark, Finland, Island og UK?

Hadde vi vært en en liten øy av fattigdom i et rikt nabolag? Eller hadde vi vært omtrent som våre naboer?

Anonymkode: a50b9...e37

Det finnes da masse olje i Nordsjøen? Hva mener du?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er en ressurs vi som vi får lite igjen for. Både med tanke på skatt og arbeidsplasser. Og hva lakseoppdrett gjør med omgivelsene og den økologiske balansen.

Anonymkode: e02b0...cd0

• Liker 4
Skrevet

Uten oljen så hadde Norge vært et fattig land som vi var før oljen. Vi hadde vært desidert mest fattige landet i Skandinavia, på nivå med Polen og Ungarn

Anonymkode: 99802...288

• Liker 6
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja vi er store på laks, men laks er en ganske liten del av Norges økonomi og inntekt 

Anonymkode: 99802...288

• Liker 3
Skrevet

Sild og pottit. Hvis mdg får det som de vil så er det tilbake dit. 

Anonymkode: dfd23...2a6

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er en gigantisk myte at Norge var fattig før olja.

I 1965, før olja, hadde følgende land så mange dollar stor økonomi (BNP) per person:

Botswana $82

Thailand $138

Portugal $523

Spania $770

Irland $1.022

Nederland $1.697

Finland $1.880

New Zealand $2.151

Norge $2.156

Danmark $2.235

Canada $2.756

Sverige $3.190

WOW for et lutfattig skithøl vi var, ass..

https://countryeconomy.com/gdp?year=1965

Hadde vi ikke funnet olje så hadde vi gjort som våre naboland, utviklet alternative industrier og inntektskilder. Vi hadde nok ikke vært fullt så rike som i dag, kanskje hadde vi vært like fattige som ...*grøss*... Finland og New Zealand.

Endret av Nicathv
  • Liker 10
Skrevet

@Nicathv Fordi vi ikke lå øverst på lista? Vi var fortsatt fire ganger rikere enn Portugal, og selv om de opplever økonomisk kollaps etter kollaps -sa har de det ganske bra der (spesielt etter facist-regjeringa ble borte!). 

Anonymkode: 2cf1b...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

@Nicathv Fordi vi ikke lå øverst på lista? Vi var fortsatt fire ganger rikere enn Portugal, og selv om de opplever økonomisk kollaps etter kollaps -sa har de det ganske bra der (spesielt etter facist-regjeringa ble borte!). 

https://snl.no/ironi

"Ironi er i daglig språkbruk det å tilkjennegi sin mening ved å uttale det stikk motsatte av hva man mener, men på en slik måte at ens sanne mening skinner igjennom."

• Liker 1
Skrevet
Nicathv skrev (4 minutter siden):

https://snl.no/ironi

"Ironi er i daglig språkbruk det å tilkjennegi sin mening ved å uttale det stikk motsatte av hva man mener, men på en slik måte at ens sanne mening skinner igjennom."

Du trnger ikke forklare meg hva ironi er, selv om jeg ikke oppfatta at det var det du mente. :fart2: Tror ikke jeg så siste del av innlegget ditt -får skylde på at klokka er snart halv fire :natti::sovne:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trnger ikke forklare meg hva ironi er, selv om jeg ikke oppfatta at det var det du mente. :fart2: Tror ikke jeg så siste del av innlegget ditt -får skylde på at klokka er snart halv fire :natti::sovne:

Jeg gjorde en redigering og la til den siste setningen omtrent samtidig som du skrev innlegget ditt. Men jeg synes at det var ganske åpenbart at det var ironi uansett 😜

Men du er tilgitt, hvis du tilgir meg for min trøtte småfrekkhet 🤓

• Liker 2
Skrevet

Livet til negroidene i Afrika hadde vært så my bedre hvis Norge aldri hadde utvunnet olje fra Nordsjøen, jeg skammer meg over å være hvit så nå skal jeg gjøre samfunnet en stor tjeneste...

Anonymkode: 5e344...897

Skrevet

Hvis vi aldri hadde funnet olje, så hadde vi "gjort" andre saker, vi hadde nok hatt en økonomi på linje med Finland.

Men hvis vi kutter ut oljen nå øyeblikkelig, så kommer vi til å havne langt ned på "fattiglista" i Europa. Da vi ikke har noe annet enn olje å livnære økonomien på, det kreves en omstilling som krever flere tiår før vi kan ha noe annet på plass

• Liker 2
Skrevet
frogger skrev (10 timer siden):

Hvis vi aldri hadde funnet olje, så hadde vi "gjort" andre saker, vi hadde nok hatt en økonomi på linje med Finland.

Men hvis vi kutter ut oljen nå øyeblikkelig, så kommer vi til å havne langt ned på "fattiglista" i Europa. Da vi ikke har noe annet enn olje å livnære økonomien på, det kreves en omstilling som krever flere tiår før vi kan ha noe annet på plass

Det er vel ikke snakk om å stenge ventilene øyeblikkelig? Forøvrig hadde det vært korrekt terminologi og ikke "slutte å pumpe opp olje" som mediene beskriver. Oljen kommer opp av seg selv, men det er en annen historie. Det er vel nylig satt i drift oljefelt med både 30 og 50 års levetid...

Skrevet

Oppfinnelsen som gjorde Finland rik (har noe med mobilnettverket å gjøre), ble oppfunnet i Trondheim. Men ingen i Norge gadd å legge penger i det, alle fokuserte på oljen, så oppfinner måtte til Finland for å finne investorer. Hadde vi ikke hatt olje, hadde vi hatt noe annet.

Tror du det er tilfeldig at alle landene i Skandinavia er så rike? Du vet at hadde kvinner i Norge jobbet like lite som gjennomsnittet i OECD-land, hadde verdier tilsvarende hele oljefondet vært borte. Det er ikke oljen som gjorde Norge rik, eller industrien som gjorde Sverige rik. Hvertfall ikke alene. Det var alle kvinnene i arbeid. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Uten oljen måtte vi nok ha funnet på noe annet. Kanskje primærnæringen hadde vært mere frem og opp. 

Skrevet

Velferdsstaten hadde ikke vært så ekstremt oppblåst som den er nå i allefall, det er ganske så sikkert.

Anonymkode: ada96...8c6

• Liker 1
Skrevet

I motsetning til det mange tror hadde man nok fortsatt hatt en velferdsstat (Det hadde man også før oljealderen), men ytelsene ville nok sannsynligvis ikke vært så store som de kan være med olje. 

Anonymkode: c9ebb...ac9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...