Gå til innhold

Overnattingsgjester 3 uker etter fødsel, høres det greit ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin ca.tre uker før jul. 

Litt usikker på hvordan vi gjør det med julegjester i år. Noen som har vært i samme situasjon med termin like før jul, og kan fortelle litt om hvordan dere gjorde det mtp overnattingsgjester? Hvor lang tid tok det før dere følte dere i form til å ta i mot overnattingsbesøk over flere dager? 

Anonymkode: 253f2...567

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vist du går 2 uker overtid så er det bare 1 uke etter fødselen når dere skal ha overnatting. Jeg hadde sagt nei til overnatting så tett på uansett. 

Anonymkode: 5d8c1...48c

• Liker 22
Skrevet

Jeg synes det høres helt vanvittig slitsomt ut. Og du vet jo ikke hva slags baby du får heller.

Jeg ville absolutt ikke vært overnattingsgjest hos noen som har født bare tre uker før. Av hensyn til dem.

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vist du går 2 uker overtid så er det bare 1 uke etter fødselen når dere skal ha overnatting. Jeg hadde sagt nei til overnatting så tett på uansett. 

Ja,det er et tankekors :( 
Hadde du villet avlyse hele besøket eller be de ta inn på hotell? 

ts

Skrevet

Nope. Jeg har termin i oktober og har sagt nei til julegjester på overnatting. Har også takket nei til å reise på juleferie. 

Anonymkode: 16e77...72b

• Liker 8
Skrevet

Dropp overnattingsbesøk i år!

Anonymkode: f0fad...ebe

• Liker 6
Skrevet

Spørs litt hvem disse gjestene er, hvor komfortable dere er med de og hvorvidt de har alternativer hvis det ikke passer seg slik likevel. 

Jeg fikk helt mark av å ha mine egne foreldre boende hos oss etter fødsel. Jeg var bare så sliten og apatisk at jeg ikke orket to gira mennesker som fløy rundt selv om de bare var til hjelp og prøvde å ta vare på oss. Ville helst bare ha det stille rundt meg og ligge på mørkt rom på dagtid da baby spiste natta lang de første ukene. 

Heldigvis bodde min søster rett i nærheten, så de byttet på å bo her og der. 

Anonymkode: f7c11...fa3

• Liker 5
Skrevet

Hadde droppet julebesøk i år. Man vet aldri hvordan babyen blir. Jeg hadde aldri klart å slappet av heller, mtp besøket. si nei til besøk. 

Anonymkode: 03a06...229

• Liker 3
Skrevet

Det hadde vært uaktuelt for min del i hvert fall.  Så kort tid etter fødselen så var jeg kjempesliten, hadde vondt både her og der og ammet døgnet rundt. Overnattingsbesøk hadde derfor vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 9d9be...197

• Liker 3
Skrevet

Kommer ann på hvem det er. Du kan være veldig sårbar, slite med amming, blø ennå m.m. Da kan det være ok å ha f.eks en nær søster på overnatting, men ikke søster med mann og to barn.

Uansett hvem det er ville jeg avtalt at det måttw ha vært lav terskel for å be dem om å bo på hotell eller lignende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Det spørs hvem det er. Foreldre kunne jeg bedt om å ta inn på hotell, eventuelt søsken jeg har veldig nært forhold til. Øvrige gjester hadde jeg avlyst helt.

• Liker 3
Skrevet

Det hadde vært helt greit. Vi hadde svigers, svoger, svigerinne og barn på overnatting 3 dager etter fødsel. Det var bare kjempekoselig. 

Anonymkode: 7d9c5...30c

• Liker 1
Skrevet

Ikke gjør det. Les «Lemon clot essay», Google så finner du. Ikke la de første månedene av denne unike og magiske perioden i livet ditt bli ødelagt av besøk og dårlig samvittighet. Det er din tid nå, og du får den aldri igjen.

Dersom du er av den sjeldne sorten som virkelig ønsker noen oppå deg mens du blør, svetter og muligens sliter med å få til ammingen, så er det lettere å invitere folk på besøk dersom du kjenner det hadde vært litt greit likevel, enn å avbestille et besøk når de allerede er der og du holder på å klikke/gråter.

Det høres ut som du aldri har gjort dette før, altså du aner ikke hvordan du og baby kommer til å ha det. 

ps. Jeg fikk ikke overnattingsbesøk før babyen var 7 mnd, til og med det kjentes for tidlig. Jeg tok imot besøk uten overnatting da barnet var 2 uker, det var pinsomt når folk ble for lenge. Huff, nei ta vare på deg selv, TS! 

Anonymkode: 0088b...e46

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

ts

Avlyst hele besøket.

Jeg gikk 2 uker over termin og formen var helt dritt både før og etter fødsel.

Vi feiret alene julaften, skulle egentlig føde i romjulen - men det ble uti januar. 

• Liker 3
Skrevet

NEI!!!

Anonymkode: be611...3d6

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvem som kommer og familiekulturen dere har. Noen vil få en fantastisk tid sammen med gjester 3 uker etter fødsel, for andre blir det et mareritt. 

Er dette gjester du har hatt på besøk tidligere? Som ikke irriterer deg veldig, du ikke kommer i konflikt med, eller som du tåler å være i konflikt med uten å gå helt i kjelleren?

Har dere bodd sammen når noen har vært i sårbare faser tidligere?

Er de hjelpsomme og skjønner at du har en liten baby å ta deg av?

Vil du få dårlig samvittighet hvis du ikke orker å være vertinne?

Blir du stressa hvis du har gjester og huset er rotete?

Har du en støttende partner som du har erfaring med at hjelper/tar din del av oppgavene hvis du ikke har kapasitet?

Hvor lenge blir de?

Det er ting jeg ville tenkt igjennom før jeg sa ja til besøk.

Du må også ta høyde for at alt kan skje, barnet kan være sykt, få kolikk, være mye våken om nettene osv.

Kanskje er det lettere at dere drar på besøk?

Anonymkode: b3774...a46

• Liker 8
Skrevet

Kommer litt an på hvem det er. 

3 uker etter termin er det fremdeles stor sjanse for at du blør mye, du er veldig sliten, du har vondt, brystvorter er såre og må sitte på lufting, det er melkesøl overalt, amming er vanskelig og du kan gråte mye. Baby kan ha kolikk og skrike mye, døgnet rundt og dere vil ikke ha noe døgnrytme. Du kan også føle deg i fin form og baby bare sover hele natt, men det er ikke lett å planlegge 🤷

Jeg hadde den nærmeste familien min på overnattingsbesøk 3 uker etter fødselen, men da for å hjelpe til og de var absolutt inneforstått med at vi ikke kunne varte opp. De ryddet,vasket, passet eldste osv. 

Anonymkode: 05150...d53

• Liker 3
Skrevet

Høres mer slitsomt ut for gjestene 

Anonymkode: ff588...d60

• Liker 1
Skrevet

3 uker etter fødsel var jeg innlagt på sykehuset pga brystbetennelse som utviklet seg til abscess. Så du vet aldri het hva som skjer. Ville latt den første måneden være helt åpen

Anonymkode: ff588...d60

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...