Gå til innhold

Hvor mye er 100 g smør? Hvordan måler jeg det? Og hvordan gjør jeg det??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri laget noe særlig mat selv annet enn brødmat. Jeg flyttet i leilighet for litt siden. Jeg skal lage brownies, ferdig pakke, trenger 100 g smør. MEN, det jeg ikke skjønner er hvordan vet jeg hvor mye 100 g smør er, hvordan måler jeg det riktig? Jeg fant ut nettopp fra google at det står på pakke papiret, men jeg har ikke stekesmør. Jeg skal bruke vanlig smør.Hvordan skal jeg måle det da og vite det er riktig??? Jeg vil ikke spør noen jeg kjenner om dette. Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 17fb7...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du enten prøve deg på øyemål eller bruke en kjøkkenvekt. Ikke alt smør egner seg til all bruk. Det er viktig at du sjekker også 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri laget noe særlig mat selv annet enn brødmat. Jeg flyttet i leilighet for litt siden. Jeg skal lage brownies, ferdig pakke, trenger 100 g smør. MEN, det jeg ikke skjønner er hvordan vet jeg hvor mye 100 g smør er, hvordan måler jeg det riktig? Jeg fant ut nettopp fra google at det står på pakke papiret, men jeg har ikke stekesmør. Jeg skal bruke vanlig smør.Hvordan skal jeg måle det da og vite det er riktig??? Jeg vil ikke spør noen jeg kjenner om dette. Tusen takk for svar :)

Du veier det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Del en stor sjokoladeplate i to, og vei opp slik at du har like my smør som sjokolade. 

Anonymkode: afc22...b9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du bruker melange så står det målelinje på innsiden av pakken. Så da kan du ved hjelp av den veldig enkelt måle opp 100g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (6 minutter siden):

Hvis du har kjøpt smør innpakket i papir så er det mål langs den ene papirkanten. 

smor.png

Dette! 

Anonymkode: 91c70...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en kjøkkenvekt. Som denne for eksempel. Det er nyttig å ha når man skal bo for seg selv. Stadig vekk at man under matlaging må veie opp ting.

Du setter en bolle på vekten, slår den på og nullstiller vekten med bollen stående der. Så når du har 0 på displayet, tar du opp i smør, litt og litt, og veier det til du har ønsket mengde. Etter hvert lærer du litt øyemål også.

Anonymkode: 356d8...0ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g smør er 100g. Er bare å veie det opp 😅

Men antar kanskje fra spørsmålet at du ikke har vekt.

Som noen skriver er 1 dl smør = 90 g.

Om du heller ikke har litermål. Ja da får du enten ta det på øyemål, eller reise til europris å kjøpe deg vekt/litermål 😅

Anonymkode: 07e76...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom lurer jeg virkelig på hvordan mennesker med så dårlig lesekompetanse som det en god del på Kvinneguiden utviser, faktisk evner å fungere i samfunnet. Når TS skriver i hovedinnlegget at hun ikke har kjøpt stekesmør, men så klarer likevel en rekke ulike individer ikke å lese det korrekt og velger å informere om hvordan man kan bruke måleskalaen på meierismør-pakningen, da forstår jeg hvorfor Norge har så høye uføretall. 

Anonymkode: 03f3e...55a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innimellom lurer jeg virkelig på hvordan mennesker med så dårlig lesekompetanse som det en god del på Kvinneguiden utviser, faktisk evner å fungere i samfunnet. Når TS skriver i hovedinnlegget at hun ikke har kjøpt stekesmør, men så klarer likevel en rekke ulike individer ikke å lese det korrekt og velger å informere om hvordan man kan bruke måleskalaen på meierismør-pakningen, da forstår jeg hvorfor Norge har så høye uføretall. 

TS kunne jo ha googla også ;)

Anonymkode: c2180...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke alle som leser HI, kun overskriften, og svarer på spørsmålet stilt der.

Anonymkode: 07e76...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når TS skriver i hovedinnlegget at hun ikke har kjøpt stekesmør

Hva er stekesmør?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lafamiglia skrev (2 minutter siden):

Hva er stekesmør?

Ikke bordsmør. Margaring eller meierismør solgt i blokk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vanlig smør selges stort sett i blokk med angivelse av størrelse på innpakningen. Ofte bruker mange betegnelsen stekesmør om Melange som er margarin

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bordsmør. Margaring eller meierismør solgt i blokk. 

Hehe, dette er ikke for å være vanskelig eller vrang, men jeg har aldri hørt om bordsmør heller. Men margarin har jeg hørt om, da.

Men jeg tror jeg skjønner: bordsmør er smør i sånn pakning med lokk, og stekesmør er smør pakket i papir/folie.

Og så må jeg tydeligvis omstille hjernen min, for hver gang jeg leser "smør", betyr dette smør for meg, sånn at når noen skriver "smør" og mener margarin, så blir jeg rett og slett forvirret.

Men jeg jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordsmør= det smøret du smører på brødskive 

Steikesmør= til steking av egg, kjøtt osv på stekepanne. En type er Melange. Det er det samme som margarin.

Så er meierismør. Tine har et meierismør som ganske enkelt heter meierismør. Dette bruker man oftest i kaker, bakevarer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...