catman Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Vi har en svartsurbærbusk som er ca L×B×H 400×150×200cm. Ganske stor. Likevel ga den oss bare 1560g med bær. Det er jo tragisk lite - tilsvarende stor stikkelsbærbusk hadde vel vært rundt 30kg. Vi har hatt netting over og jeg kan ikke se at det har vært noe særlig tap til fugler og slikt. Skal det være så lite bær? Eller er det et tegn til at busken ikke trives?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Vi har en hekk med svartsurbær. Noen har enormt med bær, noen har ikke bær i det hele tatt. Varierer også litt fra år til år Anonymkode: 3abcd...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Tynner du grenene? Står den solrikt? Anonymkode: 9dd7a...8b0 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Ja, vi beskjærer den kanskje annethvert år. Da går vi nesten for en slags hekkeform, men jeg ser at det blir ekstra lite bær i midten av busken. Den har sol nesten hele dagen, men nå på sensommeren lager kanskje huset litt skygge en liten stund på formiddagen. Anonymkode: a614e...c3b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Måtte Google. Her i Oslo bugner det av sånne bær. De brukes til prydbusk tror jeg, ser den både på t-banestasjoner og langs veiene. Kan det stemme? Skjønner at dette er en avsporing men hva pleier du å lage av de bærene? Hilsen blokkbeboer Anonymkode: 72300...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Jeg har ikke Aronia selv, men mener å ha hørt at de helst skal beskjæres om våren etter at de har avblomstret. Jeg hjalp en nabo en gang med beskjæringen, og da klippet vi ned til ca. knehøyde for å la planten komme på nytt. Ikke fjern mer enn max. 2/3, og beskjær heller mer et senere år. Det er lurt å få fjernet en del gamle og halvdøde grener i midten av busker, så start der i år, og så kan du ta de ytre delen av busken neste år. Anonymkode: ae17a...884 2
catman Skrevet 5. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 5. september 2021 Ja, det er veldig vanlige prydbusker og bærene er noe av det mest vitamin C holdige du kan dyrke i Norge. Det gir en fantastisk saft, eller f.eks. et nydelig syltetøy sammen med eple. Som rognebær må de noen dager i fryseren først før videre bearbeiding - de er ikke gode rett fra busken. Hvis jeg beskjærer rett etter blomstringen mister jeg jo hele avlingen... 🤪 Det er ingen døde grener på busken vår, men den er ikke så altfor tett heller. Egentlig ganske passe for å plukke fra den.
catman Skrevet 5. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2021 Ab a614e...c3b var visst meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå