Gå til innhold

Man skal forholde seg til Aa-registeret ikke sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med å redigere CV, i den forbindelse skal man vel forholde seg til Arbeidsgiver-og arbeidstakerregisteret?

Der står det registrert at jeg jobbet som miljøarbeider ( noe som er korrekt ) men i attest fra arbeidsgiver står det oppført som miljøterapeut ( også med litt flere oppgaver jeg ikke utførte ) jeg tror tidligere arbeidsgiver gjorde dette litt bevisst for å villede meg til å ta litt mer oppgaver som innebar litt mer ansvar, men det blir feil på cv og attester.

( Fikk IKKE høyere lønn, heller mindre enn det jeg skulle ha.)

Når jeg forholder meg til Aa-registeret så er det korrekt, så det er vel innenfor?

Anonymkode: 0ce65...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen som bryr seg om det er miljøarbeider eller miljøterapeut, da det høres ut som det samme. Du bestemmer selv hva du ønsker å bruke :)

Anonymkode: 5e24b...186

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om aa-registeret en gang. Hva er det, noe for offentlig ansatte?

Anonymkode: f44ed...9da

• Liker 1
Skrevet

Miljøterapeut krever bachelor, miljøarbeider er ofte ufaglærte

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingen som bryr seg om det er miljøarbeider eller miljøterapeut, da det høres ut som det samme. Du bestemmer selv hva du ønsker å bruke :)

Det er mer ansvarsområder så det ser mer merkelig ut.

Hadde jo en periode mer avdlingsansvar og oppgaver på papiret.

Skrevet
BBLL skrev (Akkurat nå):

Miljøterapeut krever bachelor, miljøarbeider er ofte ufaglærte

Ja, men jeg kan forholde meg til Aa-registert ikke sant?

Skrevet

De du søker jobb hos har ikke tilgang på å søke opp hva du stod registrert som i aa registeret uansett. Ville forhold emg til det som står i kontrakten din. 
Det er ikke alltid alle yrkestittler finnes i aa registeret, så man tar det som er nærmest. 

Anonymkode: 8d0c2...02d

• Liker 2
Skrevet

Dersom jeg søker ny jobb så skriver jeg miljøarbeider 2019-2020

men i attestene mine står det det miljøterapeut med mer ansvarsområder, da vil de jo stusse?

Derfor om jeg spør om jeg kan forholde meg til Aa registeret? hvis ikke tør jeg jo ikke bruke den attesten, ikke min feil at tidligere arbeidsgiver førte meg bak lyset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De du søker jobb hos har ikke tilgang på å søke opp hva du stod registrert som i aa registeret uansett. Ville forhold emg til det som står i kontrakten din. 
Det er ikke alltid alle yrkestittler finnes i aa registeret, så man tar det som er nærmest. 

Anonymkode: 8d0c2...02d

I kotrakten stor det miljøterapeut men leder har skrevet til Aa registeret at jeg jobbet som miljøarbeider, jeg fikk oppgaver og mer ansvar men ble lønnet som en miljøarbeider.

Tror han sparte penger på det

Skrevet

Må man vise alle papirer i nyansettelser, vil liksom bli ferdig med dette og gå videre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man vise alle papirer i nyansettelser, vil liksom bli ferdig med dette og gå videre.

Dette er særdeles personavhengig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er særdeles personavhengig.

Å?

trodde alle måtte det 

Skrevet

Nei, det er så mange titler i registeret så muligheten for at den som har meldt deg inn den gangen har valgt feil kode er stor. Du bruker din rette tittel! 

Anonymkode: a5f2b...5a5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er så mange titler i registeret så muligheten for at den som har meldt deg inn den gangen har valgt feil kode er stor. Du bruker din rette tittel! 

Anonymkode: a5f2b...5a5

Nei, tidligere arbeidsgiver gjorde dette for å skjule det for myndighetene, juridisk sett hadde jeg ikke papirer på at jeg kunne jobbe som m terapeut da det krever høyskoleutdannelse, det har jeg ikke. Ved å la meg tro det så kunne han faktisk få meg til å ha mer ansvarsfulle oppgaver til pris av en miljøarbeider, jeg jobbet trippelt opp i god tro faktisk..men cv og attest samsvarer derfor ikke og hvis de spør etter papirer får jeg derfor et problem, orker ikke dra opp igjen forklaringen på at min tidligere arb giver ikke holdt seg til lovverk, jeg ble lurt.

Noen som har forslag til hvordan ordne dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Holder på med å redigere CV, i den forbindelse skal man vel forholde seg til Arbeidsgiver-og arbeidstakerregisteret?

Der står det registrert at jeg jobbet som miljøarbeider ( noe som er korrekt ) men i attest fra arbeidsgiver står det oppført som miljøterapeut ( også med litt flere oppgaver jeg ikke utførte ) jeg tror tidligere arbeidsgiver gjorde dette litt bevisst for å villede meg til å ta litt mer oppgaver som innebar litt mer ansvar, men det blir feil på cv og attester.

( Fikk IKKE høyere lønn, heller mindre enn det jeg skulle ha.)

Når jeg forholder meg til Aa-registeret så er det korrekt, så det er vel innenfor?

Ofte finnes ikke riktig stillingskode i Aa-reg. Arbeidsgiver må derfor oppgi annen tittel enn det som står på arbeidskontrakten din. Du forholder deg til kontrakten du har med arbeidgiver, ikke til Aa-reg. Det registeret er egentlig bare en formalitet og har liten praktisk betydning for jobbsøking og CV.

Anonymkode: 8e184...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har aldri hørt om aa-registeret en gang. Hva er det, noe for offentlig ansatte?

Alle arbeidsforhold skal meldes til aa-registeret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, tidligere arbeidsgiver gjorde dette for å skjule det for myndighetene, juridisk sett hadde jeg ikke papirer på at jeg kunne jobbe som m terapeut da det krever høyskoleutdannelse, det har jeg ikke. Ved å la meg tro det så kunne han faktisk få meg til å ha mer ansvarsfulle oppgaver til pris av en miljøarbeider, jeg jobbet trippelt opp i god tro faktisk..men cv og attest samsvarer derfor ikke og hvis de spør etter papirer får jeg derfor et problem, orker ikke dra opp igjen forklaringen på at min tidligere arb giver ikke holdt seg til lovverk, jeg ble lurt.

Noen som har forslag til hvordan ordne dette?

Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å ansette en miljøarbeider til å gjøre en miljøterapeut sin jobb. Det er ikke kriminelt, men billigere for arbeidsgivere. Dette gjøres ofte både i privat og offentlig sektor. "Myndighetene" som du omtaler de som driter i hva du står registrert som i Aa-reg. Du virker paranoid og med lite forståelse for hvordan ting fungerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ofte finnes ikke riktig stillingskode i Aa-reg. Arbeidsgiver må derfor oppgi annen tittel enn det som står på arbeidskontrakten din. Du forholder deg til kontrakten du har med arbeidgiver, ikke til Aa-reg. Det registeret er egentlig bare en formalitet og har liten praktisk betydning for jobbsøking og CV.

Jeg er 100 prosent sikker på at det finnes en stillingskode for miljøterapeuter i Aa-registeret, på CV en min har jeg skrevet miljøarbeider men står oppført som miljøterapeut i attesten min, derfor dette er vanskelig. ( Hvis jeg må levere fra meg papirer så vil det vises ) jeg ble lønnet som miljøarbeider.

Hvordan løse dette? det er vel ikke ulovlig å gå ned i graden på en cv? etter loven må jeg jo det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å ansette en miljøarbeider til å gjøre en miljøterapeut sin jobb. Det er ikke kriminelt, men billigere for arbeidsgivere. Dette gjøres ofte både i privat og offentlig sektor. "Myndighetene" som du omtaler de som driter i hva du står registrert som i Aa-reg. Du virker paranoid og med lite forståelse for hvordan ting fungerer. 

Nei, jeg er ikke paranoid, det står ulikt i cv og attest og det kan jeg spørre om uten å få et stempel.

Skrevet

Ok, nå har jeg sjekket hva som står om meg selv i aa-registeret. To av fire stillingstitler er feil (jeg har da aldri vært ingeniør!), og en av fire datointervall er feil (jeg hadde ikke to jobber samtidig), og på den ene står det feil avdelingskontor (jeg har aldri jobbet i Bergen)....

Det står også at siste lønnsjustering var i April, det er reinspikka vrøvl, jeg har ikke fått lønnsøkning på to år.

Hva brukes egentlig dette til??? Infoen er jo i beste fall misvisende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...