AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Får ikke i meg annet,men man skal jo ikke ha verken søtstoff eller koffein så vidt jeg har skjønt. Er i uke 9. Anonymkode: aacc2...b53
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Da vet du jo svaret: du drikker Max 0,5 l Pepsi Max hver dag ellers får du prøve eplejuice med Farris, smaksatt vann osv Anonymkode: 1670c...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da vet du jo svaret: du drikker Max 0,5 l Pepsi Max hver dag ellers får du prøve eplejuice med Farris, smaksatt vann osv Anonymkode: 1670c...d9b Ok takk,så det er ok å drikke litt? Da får jeg vertfall i meg noe væske. Anonymkode: aacc2...b53
Sandie Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Jeg tenker hvis det er det eneste du får i deg de ukene kvalmen står på som verst får det så være. Så går du over til noe sunnere senere, når formen er bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok takk,så det er ok å drikke litt? Da får jeg vertfall i meg noe væske. Anonymkode: aacc2...b53 Les på helsenorge sine sider, der står det hva som anbefales. Men jeg ville droppet Pepsi Max-en da det fører til avhengighet. Merker når jeg drikker mye Pepsi Max i perioder er jeg mye mer sugen på det enn feks vann når jeg er tørst. Det er i tillegg vanndrivende. Så bare la være og prøv deg frem med annet isteden. Anonymkode: 1670c...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les på helsenorge sine sider, der står det hva som anbefales. Men jeg ville droppet Pepsi Max-en da det fører til avhengighet. Merker når jeg drikker mye Pepsi Max i perioder er jeg mye mer sugen på det enn feks vann når jeg er tørst. Det er i tillegg vanndrivende. Så bare la være og prøv deg frem med annet isteden. Anonymkode: 1670c...d9b Men hvis ikke hun får i seg noe annet så får hun ikke i seg noe annet. Da hjelper det ikke med noe annet. Ts, drikk pepsi max du. Folk snakker negativt om å være avhengig av p-max, samtidig som veldig mange er avhengig av kaffe. Det aller beste er vann, men p-max er mye, mye bedre enn ingenting. Anonymkode: 173fa...50c 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 Det er som det er, drikk Pepsi Max du, plutselig endrer det seg også orker du mer :)! Anonymkode: 19de2...301
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Drikk pepsi max, drakk bare det 4 første måneder med tvillinger - tok det opp med lege og sykepleier og de sa det ikke var noe problem. Flotte friske unger Anonymkode: a1a3b...42c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 Personlig hadde jeg vært forsiktig med koffeininntak - de første tolv ukene er sårbare for abort. Hva med vann med sitron? Boblevann? Eller brus uten koffein? Anonymkode: 1cb9e...99a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Gå til fastlegen å be om resept på kvalmestillende (Afipran). Eller prøv reseptfri Prostafen som du får kjøpt på apoteket. Dersom kvalmen er så ille at du ikke får i deg fast føde, må du ta det opp med lege. Anonymkode: ddce8...bf8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Er det noe særlig koffein i pepsi max da? Mener cola feks har veldig lite koffein. Anbefalingen fra myndighetene i Norge er maks 200mg. Du skal drikke en del pepsi max før du får i deg såpass. (Og ja vet noen forskere mener man skal kutte helt men dette er iallfall anbefalingene fra FHI så når det er alt du får i deg tenker jeg du kan følge dem). Søtstoffer vet jeg ikke noe om, fant ikke noe på fhi. Men du snakk med legen om kvalmestillende. De anbefaler feks Postafen til gravide som fås reseptfritt men som du også kan få på resept. https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/ For gravide og ammende tilsvarer tålegrensen på 3 mg/kg kroppsvekt cirka 200 mg koffein daglig. Anonymkode: e3623...cb8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Selv klarte jeg bare sukkerfri saft, så jeg forstår bekymringen. Jordmor sa at det viktigste er å få i seg væske, for dehydrering er skikkelig farlig for gravide. Hun sa også at det kan være lurt å prøve å fortynnet mest mulig, for å redusere mengden uheldige stoffer. Kanskje du kan blande ut Pepsi med vann eller Farris? Kanskje ingefærbrus også fungerer, slik at du kan kutte ut litt koffein? Kanskje jus utblandet i vann eller Farris fungerer? Som sagt, det viktigste er at du får i deg væske. De fleste innleggelser pga hyperemesis er for dehydrering, ikke underernæring. Anonymkode: a601f...f43 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det noe særlig koffein i pepsi max da? Mener cola feks har veldig lite koffein. Anbefalingen fra myndighetene i Norge er maks 200mg. Du skal drikke en del pepsi max før du får i deg såpass. (Og ja vet noen forskere mener man skal kutte helt men dette er iallfall anbefalingene fra FHI så når det er alt du får i deg tenker jeg du kan følge dem). Søtstoffer vet jeg ikke noe om, fant ikke noe på fhi. Men du snakk med legen om kvalmestillende. De anbefaler feks Postafen til gravide som fås reseptfritt men som du også kan få på resept. https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/ For gravide og ammende tilsvarer tålegrensen på 3 mg/kg kroppsvekt cirka 200 mg koffein daglig. Anonymkode: e3623...cb8 Har lest at det er ca 12 mg per ml koffein i Pepsi Max - så hvis ts drikker anbefalt daglig mengde væske på 2-2,5 L så blir det fort 420 mg koffein med 2 l Pepsi Max. Jeg bare syntes at man skal prøve litt sunnere alternativer fordi det er en del forskning som påpeker at koffein ikke er sunt for barnas utvikling, og det er heller ikke sunt for mor. Anonymkode: 1cb9e...99a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #14 Skrevet 7. september 2021 Du kan da fint drikke 1,5 l Pepsi Max hver dag! Så lenge fu da holder deg unna kaffe og te, men å holde seg unna kaffe er ofte null problem når man er kvalm. Jeg leder jo stadig om folk her inne som er svært redde for dette, men samtlige jeg kjenner har forholdt deg til rådene fra Helsenorge. Og da kose seg med kaffekoppen eller Pepsi Max. Anonymkode: 3608b...060 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #15 Skrevet 7. september 2021 Du kan fint drikke Pepsi Max, bare du ikke heller i deg litervis. Prøv og hold deg til 05l, f.eks, og suppler med vann. Anonymkode: 05968...e0a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du kan fint drikke Pepsi Max, bare du ikke heller i deg litervis. Prøv og hold deg til 05l, f.eks, og suppler med vann. Anonymkode: 05968...e0a Takk for tips alle sammen, jeg har aldri drukket mer enn et par kopper så da går det nok bra Anonymkode: aacc2...b53
tussi84 Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Du kan drikke 1,5 l Pepsi max hver dag om du vil, så lenge du holder deg unna andre ting som inneholder koffein. Koffein er ikke farlig i seg selv for gravide, det er mengden koffein som har noe å si. Å gå over anbefalt mengde koffein en sjelden gang er heller ikke farlig, men hvis man feks er over anbefalt mengde hver dag så er det ikke bra for fosteret.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Har lest at det er ca 12 mg per ml koffein i Pepsi Max - så hvis ts drikker anbefalt daglig mengde væske på 2-2,5 L så blir det fort 420 mg koffein med 2 l Pepsi Max. Jeg bare syntes at man skal prøve litt sunnere alternativer fordi det er en del forskning som påpeker at koffein ikke er sunt for barnas utvikling, og det er heller ikke sunt for mor. Anonymkode: 1cb9e...99a Mener du desiliter? Googlet det nå og det var litt mer i pepsi max enn jeg trodde, det er litt mer enn i cola. Ifølge denne nettsiden er 200mg-anbefalingen likt maks 1 liter om dagen da: https://forklarmeg.com/koffein-pepsi-max/ Det falt meg ikke inn at TS skulle drikke over 2 liter daglig da, jeg drikker ikke pepsi max så jeg forstår tydligvis ikke at det er snakk om sånne mengder 😄 TS når jeg var veldig kvalm i 1. trimester så funket det at drikken var iskald. Klarte nesten ikke drikke vann men hadde jeg masse isbiter i gikk det fint Så anbefaler å teste vann eller saft med masse isbiter Anonymkode: e3623...cb8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå