Gå til innhold

Jeg ville IKKE ta vaksine, likevel gjorde jeg det pga press følelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nå skal jeg snart ta dose 2... jeg bare hater dette. gleder meg til jeg er ferdig :) Men hvor mange andre her inne har tatt vaksine som egentlig ikke ville det selv? Hvem andre gjrode det for andres skyld og press følelse? Interessant å se hvor mange :) 

Anonymkode: 4bdc8...2a2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

🤔

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke man kan skylde på press, det er frivillig og du er selv ansvarlig for valget til tross for hva alle andre mener. Skulle ønske at alle baserte valget sitt på fornuft og ikke det de føler. 

• Liker 47
Skrevet

Jeg tenker at om du har opplevd det som press eller en ufrivillig handling, så har du latt deg selv dra inn i for mange diskusjoner omkring det. Eller du har lest for mye her inne. Valget er uansett ditt, og som, jeg antar, voksen, har du et ansvar for å sette deg inn i det valget du tar.

Det som bekymrer meg mer, er alle de unge som nå vaksineres (16 - 17 åringer), og etterhvert de fra 12 år oppover. Jeg tok selv som godt voksen 2. dose nylig. I salen ellers var det kun unge mennesker. Jeg lurer på hvor mange av de som tar et informert valg, og hvor mange som gjør det bare fordi venner gjør det. Og nå som foreldrene skal begynne å ta avgjørelser for barn ned til 12 år, med all den hysterien som er rundt temaet, så er jeg urolig for hvilket begrunnelse foreldrene bruker overfor sine barn. Da kan man begynne å snakke om press, eller ihvertfall om vaksinering på sviktende informert grunnlag.

• Liker 23
Skrevet

Helt supert at du gav etter! 

• Liker 39
Skrevet

Kjenner selv på presset, et evig kjas og mas fra folk rundt meg..

• Liker 12
Gjest Villfisker
Skrevet
Citha skrev (3 minutter siden):

Helt supert at du gav etter! 

Absolutt ikke. En skal ikke føle seg presset til noe som helst. Tar man et slikt valg, skal det være ens eget. Ikke pga press fra andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og nå skal jeg snart ta dose 2... jeg bare hater dette. gleder meg til jeg er ferdig :) Men hvor mange andre her inne har tatt vaksine som egentlig ikke ville det selv? Hvem andre gjrode det for andres skyld og press følelse? Interessant å se hvor mange :) 

En sykepleier hos oss ville ikke ha den. Ble hardt presset, satt å gråt. Valgte å ta den. Samme skjedde på runde to.

Hun ble enda mer fortvila da vaksinen ble satt og stoppet i Norge rett etter.

Men, en skal ikke la seg presse. 

• Liker 13
Skrevet

Man må gjøre det som føles riktig for en selv. Mange er 100% sikker på å ta vaksinen og noen er 100% sikker på å ikke ta den. Det skal vel mye til for at disse skifter mening. Så er det de som er i tvil da, de må lese seg opp og ta et informert eget valg. Ikke la seg overtale eller presse.

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok også pga press.. sa nei i første runde så slapp unna astra'n, men ga etter for presset og ville ikke bli forskjellsbehandlet på jobb lengre så jeg tok før sommeren. Frivillig ufrivillig kan man si

Endret av Lilu
  • Liker 7
Skrevet
Lilu skrev (2 timer siden):

Jeg tok også pga press.. sa nei i første runde så slapp unna astra'n, men ga etter for presset og ville ikke bli forskjellsbehandlet på jobb lengre så jeg tok før sommeren. Frivillig ufrivillig kan man si

Hvordan forskjells behandlet?

• Liker 2
Skrevet

For meg helt egoistisk så hadde jeg ikke noe behov for å ta vaksinen. Jeg jobber uansett 100% hjemmekontor i pandemien og møter ikke så mange utenom min lille familie. Men jeg hadde lyst å være med å bidra til at verden går tilbake til normalen. Livet under pandemien har for meg vært helt ok (og av og til litt ekstra fint), men jeg ser jo hvor mye det har gått utover barn og unge. Det er faktisk det som gjør meg trist med alt dette, hvordan barna har måtte lide for å beskytte de eldre… Så jeg tok vaksinen basert på et større bilde, ikke nødvendigvis for å beskytte meg selv mot covid. 

• Liker 22
Skrevet

Trøst deg med at de fleste vaksineskeptikerne som du har hørt på som har fått deg til å grue deg til å ta vaksinen, som har påvirket deg og oppildnet deg til å være redd, også har tatt vaksinen. De snakker bare ikke om det 🙂 

• Liker 12
Skrevet

Det er din helse og med mindre noen andre vil være ansvarlig for den så skal de ikke presse deg! Man tar vaksinen på eget ansvar. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg synes det er bra at du er vaksinert. MEN, det er mitt synspunkt. 

Jeg tenker at det er fritt valg om du vil ta den eller ikke. Du skal ikke ta den om du blir presset til det. Stå opp for deg selv. 

Det som provoserer meg når det noen sier at de ikke vil ta den, er grunnen til det. 
Kommer de med saklige begrunnelser så ok. 
Kommer de med magnet i armen, 5g-svada o.l, da tror jeg det har rabla for dem. 
Men allikevel, selv om jeg blir provosert, ditt valg. 

• Liker 1
Skrevet

Så bra. Noen ganger er det greit å strekke hendene i været og innrømme at vi vet mindre enn de som har peiling. Å vurdere risiko av vaksine opp mot risiko av å bli syk av viruset er en slik vurdering i mine øyne.

I praksis velger man mellom de to, sykdom eller vaksine. Noen tror de har et tredje valg, og baserer dette på at de enten ikke har blitt smittet, eller at risikoen for å bli smittet har vært liten. Akkurat det er en feilvurdering nå som Norge åpner opp.  For Norge og verden kommer neppe til å stoppe opp i evig tid for å sikre folk som tror på dette tredje alternativet. 

Ved å takke nei til vaksine sier man i praksis ja til:

- Å bli smittet med en sykdom som ikke er ufarlig, selv om den ikke nødvendigvis rammer friske, unge mennesker så hardt.

- Å ikke reise til utlandet på lang tid.

- Å sannsynligvis leve med tøffere restriksjoner enn resten innad i landet her utover høsten og vinteren. Om det må strammes igjen for å hindre at uvaksinerte voksne fyller opp norske sykehus, er det disse tiltak kommer til å rettes mot.

- Det sosiale stigmaet. Å nekte å ta en trygg vaksine under en pandemi uten medisinske grunner oppfattes med rette som både egoistisk og mindre intelligent. 

• Liker 20
Skrevet

For å snu på det, ønsker du heller å få covid-19? Føler du ikke at vaksina gir deg beskyttelse mot infeksjon, er det ikke deilig å slippe å bekymre deg for det?

For man må enten velge, covid-19 eller vaksine. For meg var det enkelt å velge vaksine.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.9.2021 den 11.00):

Og så døde du ? Du overlevde og minsker sjansen for å bli alvorlig syk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke tatt vaksine enda, hadde sikkert gjort det om jeg ikke var gravid da. Føler ikke på noe press til å ta den nå som jeg er gravid, kanskje nesten heller motsatt. Folk sier keg bør vente.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...