Gå til innhold

770 kr i strøm i en hybel!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat flyttet fra leilighet til anneks/hybel. Da jeg bodde i leilighet var vi to, og betalte ca 200/300kr i strøm hver i mnd. Nå har jeg nylig flyttet til en lite  hybel. Jeg har ikke på NOE varme, og heller har jeg ikke på lys (bruker kun stearinlys). Jeg er borte fra hybelen tre sammenhengende dager i uken. Det vil si at jeg egentlig bruker minimalt med strøm. Eneste strømforbruket er da til nødvendigheter som kjøleskap osv. fikk min første strømregning av fortum i dag og det står at jeg har fast mndpris på !!!!770!!!!! Kr!!!!! Jeg ble helt satt ut, det kan jo virkelig ikke stemme. Jeg burde kanskje ikke ha fast da?? Folkens, jeg kan virkelig ingenting om strøm og hva man burde velge, men dette kan jo ikke være det beste alternativet for meg? Jeg klarer virkelig ikke å tro at strømmen er så høy.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du fastpris? Du må betale ekstra for det. 

• Liker 3
Skrevet

Det er mest sannsynlig inkl nettleie også, og du betaler i tillegg mer for fast pris. Strømmen er i tillegg rekordhøy. 

Jeg betaler 1300 kr i mnd nå på fritidsleiligheten vår som leies ut en del. Den er på 40 kvm og har vannbåren varme, så det er temmelig høyt.

Anonymkode: 1955d...a64

Skrevet
trøndermann38 skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har du fastpris? Du må betale ekstra for det. 

Okei, som sagt, vet i ingenting om hva som lønner seg, det var det de anbefalte meg, men da burde jeg sikkert bytte 

• Liker 1
Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (2 minutter siden):

Okei, som sagt, vet i ingenting om hva som lønner seg, det var det de anbefalte meg, men da burde jeg sikkert bytte 

Har selv hatt fastpris, byttet nå for en måned siden. Fastpris er fint om vinteren. Er forutsigbart. 

• Liker 1
Skrevet

I fjor var strømmen ca 25 kwh i sommermånendene. I år er den på over 120 kwh, så der har du forklaringen. Med mindre du bo i nordnorge, der er strømmen fremdeles billig.

Anonymkode: 1e47e...6ee

• Liker 3
Skrevet

Prisene er såpass høye om dagen at det blir dyrt selv uten oppvarming. Ser for meg at vi totalt i år må betale 10000, og da snakker vi leilighet på 60 kvadratmeter der strøm ikke brukes til oppvarming. Kun meg og en toåring som bor her.

Anonymkode: cb965...13f

Skrevet

Du betaler opptil 10.000 kr i året i strøm. 

Du bør kanskje vurdere å bytte til strømleverandør. 

Skrevet
Nysgjerrig95 skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat flyttet fra leilighet til anneks/hybel. Da jeg bodde i leilighet var vi to, og betalte ca 200/300kr i strøm hver i mnd. Nå har jeg nylig flyttet til en lite  hybel. Jeg har ikke på NOE varme, og heller har jeg ikke på lys (bruker kun stearinlys). Jeg er borte fra hybelen tre sammenhengende dager i uken. Det vil si at jeg egentlig bruker minimalt med strøm. Eneste strømforbruket er da til nødvendigheter som kjøleskap osv. fikk min første strømregning av fortum i dag og det står at jeg har fast mndpris på !!!!770!!!!! Kr!!!!! Jeg ble helt satt ut, det kan jo virkelig ikke stemme. Jeg burde kanskje ikke ha fast da?? Folkens, jeg kan virkelig ingenting om strøm og hva man burde velge, men dette kan jo ikke være det beste alternativet for meg? Jeg klarer virkelig ikke å tro at strømmen er så høy.

Når du har fastpris betaler du snittpris per måned fordelt på året. Ja, du bruker kanskje 3-500 kroner per mnd nå på sommeren. Men vinteren 21/22 kommer du til å bruke mye mer enn 770 kroner per måned. Er hybelen av noe alder vil regningen for å holde 15-16 grader vinteren gjennom (som er det folk flest i verden anser som luksus) trolig bli rundt 2000 per mnd. Skal du opp i norske innetemperaturer snakker vi høyere priser.

Hvor lenge har du bundet prisen for, ts? For du kommer jo ikke ut av avtalen før bindingstiden er over. Det er ikke bare å «si den opp» i morgen om du har avtalt et år.

Anonymkode: c67f8...129

Skrevet

Med fastpris får du forutsigbarhet, men prisen blir nesten garantert høyere enn med variabel. Det er på mange måter som å binde renta. Best for folk som sliter litt med å holde styr på økonomien sin, men ulønnsom om du klarer å ta styringa.

Anonymkode: ebbc5...df6

Skrevet

Det er dyrt med strøm nå.

Bor på 40 kvm, har bare varmekabler på bad. Men ellers vanlig strøm, vasker klær 1 gang i uken, samme med oppvask.

Har 550 kr i mnd, 200 kr av det er bruksstrøm, resten er NETTLEIE. Helt sinnsykt.

Anonymkode: fdf87...470

Skrevet

Er ikke fakturaen din spesifisert? Det bør stå noe med forbruk, pris per kWt, nettleie (fast + kWt-basert) og eventuelle andre tillegg. Sjekk dét først.

Er de prisene urimelige, bør du definitivt bytte leverandør. Kjipe priser for tida, mange diskusjoner her inne om det. Eksempel:

Det fins fine portaler for å sjekke hvilken leverandør som er billigst. Men det er mye jævelskap i strømmarkedet, så bruk litt tid til å orientere deg. Tibber er f.eks. blant de beste selskapa, men det er ikke gitt at spotpris blir best med den vinteren vi skal få.

Anonymkode: 25083...fbb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...