Gå til innhold

Har det blitt sånn at alle gutter fra 8-årsalderen spiller mye playstation?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det et tegn på dårlige foreldreferdigheter dersom man har barn som spiller mye? Har en sønn på 9 år som spiller Fortnite og jeg har faste regler hos meg på spilling. Men han bor hos meg bare 50% og jeg vet at faren hans ikke er like streng på spilling. Hvilke interesser har jenter på samme alder? Av og til tenker jeg at det må være så koselig å ha døtre, da slipper man maset om spilling. De har ofte helt andre interesser. Noen her som har sønner med «sunnere» interesser enn playstation. Sønnen min spiller fotball, men er uansett veldig interessert i playstation. 

Anonymkode: a5f1f...32b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ekstremt vanlig at gutter i den alderen er hektet på spilling. Veldig trist utvikling egentlig. Foreldrene må ta mer ansvar for dette og sette mer grenser. 

Anonymkode: 358b3...a55

• Liker 4
Skrevet

Alle i klassen til sønnen min spiller en god del, både gutter og jenter. Ikke nødvendigvis på playstation, noen spiller på pc, ipad eller nintendo switch.

Anonymkode: 801bf...859

Skrevet

Jenter ikke hektet på spilling??? Alle jentene i klassen til vår 10 åring spiller Roblox, adopt me og minecraft, så snart de får muligheten. Og for de som ikke går på fritidsaktiviteter blir det fort endel timer om dagen…..

Anonymkode: 0424d...9d9

• Liker 4
Skrevet

Og jeg som jentebarn på 90-tallet spilte Supernintendo fra 8-9 årsalder. Jeg hadde andre interesser også, var ikke noe typisk guttejente bare fordi jeg spilte.  Når jeg får barn så skal de få spille hvis de ønsker, ser ikke på det som en usunn hobby.  Men kanskje greit å sette grenser om de blir sittende 6-7 timer om gangen. Alt med måte! 

Anonymkode: d5f45...c48

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller er det et tegn på dårlige foreldreferdigheter dersom man har barn som spiller mye? Har en sønn på 9 år som spiller Fortnite og jeg har faste regler hos meg på spilling. Men han bor hos meg bare 50% og jeg vet at faren hans ikke er like streng på spilling. Hvilke interesser har jenter på samme alder? Av og til tenker jeg at det må være så koselig å ha døtre, da slipper man maset om spilling. De har ofte helt andre interesser. Noen her som har sønner med «sunnere» interesser enn playstation. Sønnen min spiller fotball, men er uansett veldig interessert i playstation. 

Jeg var hekta på Nintendo som barn, og jeg er dame😜

Barna mine spiller mye. De er ungdommer.

Mitt råd til deg er å engasjere deg i spillene sammen med de. Spill med de! Mine barn elsker å ha med meg, og syns det faktisk er stas når jeg blir bedre enn de i noe😅 Og vi har fått utrolig god kontakt, og jeg ser at gaming ikke er så usunt som alle skal ha det til. De kommuniserer med andre gjennom online-spill, det er utrolig lærerikt, og det er gøy! De sukker oppgitt over andre foreldre, og er så glad de har en mamma som forstår de! 

Samtidig har de andre interesser, som fotball og sykling. Vi går mye på turer sammen, overnatter i skogen osv, så det er ikke sånn spillingen tar helt over!

Anonymkode: 6954c...ba3

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor karakterisere PlayStation som usunn?

Spilling kan være så mangt, sett deg heller inn i det ungene driver med.

Foretrekker at de spiller, framfor å være passive konsumenter av tv/Netflix/YouTube.

Vi har ikke regler på antall timer og slikt tøys, ser det heller an. Helt greit at de fordyper seg litt ekstra en periode når kompisene har prosjekt med å bygge slott eller noe i minecraft. Men så blir de ‘kasta ut’ uka etter heller, og de skjønner selv at det er greit å ta litt pause og finne på andre ting.

De sykler, sykkelbane i nabolaget, trampoline, leker - ja faktisk - ymse rollelek der de gjerne drar med seg scenario fra leken i spillet, biblioteket, baker.

Anonymkode: 8bb5c...4eb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sønn på 8 år, i går var hann og kompisene ute i finværet å hoppet trampoline, hadde nerf-kamp. I dag regner det og de sitter å spiller roblox og fortnite. Ellers så går han på håndball og elsker å være i badeland og blir gjerne med på skogstur. 

Anonymkode: b8c29...2a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg var hekta på Nintendo som barn, og jeg er dame😜

Barna mine spiller mye. De er ungdommer.

Mitt råd til deg er å engasjere deg i spillene sammen med de. Spill med de! Mine barn elsker å ha med meg, og syns det faktisk er stas når jeg blir bedre enn de i noe😅 Og vi har fått utrolig god kontakt, og jeg ser at gaming ikke er så usunt som alle skal ha det til. De kommuniserer med andre gjennom online-spill, det er utrolig lærerikt, og det er gøy! De sukker oppgitt over andre foreldre, og er så glad de har en mamma som forstår de! 

Samtidig har de andre interesser, som fotball og sykling. Vi går mye på turer sammen, overnatter i skogen osv, så det er ikke sånn spillingen tar helt over!

Anonymkode: 6954c...ba3

Takker for råd og gode innspill.

TS

Skrevet

Hva mener du med «sunnere» interesser? Spilling er sundt for hjernen. Barn lærer å tenke strategisk, de lærer seg språk ved å snakke med andre i hele verden. De utvikler fingerferdigheter.

Lik som at strikking utfordrer hjernen, gjør også spilling det, og det han være med på å hjelpe å motvirke sykdommer som alzheimers.

Jeg sier ikke at det er greit at noen på 8-9 år bruker 8-9 timer om dagen på spilling. Men å si at spilling ikke er en sunn hobby, det er helt feil. 

Anonymkode: d08b3...db1

• Liker 5
Skrevet

Hei ts, anbefaler deg å høre på denne episoden av foreldrekoden. Omtrent alle barn spiller nå om dagen, både jenter og gutter. Denne frykten for gaming kan vel omtrent sammenlignes med å være redd for at rock og miniskjørt er farlig for barn og unge. Du begynner bare å bli gammel og har mista litt kontakten med hva som er normalt for de under 20. Dette er dessverre også veldig normalt.

Anonymkode: d6de3...4d3

• Liker 4
Skrevet

Sønnen min og bestekompisen på ni år spiller ikke. De har ikke PlayStation heller. Det går i hyttebygging, løping, basket, fisking, fotball, sykling og trampolinehopping døgnet rundt. Han ønsker seg ikke noe å spille med heller, og på ønskelista står typ SUP, dykkermaske, ishockeykølle, basketball,  ny spikkekniv og dyr sykkel. Han har prøvd å spille, men synes det er morsommere å være ute. Målet hans er å bli god i idrett, og det blir man ikke bak en skjerm. Vi voksne er også mye ute, for å være gode forbilder for barna. Hvis vi sitter foran TV-en eller mobilen, vil ungene også gjerne sitte foran en skjerm.

En mor som lar en niåring spille Fortnite kan etter min mening ikke kalle seg streng. Her jeg bor er det ingen som får spille Fortnite i den alderen. Anbefalt aldersgrense er vel 12-13 år. Men flertallet av niåringer er vel mer eller mindre avhengig av gaming også her, selv om de spiller mer barnevennlige spill. 

Anonymkode: 5e5c2...b92

• Liker 3
Skrevet

Tja. I klassen til min 8-åring er det flere jenter også som spiller playstation. Men det er ikke alle, hverken gutter eller jenter, som er så interesserte i spilling. Vi har både nintendo switch og playstation, men det brukes kanskje en gang i måneden.

Min 8-åring går på kampsport, turn og tegnekurs, og ellers klatrer hun mye (i tau, i trær, i stolper, i klatrevegg), rir, sykler, leser, hører lydbok, tegner og maler, snekrer, lager ting, er ute med forstørrelsesglass og studerer planter og insekter, leker NERF-krig med de større gutta i gata,  kler seg ut, leker med små figurer, hopper på trampoline, spille brettspill, sjakk, kortspill, leker med hunden og katten… 

Hun har definitivt mest guttevenner, så selv om hun ikke er en gutt er det jo også representativt for 8 år gamle gutter.

Anonymkode: f4055...8d7

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min og bestekompisen på ni år spiller ikke. De har ikke PlayStation heller. Det går i hyttebygging, løping, basket, fisking, fotball, sykling og trampolinehopping døgnet rundt. Han ønsker seg ikke noe å spille med heller, og på ønskelista står typ SUP, dykkermaske, ishockeykølle, basketball,  ny spikkekniv og dyr sykkel. Han har prøvd å spille, men synes det er morsommere å være ute. Målet hans er å bli god i idrett, og det blir man ikke bak en skjerm. Vi voksne er også mye ute, for å være gode forbilder for barna. Hvis vi sitter foran TV-en eller mobilen, vil ungene også gjerne sitte foran en skjerm.

En mor som lar en niåring spille Fortnite kan etter min mening ikke kalle seg streng. Her jeg bor er det ingen som får spille Fortnite i den alderen. Anbefalt aldersgrense er vel 12-13 år. Men flertallet av niåringer er vel mer eller mindre avhengig av gaming også her, selv om de spiller mer barnevennlige spill. 

Er du amish? Jehovas vitne? Læstadianer?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Haha. Er du fra en annen planet? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For et trist innlegg, jenter spiller også! 

Anonymkode: 879b6...18a

• Liker 2
Skrevet

Jo man kan både spille og bli god i idrett, tenk det du

• Liker 4
Skrevet

Nei hun er nok av de som nekter barnet å spille, fordi mor ikke synes det er bra nok

• Liker 4
Skrevet

Er det et mål å være en streng mor?

Anonymkode: 76e56...d70

• Liker 3
Skrevet

Min sønn på 8 år prøvde Play Station for første gang for to uker siden hos en venn. Han har aldri spilt før og det blir nok lenge til han vil spille igjen. Det kommer ikke noe PS, Xbox eller liknende inn i hjemmet vårt. Så nei, ikke alle gutter spiller mye eller i det hele tatt.

Anonymkode: e420a...826

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...