catman Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Fin, men smått skremmende artikkel på NRK: https://www.nrk.no/klima/xl/elektrifisering-oker-stromprisen---blir-regningen-rettferdig_-1.15539835 Prisen på strøm er så høy at et firesifret antall husstander sliter med å betale i så stor grad at de får strømmen stengt. Det er ganske dramatisk, særlig når vinteren blir kald. Forklaringen er klima, vær, og dårlig isolasjon. Men NRK er også innom de store kablene som eksporterer strøm til utlandet. Jeg følger med på strømprisen daglig. Påkobling av NordLink-kabelen og andre har ført til varige, vesentlige hopp i strømforbruket. Vår sinnssyk høye sommerpris (akkurat nå i region 5, på en lørdag: 133 øre!!), forklares med lite vind i Europa og høy pris på kjerne- og kullkraft. Prisen hos oss går kun midlertidig ned når det blåser uvanlig mye på kontinentet. Ja, det er lite vann i magasinene. Jeg har sett det selv. Men det skyldes ikke bare vær, det skyldes selvsagt også strømproduksjonen som har vært. Og den har vært lønnsom for strømselskapene, mange av de offentlig eid. Jeg er ikke en gang imot eksport av strøm. Men i spesielle situasjoner som nå, der flere spår utrolige priser til vinteren mellom 3-6 kr/kWt, bør disse selskapene ha et pålagt buffer til å støtte de fattigste blant de oss - og holde igjen litt på eksporten. Ikke steng strømmen til folk som har dårlig råd, fordi noen selskaper tjener seg til gullhatt på eksport. Såpass rimelige bør vi kunne være... 14
Gjest ABM Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 "Eksistensiell" betyr gjerne at det står om livet....? Du mener at 1.33 kr/kwh er livstruende for folk flest?
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #3 Skrevet 4. september 2021 Og om noen måneder får vi igjen betalt for å bruke strøm. Ser ikke helt krisen. 1
Madame Butterfly Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Just now, PetterKanin said: Og om noen måneder får vi igjen betalt for å bruke strøm. Ser ikke helt krisen. Jeg får aldri betalt for å bruke strøm 🤔 Vi bruker MYE penger på strøm. Ingen av oss får bostøtte, eller hjelp til strømregningen. Vi er har allerede oversteget 6.000,- per mnd sist vinter. Går prisen opp som forventet denne vinteren blir det enda mindre penger vi kan bruke på andre ting. Idiot prosjekter som elektrifisering av norsk sokkel, bilparken etc krever utbygg av nettet, og ny infrastruktur. Den regningen tar ikke staten, den tar vi forbrukere. Det er en svært urettferdig, og usosial måte å organisere det grønne skiftet på. At det grønne skiftet skal skje er en ting, måten det gjennomføres på er for dårlig. Det må gjøres hvor det monner, og vekk med symbolske handlinger, hvis regning sendes til de som blir rammet hardt av den. 11
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Madame Butterfly skrev (4 minutter siden): Jeg får aldri betalt for å bruke strøm 🤔 Vi bruker MYE penger på strøm. Ingen av oss får bostøtte, eller hjelp til strømregningen. Vi er har allerede oversteget 6.000,- per mnd sist vinter. Går prisen opp som forventet denne vinteren blir det enda mindre penger vi kan bruke på andre ting. Idiot prosjekter som elektrifisering av norsk sokkel, bilparken etc krever utbygg av nettet, og ny infrastruktur. Den regningen tar ikke staten, den tar vi forbrukere. Det er en svært urettferdig, og usosial måte å organisere det grønne skiftet på. At det grønne skiftet skal skje er en ting, måten det gjennomføres på er for dårlig. Det må gjøres hvor det monner, og vekk med symbolske handlinger, hvis regning sendes til de som blir rammet hardt av den. Det er ikke lengre siden enn 7-8 mnd siden man fikk tilbid om negative strømregninger.
Loff77 Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Dette er utenlandskablene sin skyld som de skryter sånn av😂 7
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 Loff77 skrev (1 minutt siden): Dette er utenlandskablene sin skyld som de skryter sånn av😂 På samme måte som når vi får betalt for forbruket vårt. 1
Madame Butterfly Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 3 minutter siden, PetterKanin said: Det er ikke lengre siden enn 7-8 mnd siden man fikk tilbid om negative strømregninger. Vel, jeg kjenner ingen. Det kan ikke ha vært et utstrakt tilbud 🤔 5
PetterKanin Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 Madame Butterfly skrev (1 minutt siden): Vel, jeg kjenner ingen. Det kan ikke ha vært et utstrakt tilbud 🤔 Jo, det var det.
catman Skrevet 4. september 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. september 2021 ABM skrev (28 minutter siden): "Eksistensiell" betyr gjerne at det står om livet....? Du mener at 1.33 kr/kwh er livstruende for folk flest? Les gjerne artikkelen som er grunnlag for innlegget også, og innlegget mitt en gang til. Det er mange som får strømmen stengt. Er strømmen eneste kilden til oppvarming, får vi eksistensielle kriser. Da snakker jeg altså om vinteren, hvor det er spådd strømpriser 2,5 til 4 ganger så høye som nå. Nå, på sensommeren, har vi priser vi vanligvis ser vinterstid. 3
Gjest ABM Skrevet 4. september 2021 #11 Skrevet 4. september 2021 catman skrev (3 minutter siden): Les gjerne artikkelen som er grunnlag for innlegget også, og innlegget mitt en gang til. Det er mange som får strømmen stengt. Er strømmen eneste kilden til oppvarming, får vi eksistensielle kriser. Da snakker jeg altså om vinteren, hvor det er spådd strømpriser 2,5 til 4 ganger så høye som nå. Nå, på sensommeren, har vi priser vi vanligvis ser vinterstid. Det er mye som er spådd! Kanskje en skal diskutere det hvis det skjer?
Druid Skrevet 4. september 2021 #12 Skrevet 4. september 2021 Madame Butterfly skrev (10 minutter siden): Idiot prosjekter som elektrifisering av norsk sokkel, bilparken etc krever utbygg av nettet, og ny infrastruktur. Den regningen tar ikke staten, den tar vi forbrukere. Hvis vi skal kunne utnytte norsk sokkel i fremtiden, bør vi ivareta investeringene vi har der ute, og da trenger de å bli kablet til land. Det er grunnlaget for at de i fremtiden kan gi oss strøm. Det kan bli et raskere pressende behov enn vi har forutsatt. Hadde Norsk strømnett vært tilfredsstillende utbygd, hadde vi ikke hatt problem med høye priser. Staten tar ingen regninger, noensinne. Det er vi som samfunn som kapitaliserer og bestemmer hva pengene skal brukes til. Vi har nytt lav strømpris over mange ti år, mens infrastrukturen og produksjonsmidlene har blitt slitt ned; nå er vi blitt så avhengig av Europeisk strøm for å opprettholde dette, at når prisen stiger der, gjør det vondt hos oss. Vi ligger i den sengen vi reder. 5
Gjest Alterego666 Skrevet 4. september 2021 #13 Skrevet 4. september 2021 catman skrev (51 minutter siden): Men i spesielle situasjoner som nå, der flere spår utrolige priser til vinteren mellom 3-6 kr/kWt, bør disse selskapene ha et pålagt buffer til å støtte de fattigste blant de oss - og holde igjen litt på eksporten. Det er en pålagt buffer på strømselskapene, de har en leveringsplikt. Utenlandskablene bidrar til leveringssikkerhet. Pr. i dag er det ingen nettoeksport av strøm, det går i null gjennom året. Over tid må vi bygge ut større produksjon for å dekke inn elektrifiseringen av samfunnet. Her er det mange nye strømkilder. Vi kan sove godt på natta.
catman Skrevet 4. september 2021 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2021 ABM skrev (50 minutter siden): Det er mye som er spådd! Kanskje en skal diskutere det hvis det skjer? Det kommer vi helt sikkert til å gjøre. Men enhver krise viser også at det er lurt å være forberedt. For mange vil vinterens spådde strømpriser være en krise. Alterego666 skrev (34 minutter siden): Det er en pålagt buffer på strømselskapene, de har en leveringsplikt. Utenlandskablene bidrar til leveringssikkerhet. Pr. i dag er det ingen nettoeksport av strøm, det går i null gjennom året. Over tid må vi bygge ut større produksjon for å dekke inn elektrifiseringen av samfunnet. Her er det mange nye strømkilder. Vi kan sove godt på natta. Nettopp derfor er jeg også positiv til utenlandskablene. Men nettoeksport gjennom året er et underlig mål å forholde seg til; eksporterer vi så mye om sommeren, at prisen er høy da også, og magasinene tømmes, må vi jo importere tilsvarende mer senere. Høy eksport og høy import kan føre til det resultatet du nevner, uten at det er til fordel for forbrukeren. Og det skal selvsagt ikke være styremålet for kommersielle selskap, men det bør være et opplegg for de fattigste blant oss. For der ser vi at også nordmenn kan slite med så hverdagslige ting som strøm. 1
Maskopi Skrevet 4. september 2021 #15 Skrevet 4. september 2021 Og hvorfor eksporterer vi? I stor grad for å holde nettet i balanse på 50Hz. Vi må bruke strømmen i det den produseres da vi ikke har mulighet til å lagre strømmen. For å øke forståelse for nettdrift og balanse i nettet kan man se denne videoen: https://bcove.video/3m7cB6k Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men å skylde det på eksport er en av de store årsakene til økt pris er misvisende. 1
Loff77 Skrevet 4. september 2021 #16 Skrevet 4. september 2021 Druid skrev (1 time siden): Hvis vi skal kunne utnytte norsk sokkel i fremtiden, bør vi ivareta investeringene vi har der ute, og da trenger de å bli kablet til land. Det er grunnlaget for at de i fremtiden kan gi oss strøm. Det kan bli et raskere pressende behov enn vi har forutsatt. Hadde Norsk strømnett vært tilfredsstillende utbygd, hadde vi ikke hatt problem med høye priser. Staten tar ingen regninger, noensinne. Det er vi som samfunn som kapitaliserer og bestemmer hva pengene skal brukes til. Vi har nytt lav strømpris over mange ti år, mens infrastrukturen og produksjonsmidlene har blitt slitt ned; nå er vi blitt så avhengig av Europeisk strøm for å opprettholde dette, at når prisen stiger der, gjør det vondt hos oss. Vi ligger i den sengen vi reder. Elektrifisering av norsk sokkel er et gigantisk tap økonomisk og null verdt miljømessig, men er lett å bli lurt;) 3
Loff77 Skrevet 4. september 2021 #17 Skrevet 4. september 2021 Maskopi skrev (4 minutter siden): Og hvorfor eksporterer vi? I stor grad for å holde nettet i balanse på 50Hz. Vi må bruke strømmen i det den produseres da vi ikke har mulighet til å lagre strømmen. For å øke forståelse for nettdrift og balanse i nettet kan man se denne videoen: https://bcove.video/3m7cB6k Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men å skylde det på eksport er en av de store årsakene til økt pris er misvisende. Er ikke noe problem å holde igjen på vannet og roe ned så dette er ikke riktig 3
Capt. Obvious Skrevet 4. september 2021 #18 Skrevet 4. september 2021 Maskopi skrev (20 minutter siden): Og hvorfor eksporterer vi? I stor grad for å holde nettet i balanse på 50Hz. Vi må bruke strømmen i det den produseres da vi ikke har mulighet til å lagre strømmen. For å øke forståelse for nettdrift og balanse i nettet kan man se denne videoen: https://bcove.video/3m7cB6k Jeg er ikke uenig i alt du skriver, men å skylde det på eksport er en av de store årsakene til økt pris er misvisende. Når strømmen først produseres, så ja. Da må man bruke den siden den ikke kan lagres lett. Men det er fullt mulig å holde igjen på forbruk av vannmagasinene (altså før strømmen genereres), men det krever politisk vilje. 3
catman Skrevet 4. september 2021 Forfatter #19 Skrevet 4. september 2021 Capt. Obvious skrev (21 minutter siden): Når strømmen først produseres, så ja. Da må man bruke den siden den ikke kan lagres lett. Men det er fullt mulig å holde igjen på forbruk av vannmagasinene (altså før strømmen genereres), men det krever politisk vilje. Perfekt svar, gitt brukernavnet. Norge har en unik anledning til å styre produksjon nokså fritt - tilpasset behovet, og tilpasset markedet.
Gjest Alterego666 Skrevet 4. september 2021 #20 Skrevet 4. september 2021 catman skrev (55 minutter siden): Det kommer vi helt sikkert til å gjøre. Men enhver krise viser også at det er lurt å være forberedt. For mange vil vinterens spådde strømpriser være en krise. Nettopp derfor er jeg også positiv til utenlandskablene. Men nettoeksport gjennom året er et underlig mål å forholde seg til; eksporterer vi så mye om sommeren, at prisen er høy da også, og magasinene tømmes, må vi jo importere tilsvarende mer senere. Høy eksport og høy import kan føre til det resultatet du nevner, uten at det er til fordel for forbrukeren. Og det skal selvsagt ikke være styremålet for kommersielle selskap, men det bør være et opplegg for de fattigste blant oss. For der ser vi at også nordmenn kan slite med så hverdagslige ting som strøm. Din hjemkommune er sannsynligvis eier i et strømselskap. De kan benytte eierstyring til å innføre en annen prispolitikk. Kommunene tar store utbytter fra disse selslapene som også kommer innbyggerne til gode. Jeg er skeptisk til at strømselskapet skal drive aktiv fattigdomsbekjempelse. Det kan man i prinsippet også kreve av bilprodusenter, matprodusenter og bompemgeselskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå